تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگ
لینک : econews.ir/5x3629331
شناسه : 3629331
تاریخ :
استقبال از سینما حقیقت با ارسال ۶۴۰ اثر داخلی اقتصاد ایران: نشست هفدهمین جشنواره فیلم «سینماحقیقت» صبح امروز در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، دبیر  هفدهمین جشنواره فیلم «سینماحقیقت» در این نشست ما سال متفاوتی را گذراندیم و شاهد رشد و استقبالی بودیم که از آن شگفت زده شدیم. با توجه به اتفاقات، هزینه‌های بالای سینمای مستند و وقایع کشور فکر می‌کردیم تولید فروکش کند، اما ۶۴۰ فیلم متقاضی حضور در جشنواره شدند. ما امسال شاهد رشد درخواست رسانه‌ها هم بودیم. امسال ۶۰ فیلمساز خانم داشتیم و ۳۸۰ فیلمساز هم از استان‌ها متقاضی حضور در جشنواره شده بودند که در مجموع ۲۰ استان در جشنواره امسال حضور دارند.

وی با اشاره به استقبال هنرمندان خارجی از این جشنواره گفت: ۱۸۳۹ فیلم از ۱۱۳ کشور متقاضی شرکت در جشنواره در بخش بین‌الملل بودند.

بخش ویژه غزه در جشنواره 

حمیدی مقدم ادامه داد: امسال ما تنوع مضمونی هم داریم؛ در حوزه اجتماعی، حیات وحش، مقاومت، جنگی، خانواده، تاریخی، ورزشی، محیط زیست و ... آثاری داریم به طوری که جشنواره امسال یک جشنواره متنوع و متکثر از چهره‌های جدید است. ما یک نوزایی در حوزه محتوا و ساختار هم داریم ضمن اینکه فیلمسازان پیشکسوت را هم در کنار خودمان خواهیم داشت.

دبیر جشنواره «سینماحقیقت» با اشاره به بخش بین‌الملل این رویداد مطرح کرد: ما امسال در بخش بین‌الملل بخش ویژه غزه را هم داریم که به نظرم بخش خوبی هم شده است پس مهمترین فیلم‌های مستند در این حوزه را به نمایش می‌گذاریم. ۲ پنل ویژه هم در این حوزه داریم ضمن اینکه مهمانانی از نقاط مختلف جهان در جشنواره حضور دارند. همچنین کارگاه‌هایی را با حضور استادان ایرانی و خارجی تدارک دیده‌ایم که این کارگاه‌ها ضبط و بعدا در سایت ما بارگذاری می‌شوند.

حمیدی‌مقدم درباره فیلم‌هایی با موضوع غزه اظهار کرد: ما حتی در مناطق بحرانی نزدیک خودمان فیلم‌هایی با قدرت و موشکافانه نداریم و این یک فقدان است. در واقع فیلم‌های ما گذرا و گزارشی است پس ما درباره موضوع غزه عمدتا فیلم‌هایی از سایر کشور‌ها برگزیدیم.

برپایی دو بزرگداشت و یک نکوداشت در جشنواره هفدهم

وی یادآور شد: امسال ۲ بزرگداشت و یک نکوداشت خواهیم داشت. جشنواره را با یک فیلم ماندگار در سینمای مستند آغاز خواهیم کرد؛ جشنواره با «تاراز» فرهاد ورهرام با یاد فیلمبردار فقید مرتضی پورصمدی آغاز خواهد شد. «تاراز» حاصل همکاری ضابطی جهرمی، ورهرام و پورصمدی بود. این فیلم پلان‌های دیده نشده دارد که در این جشنواره دیده می‌شود. همچنین نکوداشت ما ویژه آقای پورصمدی خواهد بود، مراسم بزرگداشت هم برای اصغر بختیاری فعال حوزه سینمای دفاع مقدس برگزار می‌شود همچنین بزرگداشت دوم به مهرداد زاهدیان از فیلمسازان پیشکسوت تعلق دارد.

حمید مقدم با اشاره به تغییر مکان برگزاری جشنواره به پردیس چارسو افزود: امسال مثل سال ۹۸ رزرو بلیت با کارت‌های صادر شده را خواهیم داشت. با‌ای تیکت و سینماتیکت امکان رزرو بلیت هم هست. تلاش می‌کنیم آرای تماشاگران دوباره به جشنواره برگردد که این موضوع با همکاری انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند و سامانه هاشور انجام می‌شود تا آرا با صحت و سلامت اخذ شود.

 اکران برخط در جشنواره

حمیدی مقدم درباره نمایش برخط فیلم‌ها گفت: اکران برخط یک اتفاق مکمل بود. اما جشنواره یعنی حضور فیزیکی، تجمع، گفتگو و ...، اما تهدید کرونا باعث شد در حوزه اکران آنلاین پیشتاز باشیم. این اتفاق برای ما آورده‌ای داشت که ما را شگفت زده کرد مثلاً در دورافتاده‌ترین نقاط هم بچه‌ها به تماشای فیلم‌ها می‌نشستند و این برای ما جذابیت داشت. با مهارتی که دوستان سامانه‌های مختلف داشتند مقداری فیلم‌ها کمتر کپی می‌شدند. امسال نمی‌خواستیم نمایش آنلاین داشته باشیم، اما مورد فشار دوستان فیلمساز قرار گرفتیم ضمن اینکه کمپانی‌ها هم به ما می‌گفتند مستند‌ها باید دیده شود. به هر حال در وضعیتی که هستیم انعکاس پیام مهم است پس امسال هم نمایش فیلم به صورت آنلاین داریم، اما این امر به صورت اختیاری است و البته امتیازی هم برای آن‌ها داریم یعنی فیلمسازانی که علاقه به نمایش آنلاین فیلم خود دارند برای حق پخش فیلمشان هزینه می‌دهیم. ضمن اینکه اگر فیلمی را از دست دادید در کتابخانه ویدویی می‌توانید آن‌ها را ببینید که این مختص رسانه‌هاست.

وی اظهار کرد: در حوزه فیلم‌های اجتماعی همچنان تولید بالاست. شاید به این دلیل است که فیلم‌های اجتماعی ساده‌تر ساخته می‌شود، فیلم‌های محیط زیست هم چنین است. با توجه به هزینه‌ها هم فیلمساز مجبور است چنین کاری کند، اما امسال ما شکل نمایشی متفاوتی داریم، اما همچنان حوزه فیلم‌های اجتماعی پررنگ است.

احیای دوباره بخش شهید آوینی

حمیدی‌مقدم درباره بخش شهید آوینی گفت: از یک دوره‌ای جایزه آوینی جداگانه و از دوره‌ای به بعد وارد فاز اصلی شد. بچه‌های سینمای دفاع مقدس و مقاومت گله داشتند و می‌گفتند آثار ما در مرتبه دوم وارد جشنواره می‌شوند، اما برای ما این بخش یک بخش مهم بود. از سال گذشته سختگیری‌ها بیشتر شد و بحث‌های مختلف را با گروه‌های سازنده داشتیم. سال گذشته به تعداد ۱۲ فیلم رسیدیم که جذاب و قدرتمند بودند، اما امسال دامنه بخش آوینی بازتر شده و گفته‌ایم فیلم‌هایی که مطالبه گر، عدالت خواه و ... در حوزه‌هایی مختلف هستند هم وارد این بخش می‌شوند. در بخش شهید آوینی شاهد فیلم‌های خوبی هستیم.

دبیر این رویداد درباره صیانت از آرای مردمی توضیح داد: آرای مردمی مسأله‌ای است که در حوزه خارج از مدیریت جشنواره شکل می‌گیرد. سال گذشته از سوی انجمن تهیه کنندگان این تقاضا صورت نگرفت، اما امسال این اتفاق رخ داد. ما جلسه‌ای با‌ای تیکت، سینما تیکت، سمفا و هاشور داشتیم و گفتیم می‌خواهیم از آرا صیانت کنیم و اگر ممکن نیست به سمتش نرویم. امسال با توجه به تمهیداتی که اندیشیده شده امکان اخذ ماشینی آرا فراهم شده، اما صیانت از آرا یک کار کاملا صنفی است.

بخش عکس نداریم


دبیر این رویداد درباره بخش عکس مستند توضیح داد: این بخش برای من مهم بود، اما نشد که در جشنواره باشد. علاقه‌مندی من به این حوزه زیاد بود. اما وقتی این ایده مطرح شد که ما وارد پیش تولید جشنواره شده بودیم. پس احساس کردیم باید در برنامه بعدی قرار بگیرد تا این بخش هم یک هیات داوری و یک هیات انتخاب داشته و البته موضوع‌محور باشد. این موضوع از اهداف سال آینده ماست.

چرا آثار مستند ایرانی در خارج از کشور خریدار ندارند؟

حمیدی‌مقدم درباره برگزاری جشنواره منطقه‌ای مستند گفت: این مطالبه آقای خزاعی هم بود. ما داریم راه‌های آن را طراحی می‌کنیم، اما به این فکر می‌کنیم که آیا جشنواره منطقه‌ای، جشنواره «سینماحقیقت» را دچار تضعیف می‌کند؟ با توجه به تعداد فیلم‌های خوبی که آمده بود ما از سویی ناراحت هستیم و از سویی خوشحال. ناراحت از این جهت که همه فیلم‌ها نمی‌توانند به جشنواره راه پیدا کنند خوشحال از این جهت که آثار خوبی تولید شده است با این حال داریم به برگزاری جشنواره منطقه‌ای فکر می‌کنیم.

وی گفت: دوستان زیادی آثار ما را در جشنواره‌ها دیده‌اند، ولی آثار ما هیچ خریداری نداشته‌اند، من در جشنواره‌های مختلف بوده‌ام و دیده‌ام که برخی گفته‌اند فیلم‌های شما را به دلیل ناامید بودنشان نمی‌توانیم برای مخاطبان‌مان پخش کنیم و آن‌ها را نخریده‌اند پس باید بخش اقتصادی سینمای مستند هم راه بیفتد. تا نتوانیم تولیدات خود را به نزدیکترین همراهان خود در کشور‌های دنیا برسانیم درواقع هیچ کاری نکرده‌ایم و فقط تولیدکننده و مصرف کننده آثار خودمان بوده‌ایم پس هدف ما این است که بتوانیم اقتصاد فیلم مستند را هم به چرخه درآوریم.