تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3616090
شناسه : 3616090
تاریخ :
پیری و کاهش جمعیت ژاپن دامن خودروسازی را گرفت اقتصاد ایران: نمایشگاه خودروی توکیو برای اولین بار در چهار سال گذشته بازمی‌گردد و به تازگی برای عصر خودروهای برقی تغییر نام داده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  نمایشگاه تحرک ژاپن که روز پنجشنبه افتتاح می‌شود، در لحظه‌ای حساس برای صنعت داخلی برگزار می‌شود. تویوتا، پرفروش‌ترین خودروساز جهان، امسال یک محور راهبردی برای خودروهای برقی باتری‌دار، از جمله برنامه‌هایی برای تجاری‌سازی باتری‌های پیشرفته و استفاده از فناوری ریخته‌گری که توسط تسلا پیشگام بود، اعلام کرد.

بی‌وای‌دی، برترین خودروساز چینی، اولین خودروساز چینی خواهد بود که مدل‌های خود را در این نمایشگاه به نمایش می‌گذارد و یکی از تنها سه خودروساز خارجی که این کار را انجام می‌دهد، همراه با برندهای آلمانی مرسدس بنز و بی‌ام‌و خواهد بود.

خودروسازان خارجی برخلاف بسیاری از شرکت‌های ژاپنی که خودروهای مفهومی را به نمایش می‌گذارند، همگی خودروهای برقی باتری‌دار را نشان می‌دهند که در حال حاضر تولید شده یا قرار است در حال تولید باشند.

صنعت خودروی ژاپن همچنین با فشار ناشی از هزینه‌های بالای ورودی و افت فروش در چین مواجه است که برندهای ژاپنی مانند نیسان و میتسوبیشی که بیشتر از سایر سازندگان غیر چینی آسیب دیده‌اند، تصمیم گرفته‌اند تولید خود را در آنجا پایان دهند.

تویوتا در این نمایشگاه مدل‌های مفهومی مختلفی را به نمایش می‌گذارد که از جمله آنها می‌توان به خودروی اسپرت، پیکاپ‌تراک متوسط اشاره کرد.

بزرگ‌ترین خودروساز جهان از نظر فروش مدت‌هاست که از رویکردی چند جانبه برای کاهش انتشار کربن حمایت می‌کند که شامل سایر گزینه‌های انرژی الکتریکی و جایگزین به جز خودروهای برقی باطری می‌شود. این شرکت مدل های جدیدی از سری Century و Crown خود را که قبلاً به عنوان خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی رونمایی کرده بود، به نمایش خواهد گذاشت.

نیسان قصد دارد مدل‌های آریا، لیف و ساکورا با باتری را به همراه مدل‌های مفهومی خودروهای الکتریکی باتری‌دار جدید مانند مینی‌ون لوکس به نمایش بگذارد.

این نمایشگاه دوسالانه در سال 2021 به دلیل بیماری همه گیر برگزار نشد. امسال، طیف وسیعی از فناوری‌های حرکتی از جمله وسایل نقلیه خودران، موتورسیکلت‌ها، کامیون‌ها و به اصطلاح «ماشین‌های پرنده» را به نمایش می‌گذارد.

خودروسازان ژاپنی علیرغم تلاش برای جذب مخاطبان گسترده‌تر، با فشار فزاینده‌ای از سوی جمعیتی که به سرعت در حال پیری و رو به کاهش است که جوانان کمتری برای خرید خودرو دارد، مقابله می‌کنند و بر فروش خودرو فشار می‌آورند.

بر اساس داده‌های انجمن خودروسازان ژاپن که به سال 1993 برمی‌گردد، ثبت‌نام‌های جدید خودروهای سواری در سال گذشته به پایین‌ترین رکورد سالانه خود رسید. ثبت نام در سال 2022 با 6.2 درصد کاهش نسبت به سال قبل به 3.4 میلیون دستگاه رسید.

طبق داده‌های دولتی، نزدیک به یک سوم جمعیت 124 میلیونی ژاپن تا اول ماه مه 65 سال یا بیشتر سن داشتند. سال گذشته سومین سال متوالی بود که فروش خودروهای جدید زیر 4 میلیون باقی ماند، هرچند که این خودروها نیز تحت تأثیر کمبود تراشه پس از همه‌گیری قرار گرفتند که تولید و عرضه خودرو را مختل کرد.

داده‌ها نشان می‌دهد که بازار خودرو در آسیای جنوب شرقی برخلاف چشم‌انداز تاریک در ژاپن، رو به رشد بوده است. همچنین، فروش خودروهای سواری در هفت کشور آسیای جنوب شرقی با 24 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 2.2 میلیون در سال 2022 رسیده است، اگرچه خودروسازان ژاپنی برای حفظ سهم خود در بازارهای کلیدی مانند تایلند با خودروهای برقی چینی مقابله می‌کنند.