تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3412340
شناسه : 3412340
تاریخ :
علاقه استارت‌آپ‌های مازندرانی برای روابط با روسیه اقتصاد ایران: استارت‌آپ‌های دانش‌بنیان مازندرانی پس از نشست‌های مختلف به دنبال روابط تجاری و اقتصادی با کشور روسیه هستند هر چند علاقه‌مندی این استان برای تعاملات گسترده با طرف روس وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،مازندران از گذشته تا حال روابط بین‌المللی خوبی با کشورهای همسایه و حوزه دریای خزر داشته است و در روابط اقتصادی و تجاری بین‌المللی زیادی در قالب تفاهم‌نامه همکاری و برادرخواندگی با همسایه‌های شمالی برای این استان زمینه‌ساز برخی گام‌های بزرگ و اثرگذار بوده است.

کشورهای آذربایجان و روسیه در این بین بیشترین سهم را داشتند هر چند در دولت سیزدهم نیز رویکرد دولتمردان مازندرانی تقویت همکاری‌های بین‌المللی و رشد روابط تجاری و اقتصادی است.

با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر نامگذاری سال ۱۴۰۱ به تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، رویکرد روابط بین‌المللی و اقتصادی مسؤولان مازندران نیز براساس منویات معظم‌له تغییر پیدا کرده و به تازگی نشست همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه با حضور شرکت‌های اثرگذار و دانش‌بنیان این دو کشور به دستاوردهای مهم ختم شد.

در این نشست ۲۱ شرکت دانش‌بنیان کشور روسیه شرکت داشتند تا در راستای توسعه بازار خارجی محصولات فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مازندران با همکاری وزارت توسعه اقتصادی کشور روسیه در قالب نشست همکاری تجاری و اقتصادی B2B بین دو کشور بحث و تبادل نظر کنند.

افزایش همکاری دانش‌بنیان روسیه با ایران

مدیرکل همکاری‌های بین‌المللی کشور روسیه در این نشست با اشاره به اینکه با همکاری استانداری مازندران سعی داریم تا دست به روابط تجاری و اقتصادی مفید و مؤثر بزنیم، اظهار کرد: روسیه به دنبال همکاری مثبت با ایران است تا در توسعه اقتصادی جهانی اثرگذار باشد.

تاتیانا بالابانوف افزود: در روزهای گذشته تعداد ۴۰ شرکت در حوزه‌‎های ساخت و ساز، صنایع غذایی، علوم دانش بنیان، IT و دیگر بخش‌ها با طرف ایرانی گفت‌وگو و تبادل نظر داشتند و توانستیم با شرکت‌های پارک علم و فناوری مازندران جلساتی داشته باشیم.

وی با اعلام رویکرد و نتایج اصلی جلسات، تصریح کرد: در این جلسات مشخص شده است، شرکت‌هایی در حوزه نفت، زغال سنگ، محصولات سنگین، اتوماسیون و طراحی ما را به مازندران همراهی کردند تا به صورت هدفمند شرکت‌های روسیه و ایران وارد ارتباط مستمر شوند.

مسؤول تیم تجاری و اقتصادی روسیه با اشاره به اینکه به دنبال راه‌اندازی شعبه زغال سنگ روسیه در مازندران هستیم، ادامه داد: با شروع همکاری با پارک علم و فناوری مازندران امیدوار به نتایج مطلوب هستیم تا بتوانیم با همکاری بیشتر در جهت توسعه روابط اقتصادی و تجارت جهانی با ایران گام‌های خوبی برداریم.

به‌دنبال راه‌اندازی شعبه زغال سنگ روسیه در مازندران هستیم

وی گفت: در جهت توسعه تجارت جهانی با استفاده از امکانات ایران و همکاری مستمر دو کشور موفق خواهیم بود.

استاندار مازندران نیز در مورد برگزاری نشست همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه، اظهار کرد: مازندران استان ویژه و استراتژیک بوده که از جایگاه ممتاز برای توسعه روابط با روسیه برخوردار است.

سید محمود حسینی‌پور با اشاره به توسعه اقتصاد دانش‌‎بنیان همسو با اقتصاد مقاومتی در مقابل تحریم‌‎های ظالمانه دشمنان استکباری، افزود: دانشمندان جوان در زمینه اقتصاد دانش بنیان تلاشگرهایی هستند که طی سال‌های اخیر تاکنون به رشد و توسعه چشمگیر رسیدند و با اعزام شرکت‌های دانش‌بنیان مازندران به کشور روسیه می‌تواند بالندگی توسعه و تعاملات دو کشور را شاهد بود.

وی با اعلام اینکه روسیه از کشورهای پیشرو و پیشرفته در حوزه دانش‌بنیان و استارت‌آپ است، تصریح کرد: همکاری و تعاملات ایران با کشور دوست و برادر روسیه در حوزه دانش بنیان و شرکت‌های فناور نویدبخش تبدیل به قطب بزرگ تجاری و اقتصادی در منطقه خواهد بود.

علاقمندی مازندران برای ایجاد همکاری تجاری و اقتصادی ‌دانش‌بنیان

استاندار مازندران با اعلام اینکه اراده تعامل تجاری ایران با کشور روسیه بسیار قوی و جدی است، بیان کرد: از اولیت‌های مهم ما حمایت‌های دولتی برای توسعه این حوزه است.

وی با اعلام علاقمندی برای تعامل تجاری بین ایران و روسیه، به راهبردهای روابط استراتژیک این کشور همسایه با ایران اشاره کرد و گفت: طی سال‌های گذشته روابط با کشور روسیه استراتژیک و دوستانه بود.

حسینی‌پور با بیان اینکه دولت ضمانت سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانش بنیان روسیه در مازندران را می‌کند، خاطرنشان کرد: مازندران یکی از مهمترین محورهای کریدور شمال ـ جنوب بوده و در جایگاه ممتاز برای توسعه روابط با روسیه قرار دارد همچنین پس از تعاملات لازم با شرکت‌های دانش بنیان مازندران می‌خواهیم این گفتمان به حوزه ‎های عملی، گردشگری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گسترش داده شود.

وی با اعلام اینکه به دلیل ملاحظات بین‎‌المللی دو کشور وارد گفت‌وگو دو جانبه دانش‎‌بنیان و فناورانه شدند، یادآور شد: اقتصاد جهان در چند وقت اخیر رنگ و بوی جدید گرفته و برای حضور در این میدان نیازمند به روزرسانی هستیم.

استاندار مازندران با اعلام اینکه در ایران توسعه اقتصاد دانش‌بنیان از نظر همسوی بودن با اقتصاد مقاومتی در مقابل با سیاست‌های دوگانه تحریمی قرار دارد و روسیه نیز به تازگی از سوی آمریکا و اروپا تحریم شد، گفت: با توجه به تحولات امروز در دنیا، اقتصاد مقاومتی در رأس سیاست‌های کشور قرار گرفته است.

همسویی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با اقتصاد مقاومتی

وی با اشاره به روند رو به رشد اقتصاد دانش بنیان توسط جوانان تلاشگر ایرانی، بیان کرد: دولت به عنوان تسهیل‌کننده شرکت‌های دانش بنیان بوده و شرایط برای حضور فعالان وع لاقمندان دانش‌بنیان در عرصه ملی و بین‌المللی فراهم خواهد شد تا بخشی از چالش بیکاری کشور برطرف شده و علم منجر به تولید ثروت شود.

رئیس پارک علم و فناوری مازندران نیز در مورد نشست تجاری و اقتصادی با شرکت‌های روسی، اظهار کرد: پارک علم و فناوری زیرنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای حمایت رشد، توسعه و شکوفایی استارت‌آپ‌ها و اقتصاد دانش بنیان به همراه توسعه مناطق فناوری در سراسر کشور در دانشگاه‎ها، شهرهای بزرگ و کوچک فعالیت دارد.

قربانعلی نعمت‎ زاده با بیان اینکه تشویق و ترغیب فناوران جوان و ایده‌های خلاقانه و حمایت از آنها به صورت مستمر در دستور کار قرار دارد، افزود: تولید ثروت عمومی از طریق شبکه‎‌ سازی اقتصاددانش بنیان، نیازسنجی ایده‌پردازی و تکنیک توسعه، ثبت مالکیت معنوب تجاری سازی و انتقال مفاهیم در چشم‌انداز آینده از مأموریت‌های ما است.

وی با اعلام اینکه پارک علم و فناوری مازندران در حوزه بین‌المللی، تولید محصولات نوین و ساختن بستر قوی، مطمئن و سازنده برای فناوران جوان فعالیت دارد و به دنبال تجاری‌سازی محصولات و خدمات پیشرفته است.

ارائه خدمات ۳۳ شرکت دانش بنیان با بیش از ۳۰ کشور دنیا

رئیس پارک علم و فناوری مازندران با اشاره به اینکه تولیدات و خدمات ۳۳ شرکت دانش بنیان استان در حوزه‌های مختلف بهداشتی، صنعتی و خدماتی به بیش از ۳۰ کشور جهان صادر و مبادله می‌شود، بیان کرد: هم‌اکنون تعداد ۴ هزار ۱۶۶ نفر در پارک علم و فناوری مازندران مشغول به کار هستند که ۱۷۲ نفر دارای مدرک دکتری، ۶۳۲ نفر دارای مدرک فوق لیسانس، یک هزار ۵۳۱ نفر لیسانس و حدود یک هزار ۸۳۱ نفر دارای مدرک دیپلم هستند.

وی با بیان اینکه امید داریم در آینده بتوانیم در کنار تولید محصولات متنوع افزایش مرز دانش داشته باشیم و مدارک علمی افراد حاضر در این حوزه ارتقا یابد، گفت: آماده کردن فضای تجاری از اقدامات مطلوب پارک مازندران است و کالای ۱۰ مرکز رشد فعال در سراسر مازندران در میادین ملی و بین‌المللی مبادله می‌شود.

نعمت‌زاده با اعلام اینکه در آینده نزدیک در هر شهرستان یک مرکز رشد فعال خواهد بود، گفت: با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان افزایش سرانه GTP مازندران به حدود ۷ تا ۱۰ درصد از مهمترین اهداف است.

امیدواریم با توسعه استارت‌آپ و شرکت‌های دانش بنیان فعال و توانمند مازندران، بتوانیم در آینده نزدیک این استان شمالی کشور را در زمره بزرگان کسب درآمد و تولید علم به ثروت ببینیم.

همچنین توسعه فناوری، تشویق و ترویج فناوران جوان و اید‌ه‌های خلاق به همراه تولید ثروت عمومی از طریق شبکه‌سازی، نیازسنجی، ایده‌پردازی و اجرای طرح‌های اقتصادی از مهمترین اهداف شرکت‌های دانش بنیان است که دور از دسترس دانشمندان جوان مازندرانی نیست.