تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3346141
شناسه : 3346141
تاریخ :
معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد اعلام کرد؛ جذب ۳۲هزار میلیاردتومان سرمایه گذاری درمناطق آزاد اقتصاد ایران: معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: ارزش سرمایه گذاری در مناطق آزاد از مهر سال قبل تا مهر امسال بالغ بر ۳۲ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،احمد جمالی، معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: عملکرد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید نسبت به روند گذشته، اهداف و رقبای منطقه‌ای ارزیابی شود ضمن اینکه باید یک بازه زمانی مشخصی را نیز برای آن در نظر گرفت.

به گفته جمالی مقایسه مناطق آزاد با شهرک‌ها و نواحی صنعتی یک مقایسه نادرست است، شهرک‌ها و نواحی صنعتی در بودجه ردیف و حکم دارند، اما مناطق آزاد ردیف بودجه‌ای ندارند یعنی دولت فقط قطعه زمینی می‌دهد و هیچ تأمین مالی برای انجام زیرساخت‌ها انجام نمی‌دهد ضمن اینکه محدوده شهرک‌ها بسیار کم است.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می‌گوید: قانون در هدف گذاری تأسیس مناطق آزاد به ۱۰ مورد اشاره کرده که هیچ یک از این‌ها در شهرک‌ها وجود ندارد و از جمله این اهداف می‌توان به ارائه خدمات عمومی، حضور فعال در بازارهای جهانی و تنظیم بازار کار و کالا اشاره کرد.

 جمالی گفت: ارزش سرمایه گذاری در مناطق آزاد از مهر سال قبل تا مهر امسال بالغ بر ۳۲ هزار میلیارد تومان و ارزش تولیدات این مناطق نیز بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان است. امسال میزان صادرات نسبت به واردات در این مناطق پیشی گرفت و در نتیجه تراز تجاری مناطق آزاد بعد از سی سال برای اولین بار مثبت شد.