تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگ
لینک : econews.ir/5x3343471
شناسه : 3343471
تاریخ :
وزیر ارشاد: تمدن و زبان موجب پیوند کشور‌های عضو اکو می‌شود اقتصاد ایران: وزیر ارشاد در دیدار با رئیس موسسه فرهنگی اکو گفت: آنچه موجب پیوند کشور‌های عضو مؤسسه فرهنگی «اکو» می‌شود، عناصری، چون تاریخ، تمدن و زبان است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، محمدمهدی اسماعیلی در دیدار با مرادجان بوری بایف، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو با اشاره به رویکرد جدید دولت در تعاملات منطقه‌ای افزود: مؤسسه فرهنگی اکو ظرفیت‌های فوق العاده‌ای برای افزایش تعاملات منطقه‌ای در اختیار کشور‌های عضو قرار داده است همچنین علاوه بر تعهدات مرسوم میان مؤسسه اکو و کشور‌های عضو می‌بایست به راهکار‌های فعال‌تر شدن ظرفیت‌های اکو اندیشید.

وی با بیان این که مؤسسه اکو را جزو خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلقی می‌کنیم، افزود: وزارت فرهنگ و بخش‌های مختلف آن برای همکاری سازنده با مؤسسه اکو و گسترش تعاملات میان کشور‌های عضو آمادگی کامل دارد.

اسماعیلی ادامه داد: آن چه کشور‌های منطقه اکو را به هم پیوند می‌دهد، عناصری، چون تاریخ، تمدن و زبان است و از این منظر، فرصت‌های فرهنگی پیش روی اکو از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، تسریع در عضویت سایر کشور‌ها به این سازمان و برپایی جشن مشترک نوروز را از جمله مواردی دانست که می‌تواند در دوره جدید مدیریت مؤسسه اکو مورد توجه قرار گیرد.

وزیر فرهنگ به شخصیت‌های تاریخی مهم کشور‌های عضو اکو اشاره کرد و گفت: گاهی چهره‌های مهم تاریخی به جای آنکه میان اعضای اکو وحدت آفرین باشد، عامل افتراق می‌شود در حالی که باید به این شخصیت‌ها به چشم میراث مشترکی نگریست که بسیاری از اختلافات را مرتفع می‌کند.

وی از رئیس مؤسسه اکو برای حضور فعال این مؤسسه در رویداد‌های فرهنگی، هنری و بین المللی ایران و جشنواره بین المللی فیلم فجر دعوت کرد.

نقش محوری ایران در پیشبرد اهداف فرهنگی «اکو»
در این دیدار همچنین مرادجان بوری بایف، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو با تاکید بر نقش محوری ایران در منطقه اکو گفت: ایران، کشور بزرگ و تمدن ساز منطقه است و حمایت‌های این کشور در پیشبرد اهداف فرهنگی مؤسسه اکو نقش مهمی دارد.

وی با یادآوری به تعامل مثبت میان مؤسسه اکو و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در عرصه فرهنگ و هنر، زمینه‌های فراوانی برای همکاری اکو و وزارت فرهنگ وجود دارد که با هدایت، حمایت و پشتیبانی این وزارتخانه می‌توان به تقویت آن‌ها اندیشید.

بوری بایف همچنین پیشنهاد کرد کمیته‌ای برای عملیاتی کردن تصمیمات اتخاذشده کشور‌های عضو اکو تأسیس شود تا شاهد تسریع در اجرای برنامه‌های مشترک و تفاهم نامه‌ها باشیم.

سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) یک سازمان منطقه‌ای است که در سال ۱۹۸۵ میلادی توسط دولت‌های ایران، پاکستان و ترکیه به منظور توسعه همکاری‌های فرهنگی و اقتصادی میان کشور‌های عضو تأسیس شد. همچنین در سال ۱۹۹۲ میلادی سازمان اکو گسترش یافت و هفت عضو جدید از جمله افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان به آن اضافه شدند.