تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3340872
شناسه : 3340872
تاریخ :
رییس اتاق ایران: اعضای اکو از ظرفیت‌های مشترک تجاری بهره گیرند اقتصاد ایران: رییس اتاق ایران در دیدار با رییس بنیاد علمی اکو به حجم پایین مبادلات اقتصاد کشور‌های عضو اکو اشاره کرد و گفت: باید این کشور‌ها ظرفیت‌های هم را شناسایی و در مسیر سرمایه‌گذاری مشترک حرکت کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،سید کمیل طیبی، رییس بنیاد علمی اکو با غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دیدار کرد.
طیبی در این دیدار گفت: منطقه اقتصادی اکو، منطقه بکری است که زمینه‌های همکاری خیلی خوبی در آنجا وجود دارد. به‌عنوان‌مثال فرصت همکاری برای شرکت‌های دانش‌بنیان یا صادرات خدمات فنی و مهندسی بسیار بالاست. از طرفی بنیاد علمی اکو موسسه علمی بین دولتی است که مرکز آن در اسلام‌آباد است که به‌عنوان تسهیل‌گر می‌توانیم بخش علمی را با اقتصاد کشور‌های عضو اکو پیوند بزنیم. باید زمینه و بستر لازم به‌وجود بیاید.
رئیس بنیاد علمی اکو ادامه داد: این بنیاد یکی از آژانس‌های تخصصی اکو است که می‌توانیم با دانش مدیریتی مسیر انتقال دانش را پیگیری کنیم. همچنین می‌توانیم در این مسیر از الگو‌های دیگری مثل «آ. سه. آن» استفاده کنیم؛ با سازمان‌های بین‌المللی ارتباط منسجم‌تری داشته باشیم و به الگوی سرمایه‌گذاری مشترک بیندیشیم و تقاضامحور پیش برویم.
وی ادامه داد: الآن پاکستان به دنبال واردات دوچرخه و موتورسیکلت است و این می‌تواند زمینه خوبی برای همکاری باشد. در حال حاضر چین طرح یک کمربند-یک جاده را دنبال می‌کند و از کنار همین طرح، پاکستان حدود ۵۳ میلیارد دلار سرمایه جذب کرده است.
طیبی افزود: بنیاد علمی اکو برنامه آموزش مهارت را دنبال می‌کند و روابط همکاری خوبی با چین و پاکستان دارد. ما به کمک اتاق بازرگانی ایران نیاز داریم و امیدواریم در این مسیر همکاری خوبی شکل بگیر د.
غلامحسین شافعی نیز گفت: امروز بزرگ‌ترین مشکل اقتصادی کشور فقر علمی در اقتصاد است، البته چند تا از کشور‌های عضو اکو هم زمانی وضعیتی مشابه ما داشتند، ولی آها از این مرحله عبور کرده‌اند. وقتی کشور‌های آسیای مرکزی مستقل شدند، وضعیت اقتصادی بسیار ناگوار بود؛ ولی الآن آن‌ها شرایط بسیار متفاوتی را تجربه می‌کنند. حالا دریافت ویزا برای سفر به ترکمنستان بسیار دشوارتر از گرفتن ویزا برای سفر به آمریکا است.
وی ادامه داد: بررسی وضعیت و تاریخچه همکاری کشور‌های عضو اکو بسیار ناامیدکننده است. میزان مبادلات درون‌گروهی کشور‌های عضو اکو به بالای ۱۰ درصد نمی‌رسد؛ ولی تعداد موافقت‌نامه بسیار بالاست.
رییس اتاق ایران گفت: چند سال قبل بررسی کرده بودند که کشور‌های عضو اکو و کشور‌های حوزه خلیج‌فارس با هم بیش از نیمی از ثروت دنیا را در اختیار دارند؛ ولی اینکه در کجا قرار دارند، قابل‌بحث است. این کشور‌ها باید به این پاسخ دهند که چه اشکالی در اجرایی کردن این موافقت‌نامه‌ها وجود دارد.
وی با اشاره به مسئله آب در ایران، گفت: الآن در کشور‌های اطراف مسئله کشت فراسرزمینی بسیار مهم است. قرقیزستان یکی از کشور‌های پرآب منطقه است و اگر روزی کوه‌های یخی این کشور ذوب شود، کل مساحت این کشور به ارتفاع یک متر زیر آب می‌رود، ولی ما چه استفاده‌ای از پتانسیل‌های این کشور برده‌ایم؟ ما حتی از این وضعیت مطلع هم نیستیم.
شافعی بیان کرد: اتاق ایران حتماً از اقدامات اکو حمایت‌های لازم را خواهد داشت. امیدواریم دولت‌ها هم از این فرصت‌ها استفاده کافی ببرند. باید کشور‌های عضو اکو از ظرفیت‌های اقتصادی هم استفاده کنند.
همچنین حسین سلیمی، عضو هیات مدیره اکو و رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی ایران گفت: مهم‌ترین مشکل اکو نبود اتحاد بین اعضا است و حتی گاهی کشور‌های عضو اکو به همدیگر ویزا نمی‌دهند. باید تمام تلاش خود را در بالا بردن سطح مبادلات تجاری میان کشور‌های عضو اکو داشته باشیم.
وی افزود: در این مسیر علم اقتصاد می‌تواند کمک خوبی به ما کند. مثلاً در حال حاضر کشور‌های عضو «آ. سه. آن» و «نفتا» ماشین‌هایی را با این عنوان تولید می‌کنند و این همان مسیر سرمایه‌گذاری مشترک است. کشور‌های عضو اکو هم باید در مسیر سرمایه‌گذاری مشترک حرکت کنند. همکاری تجاری، مسیر موقت است، ولی سرمایه‌گذاری مشترک پایداری و دوام دارد.