تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاست
لینک : econews.ir/5x3339464
شناسه : 3339464
تاریخ :
درخواست رئیس جمهور روسیه از تاجیکستان و قرقیزستان اقتصاد ایران: رئیس جمهور روسیه از رهبران قرقیزستان و تاجیکستان خواست در پی وقوع درگیری در مرز دو کشور، تنش‌ها را کاهش دهند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه در پی کشته شدن 81 تن در درگیری‌های مرزی بین تاجیکستان  قرقیزستان از دولت‌های دو کشور خواست از تشدید تنش‌های نظامی اجتناب کنند.

به نوشته پایگاه اینترنتی «پالتیکو»، بر اساس بیانیه‌ای که روز یکشنبه وبسایت کرملین منتشر کرد، پوتین با «صدر جباروف»، رئیس جمهور قرقیزستان و «امامعلی رحمان»، رئیس جمهور تاجیکستان گفتگوی تلفنی درباره مناقشه مرزی دو کشور داشت.

در این بیانیه آمده است؛ «ولادیمیر پوتین از طرف‌ها خواست اجازه به تشدید بیشتر تنش ندهند و تدابیری برای حل‌وفصل سریع و صلح‌آمیز وضعیت اتخاذ کنند.»

همچنین بر طبق این بیانیه، روسیه اعلام آمادگی کرد تا به بازیابی ثبات کمک کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، نیروهای قرقیزستان و تاجیکستان از روز چهارشنبه در مرز دو کشور درگیر شدند و در این درگیری از تسلیحاتی شامل پهپاد، تانک و توپخانه‌های سنگین استفاده کردند.

در گزارش رویترز آمده است، دو طرف بعد از رسیدن به توافق برای آتش‌بس در روز جمعه، ادعا کردند که تلفاتی را متحمل شده‌اند در حالی که تاجیکستان تلفات خود را 35 تن و قرقیزستان نیز 46 تن همراه با تخلیه حدود 137000 تن از مناطق مرزی اعلام کرد.

آتش‌بس بین دو کشور تا روز جمعه به رغم وقوع برخی موارد ادعایی حمله توپخانه‌ای همچنان به صورت عمده برقرار بوده است.

رئیس جمهور روسیه روز جمعه تاکید کرد که برنامه کشورش در خصوص عملیات در اوکراین همچنان ادامه می‌ِیابد. پوتین گفت: «این برنامه تغییر نخواهد یافت. هدف اصلی آزادسازی کلیت منطقه دونباس است. این کار به رغم تلاش‌های ارتش اوکراین برای دست زدن به ضدحمله ادامه می‌ِیابد.»