تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : یادداشت
لینک : econews.ir/5x3322818
شناسه : 3322818
تاریخ :
آمار وحشتناک تصادفات جاده ای درکشور اقتصاد ایران: سالانه عده زیادی از هموطنان ما در تصادفات جاده ای جانشان را از دست می‌دهند. چرا؟

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،دکتر حسن خسروی. مدرس دانشگاه و تحلیلگر مسائل مدیریت دولتی ایران:سالانه عده زیادی از هموطنان ما در تصادفات جاده ای جانشان را از دست می‌دهند. چرا؟
شاید با نگارنده موافق باشید که چهار عامل مهم با تصادف در ارتباط هستند :
1- راننده
2 - خودرو
3 - جاده
4 - قوانین و مقررات.

حقیقت آن است که در هر چهار مورد مذکور دچار اشکالات اساسی هستیم.
برخی رانندگان ما به طرز شگفت انگیزی قانون گریز و قانون ستیز شده اند که آسیب شناسی آن نیازمند یک تحقیق مفصل جامعه شناختی و روان شناختی است اما بطور خلاصه ؛ متاسفانه عده زیادی از مردم ما یک مردم عصبی و کم تحمل شده اند که آنهم عمدتا ناشی از استرس کار و زندگی و... است. راننده ای که اعصاب درست و حسابی ندارد یا در حین رانندگی دل‌مشغولی معیشت و کار و اجاره و تحصیل فرزند و... را دارد بیشتر در معرض تصادف و حوادث رانندگی است. راننده ای که برای درآمد بیشتر ؛ کمتر استراحت می‌کند؛ آمادگی بیشتری برای تصادف دارد. مورد دوم؛ خودرو است. بیشترین تصادفات کلا مربوط به محصولات بی کیفیت ایران خودرو و سایپا است. برخی کارشناسان را اعتقاد بر این است که این تصادف نیست که سرنشین را می‌کشد بلکه کیفیت بسیار بد و ضعیف قطعات و بدنه خودرو است که به بدن سرنشین آسیب رسانده و او را معلول و مصدوم و یا راهی قبرستان می‌نماید. واقعا تک تک مدیران ذیربط خودرو سازی اگر ذره ای اعتقاد به خدا و قیامت داشته باشند بایستی در دادگاه عدل الهی پاسخگوی این همه کشته شدگان مظلوم بی‌دفاع باشند. نکته سوم جاده و راه است. متاسفانه نقشه راه های کشور را که ملاحظه می‌کنید بیشتر شبیه جگر زلیخا و پاره پاره و بسیار بی حساب و کتاب است. خداوند متعال در قرآن کریم در وصف زمین و جاده و راه می‌فرماید :
- آیه 53 سوره طه: الَّذِی جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ مَهْدًا وَسَلَكَ لَكُمْ فِیهَا سُبُلًا وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْ نَبَاتٍ شَتَّى

ترجمه: «همان خداوندی که زمین را برای شما محل آسایش قرار داد؛ و راه‌هایی در آن ایجاد کرد؛ و از آسمان، آبی فرستاد! که با آن، انواع گوناگون گیاهان را (از خاک تیره) برآوردم.
ملاحظه می‌شود که زمین و جاده و راه باید محل امن و آرامش و آسایش و همچون گهواره باشد. راننده عصبانی و گرفتار معیشت با خودرو بی‌کیفیت با جاده ای که برای او آسایش و آرامش فراهم نمی‌کند حتما می‌تواند حادثه آفرین باشد. جاده های ما واقعا خسته کننده هستند و عذاب آور. جاده های ما همچون گهواره آرامش بخش نیستند. جاده های ما دقیقا انگار به آدم دهن کجی می‌کنند و دشمنی دارند؟!؟ مسئله چهارم؛ موضوع قوانین و مقررات است. وضعیت تابلوهای راهنمایی و رانندگی در جاده ها افتضاح است. جانمایی رستوران‌ها و مراکز استراحتی بسیار نامتقارن و بی حساب و کتاب است. آسفالت و روشنایی و فضای سبز طرفین جاده ها افتضاح است و خلاصه قوانین و مقررات در این خصوص ایرادات اساسی دارند که حتما باید بنا به مقتضای زمان و مکان بروز رسانی شوند. اگر سازمانهای ذیربط با این عوامل چهارگانه ایجاد تصادف با همدلی و تعامل سازنده بنشینند و کاری کنند کارستان؛ می‌توانیم شاهد کاهش تصادفات و مرگ و میر های جاده ای باشیم. صد البته نکات قابل ذکر در این خصوص بسیار است که در صورت تمایل مدیران مربوطه آمادگی مشاوره دلسوزانه و تخصصی را برایشان داریم. تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.