تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3307724
شناسه : 3307724
تاریخ :
دکتر صالح آبادی عنوان کرد: حکمرانی ریال با ساماندهي ابزار‌های پرداخت اقتصاد ایران: رئیس کل بانک مرکزی گفت : حکمرانی ریال شروع شده، و بخش‌های مختلف آن از جمله فرآیند اصلاح ابزار‌های پرداخت دنبال می‌شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،رئیس کل بانک مرکزی با حضور در برنامه صف اول به موضوع بررسی عملکرد بانک مرکزی در حفظ ارزش پول ملی و تنظیم مقررات نظام پولی و ارزی پرداخت و  گفت: حکمرانی ریال شروع شده، بخش‌های مختلفی دارد که دنبال می‌شود، یکی اش همین ساماندهی کارتخوان‌ها بود، این در اجرای حکمرانی ریال است، سایر ابزار‌های پرداختی که در کشور وجود دارد، اینها فرآیند اصلاحی اش در حال طی کردن است، این مقررات در حال ابلاغ به شبکه بانکی کشور است و مبارزه با پولشویی امروز به نقطه خیلی خوبی رسیده، پولشویی که ممکن است اتفاق بیفتد، در حال ساماندهی است، ساماندهی خیلی خوبی اتفاق افتاده، این‌ها همه در اجرای حاکمیت ریال است. حاکمیت ریال در واقع پروژه هایش به خوبی پیش می‌رود و توانسته یک شفافیت خوبی را در حوزه ریال ایجاد کند و البته هنوز ما مسیری را پیش رو داریم که در حال طی کردن است.

وي در خصوص رمزارزها نيز گفت: در کشور ما در سال ۱۳۹۹ دولت آیین نامه‌ای را تصویب کرده برای کسانی که با مجوز قانونی رمزارز استخراج مي کنند، و با مجوزی که از وزارت صمت و وزارت نیرو دریافت می‌کنند مزرعه استخراج رمزارز خواهند داشت و رمز ارزی را که استخراج می‌کنند برای واردات می‌توانند آن را در سامانه‌ای تحت نظارت بانک مرکزی عرضه کنند و وارد کنندگان از آن رمز ارز برای واردات می‌توانند استفاده کنند. رمز ارز به مفهوم این که افراد بیرون خرید و فروش کنند، سرمایه گذاری کنند، این به رسمیت شناخته نشده و بانک مرکزی بار‌ها اعلام کرده که مبادله رمزارز‌ها از نظر بانک مرکزی پذیرفته شده نیست و آن‌ را ممنوع اعلام کرده است. بنابراین در حال حاضر سیاست کلی این است که رمزارز‌ها مبادله اش به عنوان ابزار سرمایه گذاری مورد قبول نیست لکن کسانی که به مقصد واردات استخراج رمزارز انجام می‌دهند، در چارچوب آیین نامه مصوب هیأت وزیران، قابل انجام است. وي درباره رمز ارز ریالی تصريح کرد: ما عنوانش را گذاشتیم ریال دیجیتال یا رمز ریال. ریال دیجیتال، ریالی است که ناشرش بانک مرکزی است، چون اسکناس ریال هم ناشرش بانک مرکزی است، بانک مرکزی اسکناس را منتشر می‌کند، لذا ریال دیجیتال هم ناشرش بانک مرکزی خواهد بود.

 صالح آبادی درمورد قانون ساماندهی پایانه‌های فروشگاهی نيز تصريح کرد:​ بیش از دو سال است که این قانون در مجلس تصویب شده، و این قانون مانده بود و اتصال کارتخوان‌ها به نظام مالیاتی برقرار نشده بود، بعد از این که دولت سیزدهم کار خود را شروع کرد این کار با جدیت هم در سازمان امور مالیاتی، هم در بانک مرکزی دنبال شد و ابتدائاً از کارتخوان‌های پرگردش شروع شد و همین طور خرد خرد ساماندهی شد، بیش از هشت میلیون کارتخوان الآن ساماندهی شده و شب گذشته این پروژه به اتمام رسید یعنی کارتخوان‌هایی که باید ساماندهی می‌شدند، ساماندهی شد. بنابراین کارتخوانی که پرونده مالیاتی نداشته باشد، شناسنامه دار نباشد دیگر نداریم.  وي ادامه داد: کارتخوان‌ها در اختیار فروشگاه ها، اشخاص حقیقی، حقوقی، سیار، ثابت به هر شکلی که باشد همه شناسنامه دار شد و آن‌هایی که مراجعه نکردند، غیرفعال شد.

وي درخصوص وضعیت نقدینگی و برنامه‌ بانک مرکزی برای کنترل میزان نقدینگی گفت: یکی از دلایل افزایش نقدینگی به پایه پولی بر می‌گردد. پایه پولی؛ عناصری دارد که یکی خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی است؛ همین ارز‌های حاصل از نفت و فرآورده، گاز، میعانات و امثال این‌ها که درآمد‌های دولت است و بانک مرکزی اینها را خریداری می‌کند، ریال در اختیار دولت می‌گذارد باعث افزایش خالص دارایی‌های خارجی و افزایش پایه پولی می‌شود. صالح آبادی ادامه داد:​ اصلاح نظام بانکی در حوزه‌های مختلفش شروع شده و انضباط بانک‌ها جزو موضوعات بسیار مهم است، این که بانک‌ها اضافه برداشت یا خط اعتباری از بانک مرکزی نداشته باشند و بتوانند متکی بر منابعی که در اختیارشان است خودشان را اداره کنند و متکی به منابع پرقدرت بانک مرکزی نباشند، این هم یکی از عوامل مؤثر بر نقدینگی و پایه پولی است؛ بنابراین همه این عوامل برنامه ریزی می‌شود، کمیته پایه پولی در بانک مرکزی داریم، کمیته نقدینگی در بانک مرکزی داریم، از داخل بانک مرکزی به افراد صاحبنظر بیرون بانک مرکزی که مرتب شاخص‌های مختلف نقدینگی، پایه پولی و شاخص‌های سلامت بانکی را پایش می‌کنند و برنامه ریزی می‌کنند با کمک و همراهی خود بانک‌ها در حال پيش بردن اصلاحات نظام بانکی هستیم.