ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، در سایه تبلیغات گسترده برخی فروشگاههای اینترنتی بزرگ کشور، چند سالیست که رقابت خردهفروشی لوازم یدکی به کسب و کارهای آنلاین و فروشگاههای تخصصی لوازم یدکی هم کشیده شده و در این بین، سایتهای متعددی راهاندازی شده، رشد کرده و یا حتی کنار گذاشته شدهاند. در این گزارش، شما را با یکی از اولینهای عرصه فروش اینترنتی لوازم یدکی خودرو در کشور آشنا کرده و فضای پرچالش این بازار و نحوه غلبه بر آنها را با هم مرور خواهیم کرد.
سال 95 وبسایت ماشین نو، تحقق رویای جسورانه خرید و فروش اینترنتی لوازم یدکی خودرو را به واقعیت تبدیل کرد و با سرمایه شخصی و تیمی کوچک، کار خود را با تعداد محدود قطعات یدکی برخی برندهای ماشین داخلی و خارجی آغاز کرد اما در سالهای بعد، علاوهبر بزرگتر شدن تیم اجرایی، توانسته عمده محصولات پرمصرف، ضروری و مهم بدنه، مصرفی، موتوری، برقی و ... خودروهای داخلی و خارجی را تامین کند و به همین دلیل، بازدیدهای این وبسایت توانست از یک و نیم میلیون عدد در سال 1400 عبور کند.
این فروشگاه، هماکنون لوازم یدکی انواع برندهای خودروی داخلی و خارجی را عرضه کرده که در مجموع، لوازم بیش از 130 مدل خودروی موجود در ایران را فراهم کرده است. بهعنوان مثال، هماکنون لوازم یدکی ده مدل از برند پژو مانند پژو پارس، 206، 207، 301، 2008، 405 و ... در این فروشگاه عرضه شده است (مشاهده محصولات در صفحه لوازم یدکی پژو).
همچنین برای برند رنو، لوازم یدکی 15 مدل موجود در ایران مانند رنو ال 90، پارس تندر، رنو داستر، مگان، کپچر، کولئوس، سیمبل، تالیسمان و ... در فروشگاه ماشین نو تامین شده است (مشاهده محصولات در صفحه لوازم یدکی رنو).
در ادامه، کمی بیشتر وارد دنیای پرفراز و نشیب اما رو به رشد خرید اینترنتی لوازم یدکی خواهیم شد و رویکرد ماشین نو رو در فراز و فرودهای آن، بررسی خواهیم کرد.
بزرگترین چالش در تبدیل کسب و کارهای سنتی به تجارت الکترونیکی، مقاومت بازار علیه این تغییر است. بازار پرسابقه و با گردش مالی بالای لوازم یدکی، از ورود به دنیای کسب و کارهای نوپا استقبال نکرده و همچنان هم در فاز مقاومت علیه مدرن شدن قرار دارد. در سالهای اولیه، ایده فروش اینترنی قطعات یدکی خودرو، ایدهای شکستخورده و غیر منطقی به نظر میرسید؛ چرا که ماهیت کالا و رفتار خرید در این بازار، پیچیدگی بسیار بیشتری نسبت به سایر کالاهای مصرفی دارد اما هماکنون شاهد تغییر گرایش بازار و مصرفکننده به خرید اینترنتی این کالاها هستیم.
ماشین نو نیز از همان ابتدا با این چالش مواجه بود و جلسات متعددی با تولیدکنندگان، واردکنندگان، مراکز پخش و حتی فروشندههای خرد در بازار تهران را در دستور کار خود قرار داد تا ضمن آشناسازی آنها با فروشگاه و آنلاین کردن این بازار، بازخوردها و نقطهنظرات آنان را نیز جمعآوری کند. همچنین در برهههایی از زمان، ایدههای تبلیغاتی برای معرفی برند ماشین نو در بازار تهران نیز انجام شد تا فروشندگان، بیش از پیش به این تغییر روی آورند.
با این وجود، ماشین نو برای عمده برندها و مدلهای خودرویی در ایران، توانسته لوازم یدکی مورد نیاز آنها را تامین نماید. مثلاً هماکنون لوازم یدکی 8 مدل از برند MVM مانند X22، X33، امویام 315، 350 و ... در این فروشگاه عرضه شده است (مشاهده محصولات در صفحه لوازم یدکی ام وی ام).
به تدریج شاهد بودیم که تعداد فروشگاههای لوازم یدکی در حال رشد بوده است و وبسایتهای مختلفی، به طور تخصصی به فروش این کالا روی آوردند. اما عمده این فروشگاهها به دلیل مشکلات زیر، نتوانستند به مسیر خود ادامه دهند:
گرچه امروز به جز ماشین نو، فروشگاههای دیگری نیز با جدیت به فعالیت خود ادامه میدهند اما عمده این فروشگاهها، نتوانستند همچون ماشین نو، قطعات تمام خودروهای رایج داخلی و خارجی موجود در کشور را تامین کنند و عمدتاً به طور متمرکز، فقط به عرضه قطعات خودروهای داخلی، خودروهای چینی و مونتاژ شده و یا ترکیبی از خودروهای ایرانی و چینی میپردازند.
از همان ابتدا، ایده تبدیل فروشگاه به یک بازارچه اینترنتی، در طرح توسعه فروشگاه ماشین نو قرار گرفته بود اما با توجه به مقاومت بازار و مشکلات کالایی این حوزه، اجرای اصلی بازارچه اینترنتی لوازم یدکی در چند فاز اجرا و آزمایش شد تا علاوهبر شناسایی نیاز و محرک فروشندگان و مراکز پخش، بتوان نسخه نهایی پنل فروشندگان و ساختار فنی و عملکردی بازارچه را پیادهسازی کرد. ماشین نو توانست با تیم فنی خود و تستهای عملیاتی فازهای گذشته بازارچه، پنل پیشرفتهای طراحی کند و با ارائه خدمات مشاوره و پشتیبانی به فروشندگان، جلوتر از رقبای خود در مسیر تبدیل شدن به اولین و بزرگترین بازارچه اینترنتی لوازم یدکی خودرو در کشور گام بردارد.
بدون شک ماشین نو یا سایر فروشگاههای موجود در این عرصه، بخش کوچکی از بازار بکر خرید آنلاین لوازم یدکی را به خود اختصاص دادهاند و پتانسیل گردش مالی و گسترش بازار این حوزه، بسیار کلانتر از کالاهای مصرفی دیگر میباشد. این بازار، مراحل اولیه ریسک استقبال مشتری و مقاومت شرکای استراتژیک خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و هم اکنون میتواند به عنوان یکی از گزینههای مطلوب سرمایهگذاری در کسب و کارهای تجارت الکترونیکی این حوزه در نظر گرفته شود. در انتها لازم به ذکر است که این خبر و معرفی ماشین نو در وبسایت فرصت نت هم منتشر شده است.