با این حال مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای عمرانی شهر تهران، معتقد است که این اتفاق مجدد در حال وقوع است و در چند سال اخیر«تعاونی نماها» مجددا با تبلیغات گسترده و فریبنده اقدام به کلاهبرداری در ساخت و پیش فروش مسکن در منطقه ۲۲ تهران دارند.
«خشایار باقرپور» درباره آگهیهای پیشفروش خانه در منطقه ۲۲ تهران آن هم با متری فقط ۱۴ میلیون تومان به خبرنگار اقتصادی ایرنا، گفت: در ۴ سال اخیر، تعدادی «تعاونینما» ظهور و بروز کردند، یکسری معاملات و مبایعهنامههای کاملاً صوری و عجیبوغریب توسط افرادِ غیرِ ذی سمت بهعنوان فروشنده و حتی نه بهعنوان نماینده و وکیل قانونی تعاونی منعقد میشود.
تعریف پروژههای واهی و غیرواقعی در منطقه ۲۲ تهران
به گفته وی، این قراردادها با یک مبایعهنامه دستی بدون کد رهگیری، بهصورت غیررسمی تهیه و روی آن پروژههایی واهی تعریف میشود و این در حالی است که روی هیچکدام از این اراضی نیز پروانه ساخت وجود ندارد و عموماً در منطقه ۲۲ تهران هستند.
وی درباره اینکه چرا این پروژههای واهی و غیرواقعی در این منطقه از پایتخت تعریف شده است، گفت: یکی از مهمترین محلهای جولان تعاونیها در منطقه ۲۲ تهران است. علت هم این است که اقبال عمومی مردم برای پیشخرید در این منطقه بیشتر است و این منطقه از اساس با ادبیاتِ پیشفروش و پذیرهنویسی پروژه پا گرفته است.
باقرپور ادامه داد: اکنون حداکثر سوءاستفاده از نبود تخصص اقتصادی بین عموم جامعه میشود و با اعداد و ارقام غیرواقعی مسکن کلاهبرداری صورت میگیرد.
وی در این باره گفت: درحالیکه اکنون در منطقه ۲۲ تهران بهازای هر یک مترمربع متراژ مفید سهم از جواز ساخت و قیمت زمین زیر ۱۵ میلیون تومان نیست، و هزینه ساخت هم که با عرف منطقه ۲۲ زیر ۱۴ میلیون تمام نمیشود، به این رقم اضافه میشود، چطور آگهی فروش خانه با متری ۱۴ میلیون داده میشود.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی عمران شهر تهران گفت: مردم با اعداد و ارقام واقعی هزینه ساخت آشنایی ندارند و با خود میگویند درحالیکه یک واحد به قیمت متری ۴۰ میلیون تومان تا ۵۹ میلیون در منطقه ۲۲ به فروش میرود اما پیش فروش خانه متری ۱۴ میلیون تومان آگهی میشود. ۲۰۰ میلیون پیشپرداخت از خریدار گرفته میشود ماهی ده میلیون نیز اقساط خرید خانه. جدیداً نیز گزینه میزان انتخاب مبلغ قسط ماهانه را نیز به قراردادها اضافه کردهاند که بههیچوجه با منطق جور در نمیآید.
باقرپور درباره نوع مشتری گیری این تعاونی نماها نیز گفت: توسل به تبلیغات گسترده در فضای مجازی حتی تبلیغات بیلبوردی دارند. از ترفند حقوقی در فرآیند پذیرهنویسی استفاده میکنند و قراردادها طوری تنظیم میشود که فرد خریدار بعد از اطلاع از کلاهبرداری به دلیل عبارات در متون دستش به جایی بند نیست.
وی اضافه کرد: این گروه تا میتوانند برای خود وجهه و سابقه و رزومه ایجاد میکنند؛ مثلاً از محل پولهای جمعآوریشده زمین خریداری میکنند و بهعنوان پروژههای در حال ساخت به مردم معرفی و برای خود وجاهت تعیین میکنند.
شیب تورم بازار مسکن کمتر از سایر بازارهاست
باقرپور گفت: در جایگاه نظارتی و اتحادیه تعاونیها هشدار میدهیم که این «تعاونی نماها» کارنامه ساخت ندارند و پیشبینی میکنیم حجم گستردهای شاکی در آینده برای کلاهبرداری در منطقه ۲۲ تهران در دستگاه قضا به وجود بیاید.
به گفته باقرپور اتحادیههای تعاونیها نظارتی دارند و در فرآیند نظارت به مواردی برخوردیم که نیازمند اطلاعرسانی عمومی است و با وجود تلاش دولت سیزدهم برای تقویت بخش تعاون تهدیدها و فرصتهایی بهتبع با سوی استفاده از عنوان بخش تعاون وجود دارد.
وی گفت: اکنون شیب تورم بازار مسکن کمتر از سایر بازارهاست که به کاهش قدرت خرید مردم در بخش مسکن و بهتبع آن یک سری کلاهبرداریها و سوی استفادههایی از این فضا را ایجاد کرده است و ضمن اینکه با کاهش ساختوسازهای واقعی مواجه به دلیل افزایش نهادههای ساختمان مواجه هستیم، آگهیهای فروش ارزان نیز اضافه شده است.