تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگ
لینک : econews.ir/5x3275212
شناسه : 3275212
تاریخ :
وزیر علوم تشرح کرد: چالش‌های مهارت‌محور کردن آموزش دانشگاه‌ها اقتصاد ایران: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری چالش‌های مهارت‌محور کردن آموزش دانشگاه‌ها را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  با بیان اینکه در بخش آموزشی چندین هدف کلیدی در وزارت علوم داریم، گفت: آموزش باید پژوهش محور باشد و به همین دلیل آقای دکتر عموعابدینی که قبلا معاون پژوهشی دانشگاه تهران بودند را به معاونت آموزش منصوب کردم که با پژوهش آشنا باشد و آموزش را با دید پژوهش ببیند. این کار باعث می شود که عمق یادگیری افزایش پیدا کند، بحث مهارت محور کردن آموزش جزء برنامه های کلیدی و اصلی است اما محدودیت هایی هم در بحث مهارت محور کردن آموزش داریم.

وی با اشاره به محدودیت هایی که در بحث مهارت محور کردن آموزش وجود دارد، گفت: یک دختر دانشجو می خواهد برای کارورزی به یک شرکت خصوصی برود، ما نگرانیم که آنجا به او خوابگاه، غذا و شرایط مناسب داده می شود یا نه یا وقتی یک دانشجوی عزیزمان به یکی از وزارتخانه های صنعت نفت، شهر سازی، راهسازی یا وزارت نیرو می رود، مشخص نیست آیا آنجا خوابگاه در اختیارش می گذارند، غذا به وی می دهند و از نظر فرهنگی مناسب است یا اصلا آنها دانشجوی ما را می پذیرند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: فرض کنید دانشجوی رشته فناوری اطلاعات یا رایانه نیاز دارد به وزارت فناوری اطلاعات برود اما این وزارتخانه او را نپذیرد. دانشجوی مهندسی نفت ما باید به وزارت نفت برود مشخص نیست آنجا وی را بپذیرند یا غذا، خوابگاه و وسیله ایاب و ذهاب در اختیارش بگذارند. اینها مشکلاتی است که برای مهارت محور کردن آموزش داریم. در حالیکه وزارت بهداشت این مشکلات را ندارد چون بیمارستان‌ها، دانشجویان و اساتید متعلق به خودش هستند و دانشجویان به راحتی تردد می‌کنند و آموزش می‌بینند.

 زلفی گل با بیان اینکه تلاش بر این است در بحث آموزش هدفمند و آموزش مهارت محور توجه ویژه ای به دانشگاه فنی حرفه‌ای و علمی کاربردی شود، عنوان کرد: طرح دیگر وزارت علوم حرفه آموزی دانشجوهای دانشگاه‌هاست به گونه‌ای که مثلا دانشجویان دانشگاه شریف برای یادگیری یک حرفه با دانشگاه علمی کاربردی یا دانشگاه فنی حرفه ای ارتباط برقرار کنند و در کنار آنها در عین حال که در مرزهای دانش حرکت می‌کنند، حرفه ای را هم بیاموزند.