تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3271181
شناسه : 3271181
تاریخ :
همه چیز درباره روش های افزایش تمرکز برای موفقیت در زندگی اقتصاد ایران: حواس پرتی و عدم تمرکز معضل جدی دنیای امروزی است. افراد زیادی برای انجام دقیق کارهای روزانه خود از این مسئله گلایه دارند و در بعضی از آنها کار به اختلال تمرکز رسیده است!

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ،در این مقاله روش های افزایش تمرکز را به شما می‌گوییم.

تمرکز چیست؟

توانایی کنترل حواس و توجه به خواست خود را تمرکز می‌گویند. به‌عبارت‌دیگر، یعنی خودمان بر فکر و ذهنمان کنترل داشته باشیم! تمرکز داشتن یعنی اینکه بتوانیم به یک موضوع خاص فکر کنیم و هر فکر، ایده یا احساسات غیرمرتبط با آن را حذف کنیم.

افراد زیادی حداقل در دو تا سه شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام و یوتیوب عضو هستند. هر روز صبح با روشن‌کردن موبایل خود از خواب بیدار می‌شوند و در طول روز به طور پیوسته آخرین خبر‌ها و پیام‌های مربوط به هر اپلیکیشن را دریافت می‌کنند. بااین‌حال، افرادی که در زمان انجام کار تمرکز بالایی دارند، به پیام‌های جدید، فالوور‌های جدید و یا لایک‌های پست جدیدی که گذاشته‌اند توجهی نمی‌کنند. آنها علت حواس پرتی را حذف می‌کنند تا بتوانند تمرکز بیشتری داشته باشند. در غیر این صورت، حواس پرتی‌های مکرر بهره‌وری یا راندمان کاری را کاهش می‌دهد؛ تمام کردن یک پروژه بیش از حد طول می‌کشد و درگیری و مشکلات زندگی حرفه‌ای و شخصی بیشتر می‌شود. یک ذهن حواس پرت چگونه می‌خواهد به صحبت‌های همکارش توجه کند یا به‌خاطر بسپارد شریک زندگی‌اش دیشب سر سفره شام چه درخواستی از او داشته است؟

عوامل مؤثر بر تمرکز

عوامل درونی و بیرونی بر میزان تمرکز روزانه ذهن تأثیرگذار هستند. بعضی از روز‌ها غلبه‌کردن و کنترل‌کردن این عوامل سخت‌تر می‌شود و معمولاً آن روز را با حواس پرتی بیشتری می‌گذرانید. حتماً برایتان پیش‌آمده که همکار یا همکلاسیتان بگوید: «امروز اصلاً اینجا نیستی!» این یعنی امروز اصلاً حواست به کار یا درس نیست. شناخت این عوامل مؤثر بر تمرکز به افراد کمک می‌کند تا بر آنها کنترل بهتری داشته باشند.

وجود عوامل حواس پرتی

نیر ایال، نویسنده کتاب ذهن حواس جمع، دلیل اصلی عدم تمرکز افراد را تنها به فناوری و ابزارهایی مانند تلفن همراه و اینترنت ارتباط نمی‌دهد و عوامل زیادی را در ایجاد حواس پرتی دخیل می‌داند. در این کتاب خواهید آموخت که چگونه با تکنیک‌هایی می‌توان بر روی محرک‌های خارجی مانند تماس‌ها و پیام‌های تلفنی مدیریت داشت و از موضوع اصلی منحرف نشد. یکی از راهکارهایی که در کتاب ذهن حواس جمع برای تمرکز بیشتر ذکر شده حل‌وفصل اختلافات و مشکلاتی است که با دیگران دارید. اغلب ما در طول کار به یاد آخرین مشاجره‌ای که با مدیرمان و یا یکی از اعضای خانواده‌مان داشته‌ایم، می‌افتیم و یادآوری همین موضوعات باعث عدم تمرکزمان می‌شود.

کمبود خواب

مطالعات بسیاری تأیید کرده‌اند که کمبود خواب تا حد زیادی می‌تواند باعث کاهش هوشیاری، کند شدن فرآیند‌های فکری و کاهش تمرکز شود. در نتیجه، توانایی شما برای استدلال‌های منطقی تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این، کم‌خوابی تا حد زیادی حافظه را تحت‌تأثیر منفی خود قرار می‌دهد. شما اگر نتوانید به‌خوبی روی چیزی تمرکز کنید، چگونه می‌خواهید آن را به حافظه کوتاه‌مدت یا بلندمدت خود بسپارید؟

کم تحرکی

آیا احساس آرامش و انرژی بعد از ورزش را تجربه کرده‌اید؟ فعالیت بدنی باعث آمادگی بیشتر بدن در انجام‌دادن بهتر فعالیت‌های روزانه می‌شود. بدون فعالیت بدنی شما در ماهیچه‌های بدن خود احساس ناراحتی می‌کنید و ممکن است احساس انقباض در گردن و شانه‌های خود داشته باشید. این نوع احساس ناراحتی بدنی می‌تواند با کاهش تمرکز همراه باشد.

عادات غذایی

عادات غذایی

تغذیه نقش مهمی در سلامت مغز و حافظه دارد. اگر مواد مغذی به مغز خود نرسانیم، ازدست‌دادن حافظه، خستگی و عدم تمرکز را تجربه می‌کنیم. به همین دلیل است که پزشکان بارها توصیه کرده‌اند از گرفتن رژیم‌های غذایی خودسرانه خودداری کنید و حواستان باشد چه چیز‌هایی را وارد بدن خود می‌کنید! به‌عنوان‌مثال، افراد ذهنیت بدی نسبت به چربی‌ها دارند و عدم مصرف چربی‌ها اولین کاری است که به ذهنشان می‌رسد، اما مغز به اسید‌های چرب ضروری برای تمرکز کردن نیاز دارد.

ویژگی‌های محیطی

نور، صدا و دمای محیط از عواملی هستند که تأثیر مستقیمی بر میزان تمرکز دارند. بدیهی است که تمرکز کردن در میان صدا‌های بلند تقریباً غیرممکن است، اما بعضی از افراد این مشکل را با محیط‌های خیلی ساکت نیز دارند! به همین دلیل است که نوع صدا هم برای بر هم زدن تمرکز اهمیت دارد. شما ممکن است به‌راحتی در همهمه و شلوغی یک کافی‌شاپ تمرکز کنید، اما گفت‌وگوی دو همکارتان حسابی تمرکزتان را بر هم بزند. نور نیز تأثیر مهمی بر تمرکز دارد. نور خیلی زیاد یا خیلی کم به چشم فشار وارد می‌کند و همین موضوع دلیلی می‌شود تا کمتر بتوانید بر کارتان تمرکز کنید. این مسئله درباره دما نیز صادق است. افراد به‌ندرت می‌توانند در دمای خیلی گرم یا خیلی سرد تمرکز کافی داشته باشند.

۵ روش کاربردی برای افزایش تمرکز

حجم بالای افکار نگران‌کننده و اضطراب زیاد از دستاورد‌های زندگی مدرن امروزی هستند. انسان چاره‌ای جز کنار آمدن و مدیریت این افکار ندارد. خلاصه کتاب پاکسازی ذهن در سایت بوکاپو به ما نشان می‌دهد چگونه با بهبود برخی از عادت‌های شخصی می‌توانیم تغییرات چشمگیری را در افکار و تمرکز در زندگی خود ایجاد کنیم.

انسان امروزی می‌داند تا چه اندازه برای درست انجام‌دادن کار‌ها و اتمام پروژه‌های ناتمام خود به افزایش تمرکز نیاز دارد. افزایش تمرکز نه‌تنها باعث درست انجام‌دادن امور و تسریع انجام آنها می‌شود، بلکه رضایت از زندگی را در فرد افزایش می‌دهد. فردی که احساس رضایت درونی کند، با احساس بهتری از خواب بیدار می‌شود و زندگی آرام‌تر و رضایت‌بخش‌تری خواهد داشت. در ادامه به ۵ روش مهم برای افزایش تمرکز اشاره می‌کنیم:

عوامل حواس پرتی را حذف کنید

موبایل آفت تمرکز است! شما باید تا جای ممکن در زمان انجام کار از آن دوری کنید. تلفن همراه خود را بی‌صدا کنید و در جایی دور از دسترس قرار دهید. اعلان‌های رسانه‌های اجتماعی را بی‌صدا کنید و اجازه ندهید در زمان انجام کار با بمباران پیام‌های این برنامه‌ها تمرکزتان از دست برود. علاوه بر این، مکانی را برای انجام فعالیت انتخاب کنید که در آن تمرکز کافی داشته باشید. خیلی مهم است که در زمان انجام کار کسی مزاحم شما نباشد. کتابخانه‌های عمومی، محیط‌های کار اشتراکی و دفتر کار خصوصی بهترین مکان‌ها برای افزایش تمرکز هستند.

چند وظیفه‌ای را کاهش دهید

عوامل حواس پرتی را حذف کنید

مالتی تسکینگ یا چند وظیفه‌ای کیفیت کار شما را به خطر می‌اندازد. ممکن است در شروع فعالیت احساس رضایت و بهره‌وری بیشتری داشته باشید، اما طولی نمی‌کشد که متوجه کاهش تمرکز حواس خود در این شرایط خواهید شد. شما نمی‌توانید همزمان بر انجام یک پروژه تمرکز کنید درحالی‌که با رئیس خود درباره یک موضوع مهم صحبت می‌کنید!

ذهن‌آگاهی و مدیتیشن تمرین کنید

مدیتیشن یا فعالیت‌های مرتبط با تمرکز حواس، ذهن را تقویت کرده و تمرکز را بهبود می‌بخشد. مدیتیشن ذهن را آرام می‌کند و در نتیجه آن این آرامش به کل بدن منتقل می‌شود! نفس کشیدن آگاهانه یکی از اتفاقاتی است که در طول مدیتیشن می‌افتد و فرد تمرین می‌کند تا بر نفس کشیدن خود تمرکز کند. به همین دلیل، فرد یاد می‌گیرد که چگونه تمرکز کند و در زمان هرج‌ومرج و شلوغی بر ذهن خود مسلط شود.

استراحت کوتاهی در زمان کار داشته باشید

وقتی زمان زیادی برای انجام کاری تمرکز می‌کنید، طبیعی است که ذهن خسته شود و قدرت اولیه خود را در پس زدن عوامل حواس‌پرتی نداشته باشد. استراحت‌های کوتاه در بین انجام کار برای تجدید قوای ذهن ضروری هستند و شما با تازه‌نفس به کار برمی‌گردید. بهتر است دفعه بعد که در انجام کاری احساس خستگی کردید این کار را انجام دهید. یک وقفه کوتاه بین کار بیندازید، یک لیوان آب بنوشید، با همکار خود صحبت کنید و دوباره به کار برگردید.

برنامه روزانه را اولویت بندی کنید

داشتن برنامه روزانه یکی از موارد مهمی است که به افراد کمک می‌کند تا بدانند در طول روز چه کار‌هایی باید انجام دهند. بهتر است این برنامه روزانه اولویت‌بندی شود تا ذهن بداند در هر زمان از روز باید به انجام چه کاری مشغول شود. ابتدای هر روز کار‌های مهمی که از شما وقت بیشتر می‌گیرد را قرار دهید. این کار‌ها را به چند کار کوچک تبدیل کنید تا انجام آنها سریع‌تر پیش برود و در انجام کار غرق نشوید. دستیابی به اهداف کوچک روزانه مغز شما را برای رسیدن به موفقیت آماده‌تر می‌کند.

رعایت این عوامل مؤثر بر افزایش تمرکز در کنار خوب خوابیدن، خوب خوردن و فعالیت داشتن تا حد زیادی به افزایش تمرکز حواس کمک می‌کند. علاوه بر همه این‌ها، به شما توصیه می‌کنیم این مسئله را به‌صورت شخصی نیز مورد بررسی قرار دهید. چه چیزی حواس شما را بیشتر پرت می‌کند؟ دلایل اصلی کاهش تمرکزتان چیست؟ جواب این سؤال‌ها به شما کمک می‌کند تا با حذف این عوامل حواس پرتی با تمرکز بیشتری فعالیت کنید.

 

سخن پایانی

اگر فرصت کافی برای مطالعه کتاب‌هایی که در این مقاله معرفی شدند را ندارید می‎‌‌توانید نکات و چکیده آن‌ها را در اپلیکیشن بوکاپو بخوانید و یا به فایل صوتی آن‌ها گوش دهید.