تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3258255
شناسه : 3258255
تاریخ :
تبریز سومین تولیدکننده تیوپ لیزر در جهان می‌شود اقتصاد ایران: رئیس پارک علم و فناوری استان آذربایجان‌شرقی از بهره‌برداری نخستین کارخانه تولید تیوپ لیزر سیلد گاز کربنیک خاورمیانه در تبریز خبر داد، گفت: با افتتاح این خط تولیدی، ایران به عنوان سومین کشور دارای فناوری تولید تیوب لیزر سیلد گاز کربنیک در جهان شناخته می‌شود؛ محصولات دانش‌بنیان در حال صادرات هستند اما در حال حاضر تحصیل کرده بیکار در همه خانواده‌ها وجود دارد، چراکه اقتصاد کشور دانش‌بنیان نیست.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  عبدالرضا واعظی، رئیس پارک علم و فناوری استان آذربایجان‌شرقی امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌ نماز عبادی و سیاسی جمعه در سال ۱۴۰۱ در قرن جدید و در جمع باشکوه نمازگزاران مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز اظهار کرد: پیام نوروزی مقام معظم رهبری بر مبنای تولید، دانش بنیان و اشتغال‌زایی است؛ ما هر سال این را شعار سال می‌نامیم و نباید در حد شعار باقی بماند و این شعار نیست و فرمان فرمانده است.

رئیس پارک علم و فناوری استان با بیان اینکه ۱۱۴ سال قبل اولین چاه نفت در مسجد سلیمان زده شد و گمان کردیم به ثروت عظیمی دست یافته‌ایم، افزود: رفته رفته با معایب نفت آشنا شدیم، چراکه نفت فروخته شده به جای اینکه در زیرساخت استفاده شود به پرداخت حقوق و هزینه‌های نادرست خرج شد. 

وی ادامه داد: دشمن از این وابستگی ما به نفت سوءاستفاده کرد و از این بخش به ما فشار آورد. 

واعظی خاطرنشان کرد: ما اقتصاد خود را بر مبنای نفت کردیم در حالیکه کشوری مانند ژاپن که نه نفت، طلا و نه انرژی دارد با فکر و نیروی تخصص خود به پیشرفت دست یافته است. 

وی با تاکید بر بیانات رهبری مبنی بر اینکه اقتصاد را از نفت جدا کنیم، یادآور شد: باید اقتصاد را بر مبنای دانش بگذاریم که برای این منظور از سال‌ها پیش پارک علم و فناوری ایجاد شد. از بیست سال پیش این پارک در استان ما نیز ایجاد شده است.

رئیس پارک و علم و فناوری آذربایجان‌شرقی، توضیح داد: جوانان با ایده و اختراع خود وارد پارک شده و ما به آنها کمک می‌کنیم تا این فکر به عمل و اجرا دربیاید. 

وی ادامه داد: ممکن است جوانی که می‌آید هیچ سرمایه و پولی نداشته باشد و این هیچ ایرادی ندارد. چنانچه دو نفر از این جوانان که هیچ سرمایه‌ای نداشتند الان برای خود شرکت زده و برای ۲۰ نیز اشتغال ایجاد کرده‌اند. 

واعظی با اشاره بر اینکه خودکفایی، مقاومت در برابر دشمن از اثرات شرکت‌های دانش‌بنیان است، گفت: در حال حاضر در جنگ اقتصادی تمام عیار هستیم و مدیران این شرکت‌های دانش بنیان هستند. 

تبریز سومین تولیدکننده لیزر در جهان

وی از بهره‌برداری نخستین کارخانه تولید تیوپ لیزر سیلد گاز کربنیک خاورمیانه در تبریز خبر داد و متذکر شد: با افتتاح این خط تولیدی، ایران به عنوان سومین کشور دارای فناوری تولید تیوب لیزر سیلد گاز کربنیک در جهان شناخته می‌شود. تیوپ لیزری به فناوری پیشرفته برای تولید نیاز دارد و کاربرد آن در تمام تجهیزات بیمارستانی برای تصویربرداری لیزری و در صنعت در برش‌های لیزری است.

رئیس پارک علم و فناوری استان افزود: ۶ هزار و ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد که هر کدام یک تولید اثرگذار دارند. 

اقتصاد کشور دانش‌بنیان نیست

وی خاطرنشان کرد: برای مثال اگر بخواهیم ماشین‌سازی احیا شود، باید دانش‌بنیان شود. 

واعظی ادامه داد: محصولات دانش‌بنیان در حال صادرات هستند اما در حال حاضر تحصیل کرده بیکار در همه خانواده‌ها وجود دارد، چراکه اقتصاد کشور دانش‌بنیان نیست. 

وی ادامه داد: در شرکت‌های دانش بنیان افراد متخصص و تحصیل‌کرده فعالیت می‌کند در حالیکه عمده بیکار کشور ما افراد تحصیل‌کرده هستند و افراد زیر دیپلم جذب کار شده‌اند ولی چون صنعت ما به روز نیست از این‌رو نمی‌تواند فرد تحصیل‌کرده را جذب کند. 

رئیس پارک علم و فناوری استان بیان داشت: رهبر معظم انقلاب بارها اعلام کردند که بنده طرفدار شرکت‌های دانش بنیان هستم در حالیکه برخی مسوولان هنوز خواب هستند. 

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اول سال فرمودند که به خاطر اینکه احتمالا تحریم‌ها برداشته شود موضوع دانش بنیان را مطرح کرده و حتی به عنوان شعار سال نامیدند، گفت: رهبری به خوبی می‌دانند که اگر تحریم‌ها برداشته شود جنس‌های چینی و خارجی وارد کشور می‌شود و این نگرانی رهبری بود که چه بلایی سر شرکت‌های دانش بنیان که در روزهای سخت دست کشور را گرفته‌اند می‌آید. 

وی افزود: رهبری به صراحت تاکید کردند که اگر تحریم برداشته شد، اجازه ندهید واردات را افزایش یابد.  

واعظی گفت: وضعیت استان در کشور از نظر تعداد شرکت‌های دانش بنیان پنجم است و آذربایجان‌شرقی بیشترین مرکز رشد و نوآوری در استان را داردو همچنین ۱۰۰ کارخانه دانش بنیان و د‌و صندوق قرض الحسنه دارد. 

عمده مسائل مهم استان فرهنگی است

وی با بیان اینکه عمده مسائل مهم استان فرهنگی است، گفت: چراکه خانواده فرزندان خود را به گونه‌ای تربیت می‌کنند که کارمند شوند در حالی که باید فرزندان خود را به گونه‌ای آموزش داد که دست چند نفر را هم با اشتغال‌زایی گیرد. 

واعظی ابراز داشت: باید کاری کرد که وقتی مدرک دست دانشجو می‌دهیم در مقابل آنها کار بلد باشند. 

بزرگترین حمایت از شرکت‌های دانش بنیان خرید محصو‌لات آنهاست

وی با اشاره بر اینکه امسال سال دانش‌بنیان است و مسوولان پشت میکروفون نیز حرف‌های شیک و قشنگی خواهند زد، تصریح کرد: ولی ما به این گل و بلبل گفتن و تعریف نیاز نداریم بلکه بزرگترین حمایت از شرکت‌های دانش بنیان خرید محصو‌لات آنهاست.

وی ادامه داد: امسال سعی می‌شود تا صنایع بزرگ استان را دانش بنیان کنیم.

 تولید خودروی دانش بنیان در تبریز

رئیس پارک علم و فناوری استان از تولید خودروی دانش بنیان در تبریز در سال‌جاری خبر داد و اضافه کرد: همچنین دو طرف اتوبان تبریز سهند در برنامه میان مدت به محل استقرار شرکت‌های دانش بنیان تبدیل خواهد شد.

وی گفت: در دو سال گذشته شرکت‌های خود را دو برابر کرده‌ایم‌ و تمام شهرستان‌ها تحت حمایت دانش‌بنیان است و به زودی سه و نیم میلیون جمعیت استان در دسترس شرکت‌های دانش‌بنیان خواهند بود. 

واعظی یادآور شد: ستاد توسعه دانش بنیان به دستور استاندار آذربایجان‌شرقی ایجاد شده است که برای رفع موانع موجود است.