تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3254876
شناسه : 3254876
تاریخ :
معامله گران بازار سرمایه زیر ذره بین نظارت هوشمند اقتصاد ایران: سامانه هوشمند پایش و نظارت بازار سرمایه با هدف گسترش چتر نظارتی نهاد ناظر بورس بر روی همه معاملات اشخاص حقیقی و حقوقی رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای اجرای وظایف قانونی خود تا ساعتی دیگر با حضور وزیر اقتصاد از بزرگ‌ترین سامانه هوشمند پایش و نظارت بر بازار سرمایه با هدف، حفظ و توسعه بازار برمبنای شفافیت، منصفانه بودن، کارایی و نظارت بر حسن اجرای قانون و حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران رونمایی می‌کند.

این سامانه مجهز به پنج سامانه نظارتی است از جمله سامانه بیدار که بر مبنای پایگاه داده تحلیلی، اطلاعات تراکنش‌ها و معاملات، گزارش‌ها و هشدار‌های نظارتی را طراحی می‌کند. این سامانه با انواع رنج کشی‌ها می‌تواند برخورد کند.

سامانه نهان به آمار لحظه‌ای تراکنش‌ها دسترسی دارد که می‌تواند معاملات چرخشی و عرضه و تقاضای همزمان را رصد و کنترل کند. سامانه آرامیس به صورت برخط و تاریخی، سطر به سطر معاملات را بررسی و در مورد سفارش چینی‌های صورت گرفته از سوی افراد مختلف هشدار صادر می‌کند.

سامانه سانا به صورت یکپارچه ثبت، رهگیری و گزارش تخلفات را بر عهده دارد و می‌تواند با طراحی گراف روابط و نسبت ها، با وقوع تخلفات، برخورد کند.

سامانه دیده بان سلامت بازار ناهنجاری‌های بازار سرمایه را از سوی مردم، ثبت و ضبط می‌کند. هماهنگی این پنج سامانه می‌تواند چتر نظارتی سازمان بورس را بر روی کل بازار گسترده کند.