تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استانها
لینک : econews.ir/5x3254664
شناسه : 3254664
تاریخ :
پیش‌بینی سونامی سفر به جنوب ایران در نوروز 1401 اقتصاد ایران: رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر تهران با اشاره به ضریب اشغال نزدیک به ۱۰۰ درصد از ظرفیت اقامتگاه‌های مجاز در مقاصد جنوبی و سایر شهرهای توریست‌پذیر گفت: پیش‌بینی می‌شود عید امسال با هجوم مسافران داخلی شاهد سونامی سفر در مقاصد جنوبی باشیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، امیر پویان رفیعی‌شاد ضمن پیش‌بینی استقبال گسترده شهروندان از انجام سفر در تعطیلات نوروزی پیش‌رو با توجه به کمبود امکانات و زیرساخت‌های گردشگری به ویژه در مناطق جنوبی کشور که احتمالاً با حجم بالایی از سفرها روبرو خواهند بود خواستار اتخاذ تدابیر لازم و فراهم کردن کلیه تمهیدات به منظور مدیریت بهینه این سفرها و جلوگیری از هرگونه اختلال در روند خدمات‌رسانی به مسافران به ویژه در بحث اسکان آنها در کمال رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی شد.

وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا به مدت دو سال کالای سفر و گردشگری مردم را تحت‌الشعاع قرار داد گفت: اکنون پس از گذشت دو سال به نوعی مردم هم‌زیستی مسالمت آمیزی با این ویروس داشته و زندگی افراد به روال عادی قبل از کرونا بازگشته و این امر در حالی است که همچنان تهدیدی تحت عنوان کرونا به قوت خود باقی است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران افزایش نرخ ارز و متعاقباً افزایش هزینه بلیط هواپیما و خدمات گردشگری خارجی را موجب گران شدن سفرهای خارجی دانست و بیان کرد: این مسئله موجب شده است خصوصاً در آستانه نوروز 1401 استقبال مردم از سفرهای داخلی افزایش پیدا کند.

رفیعی‌شاد ادامه داد: حسب تجربه سال‌های گذشته، به دلیل شرایط آب و هوایی و جوی مساعد و مطلوب در جنوب کشور، همواره استقبال مسافران از این مقاصد در این برهه بسیار زیاد است که برهمین اساس احتمالاً نوروز پیش‌رو به دلیل رفع محدودیت‌های کرونایی شاهد هجوم سیل عظیمی از مسافران به مقاصد جنوبی خواهیم بود.

کمبود شدید هتل و اقامتگاه‌های مجاز در مقاصد گردشگری جنوب کشور

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه به صورت مشخص در جزیره کیش که به نوعی آینه پیش‌روی ما در بحث گردشگری است، با چالش کمبود زیرساخت‌های اقامتی و هتل برای نوروز 1401 مواجه هستیم، تصریح کرد: در سایر مقاصد گردشگری جنوبی مانند جزیره قشم، هرمز، چابهار و بندرعباس نیز با کمبود شدیدتر هتل و اقامتگاه‌ها در مقایسه با کیش روبه‌رو هستیم و به جرأت می‌توان گفت وضعیت زیرساخت‌های گردشگری در این مقاصد به شدت بحرانی است.

وی توضیح داد: کمبود زیرساختهای گردشگری و همچنین عدم امکان رزرو هتل و اقامتگاه باعث می‌شود سیل سفرها در قالب انفرادی و با اسکان در چادر، کمپینگ‌ها و منازل استیجاری شکل بگیرد؛ این در حالی است که با توجه به تداوم شیوع ویروس کرونا این امر که در حقیقت ناقض رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است می‌تواند باعث انباشت جمعیت در مقاصد گردشگری شود.

بنا به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران، با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته مبنی بر ایجاد سیل عظیمی از سفرهای داخلی در ایام نوروز و همچنین کمبود زیرساخت‌های گردشگری متناسب با نیازهای مسافران، به نظر می‌رسد نوروز پیش‌رو با بحران بزرگی در جاده‌ها و در مقاصد گردشگری روبه‌رو خواهیم شد.

رفیعی‌شاد با اشاره به تشکیل ستاد خدمات سفر به مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و متشکل از ارگان‌های مختلفی که هر کدام به نوعی در مدیریت امر سفر دخیل هستند، اظهار کرد: ضروری است تمام دستگاه‌های ذی‌ربط در ستاد مذکور ضمن هم‌افزایی و تعامل گسترده نهایت عزم خود را در راستای مدیریت و مهار سونامی سفرهای داخلی جزم کنند.

نزدیک به 100 درصد ظرفیت هتل‌ها و اقامتگاه‌ها رزرو شده

این فعال بخش خصوصی ضمن اشاره به ضریب اشغال نزدیک به 100 درصد از ظرفیت هتل‌ها و اقامتگاه‌های مجاز در مقاصد جنوبی و سایر شهرهای توریست‌پذیر خاطر نشان کرد: هرچند طبق مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امسال امکان استقرار مسافران در کلاس‌های آموزش و پرورش، سالن‌های ورزشی و ... میسر نیست اما کماکان بحث اسکان در منازل استیجاری، برپایی چادر و کمپینگ به قوت خود باقی است و در هر حال پیش‌بینی می‌شود عید امسال با هجوم مسافران داخلی به مقاصد گردشگری حتماً شاهد بحران حداقل در مقاصد جنوبی باشیم.