تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3224754
شناسه : 3224754
تاریخ :
آیا اطلاع دارید که دستگاه ایکس ری چیست و چه کاربردی دارد؟ اقتصاد ایران: اگر این سوال برای شما پیش آمده است که دستگاه ایکس ری چیست، این مطلب می‌تواند برای شما بسیار مفید واقع شود. دستگاه ایکس ری که تحت عنوان تونل تصویربرداری نیز شناخته شده است، دارای انواع مختلفی بوده و از کاربردهای گوناگونی بهره‌مند است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، این دستگاه تشکیل‌شده از بخش‌های گوناگونی بوده و هر کدام از آن‌ها وظایف مختلفی را بر عهده دارند. در ادامه این مطلب قصد داریم تا به بررسی کامل این دستگاه بپردازیم و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان بگذاریم؛ پس همراه ما باشید.

 

دستگاه ایکس ری چیست

آیا می‌دانید دستگاه ایکس ری چیست؟

در ابتدا با جواب این سوال شروع می‌کنیم که دستگاه‌ ایکس ری چیست و چه کارکردی دارد. این دستگاه‌ها در کنار ریلی که اجسام مختلف از آن عبور داده می‌شوند قرار گرفته و با کمک اشعه X-Ray فرایند تصویربرداری را آغاز می‌کند. پس در یک نگاه کلی می‌توانیم اینطور بیان کنیم که در برخی مکان‌ها کنترل تردد ضروری است. با کمک این دستگاه‌های کاربردی می‌توان لوازم مختلفی که توسط افراد حمل می‌شوند را بازرسی و به صورت کامل شناسایی کرد.

دستگاه ایکس ری از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

دستگاه X-Ray دارای بخش‌های مختلفی بوده و هر کدام از آن‌ها توانسته‌اند وظایف گوناگونی را بر عهده بگیرند. از جمله این بخش‌ها می‌توانیم به گزینه‌های زیر اشاره داشته باشیم:

·        تونل و نوار ریلی

اولین بخشی که قصد معرفی آن را داریم، تونل و نوار ریلی است. تمامی اجسام و لوازم بر روی این قسمت قرار می‌گیرند. سپس اجسام با کمک نوار ریلی به داخل تونل ایکس ری کشیده شده و سپس فرایند عکس‌برداری و اسکن بر روی آن‌ها انجام می‌شود.

·        ژنراتور ایکس ری

دومین بخش تشکیل‌دهنده دستگاه ایکس ری ژنراتور X-Ray است. ژنراتورها تشکیل‌شده از انواع لامپ‌های مختلف ایکس ری بوده که قدرت تابشی آن‌ها در بازه 140 تا 180 کیلووات قرار دارد. این ژنراتورها با عملکردی که دارند، اشعه تابشی را وارد تونل‌ها می‌کنند.

زاویه این اشعه‌ها 90 درجه بوده و بعد از اینکه از موانع عبور می‌کند، داخل لوازم را به خوبی به نمایش می‌گذارد. این لوازم شامل کیف، چمدان و... می‌شوند. لازم به ذکر این نکته است که اگر دستگاه‌های ایکس ری بزرگ‌تر باشند، در آن صورت ولتاژ نیز افزایش خواهد یافت و به 320 کیلووات می‌رسد.

دستگاه ایکس ری چیست

·        سنسورهای ایکس ری

وقتی این سوال برای شما پیش می‌آید که دستگاه ایکس ری چیست، باید به بخش‌های تشکیل‌دهنده آن نیز توجه کنید که از جمله آن‌ها می‌توانیم به سنسورها اشاره داشته باشیم. سنسورهای آشکارساز تشکیل‌شده از تعدادی دیود بوده که به منظور راه‌اندازی انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شکل ظاهری این دیودها به شکل L است. زمانی از این دیودها بهره گرفته می‌شود که بخواهیم انرژی عبوری از اجسام را حساب کنیم.

·        حسگرهای نوری

آخرین بخش تشکیل‌دهنده دستگاه‌های ایکس ری نیز حسگرهای نوری است. این حسگرها برای اینکه کارایی داشته باشند، از امواج مادون قرمز استفاده می‌کنند. همچنین تهویه آن در ورودی و خروجی تونل انجام می‌شود. زمانی که جسمی وارد دستگاه می‌شود، شعاع نوری که بین گیرنده و فرستنده وجود دارد، به قسمت کنترل سیگنال‌هایی را ارسال می‌کند. بعد از اینکه تاییدیه صادر شد، در آن صورت اشعه ایکس به داخل لوازم مختلف هدایت می‌شود.

چه چیزهایی توسط دستگاه های ایکس ری نشان داده می‌شوند؟

در ادامه مبحث دستگاه ایکس ری چیست، قصد داریم به بررسی مواردی بپردازیم که توسط این دستگاه‌ها نشان داده می‌شوند. این دستگاه‌ها قابلیت‌های مختلفی را داشته و می‌توانند انواع مواد مخدر همچون کوکائین و هروئین را تشخیص دهند. همچنین لازم به ذکر است که لوازم موجود در چمدان‌ها و کیف‌ها در جنس‌های مختلف هستند و توسط این دستگاه‌ها در رنگ‌های مختلف تشخیص داده می‌شوند. در ادامه به بررسی دسته‌بندی موادی که توسط این دستگاه‌ها نشان داده می‌شوند، می‌پردازیم.

·        دسته‌بندی اول: مواد سبک

اولین دسته‌بندی که قصد معرفی آن را داریم، مواد سبک است. مواد سبک به عناصری تعلق می‌گیرند که عدد اتمی آن‌ها کمتر از 10 است. اشعه ایکس جذب‌شده توسط این مواد بسیار پایین است. اگر بخواهیم ساده‌تر این مبحث را توضیح دهیم می‌توانیم اینطور بگوییم که اشعه X از این اجسام به راحتی عبور می‌کند. مواد آلی نام دیگری است که به این دسته‌بندی اطلاق می‌شود. این اجسام در سیستم ارزیابی تصویر به رنگ نارنجی دیده می‌شوند.

دستگاه ایکس ری چیست

·        دسته‌بندی دوم: مواد نیمه سنگین

در ادامه مبحث دستگاه ایکس ری چیست، به بررسی دسته‌بندی دوم یعنی مواد نیمه سنگین می‌پردازیم. عنصرهایی که در این دسته‌بندی جای می‌گیرند، دارای عدد اتمی 11 تا 18 هستند. جذبی که این مواد به خود اختصاص داده‌اند، متوسط است. از معروف‌ترین مواد این گروه می‌توانیم به شیشه و آلومینیوم اشاره داشته باشیم. این مواد زمانی که از دستگاه‌های ایکس ری عبور می‌کنند، در سیستم به رنگ سبز نمایش داده می‌شوند.

·        دسته‌بندی سوم: مواد سنگین

دسته‌بندی آخر مربوط به مواد سنگین می‌شود. اگر عنصری دارای عدد اتمی بیشتر از 18 باشد، در آن صورت در این گروه جای می‌گیرند. بیشتر عناصر این گروه فلز هستند و رنگ آن‌ها نیز در دستگاه ‌های بازرسی آبی است. میزان نفوذ اشعه‌ها را نمی‌توان به صورت دقیق بیان کرد؛ چرا که به دو عامل ضخامت و جنس بستگی دارد.

آیا امکان خطا در دستگاه ‌های ایکس ری وجود دارد؟

زمانی که از این دستگاه‌ها استفاده می‌شود، به دو بخش ماشین و انسان نیاز است؛ به همین علت غالبا خطاهای صورت گرفته، توسط نیروی انسانی انجام می‌شود. خستگی، ازدحام جمعیت و... از جمله دلایلی به حساب می‌آیند که احتمال رخداد خطا را افزایش می‌دهند. برای اینکه بتوانید خطاهای موجود را به صفر برسانید، نیاز است تا از افرادی بهره بگیرید که علاوه بر فعال بودن، وجدان کاری بالایی نیز داشته باشند. همچنین بهتر است ساعات کاری هر کدام از این افراد کم باشد تا خستگی به آن‌ها غلبه نکند.

دستگاه ایکس ری چیست

سخن آخر

در این مطلب به بررسی این سوال پرداختیم که دستگاه ایکس ری چیست. بعد از آن قسمت‌های تشکیل‌دهنده این دستگاه را به شما معرفی کردیم. مواد گوناگونی توسط این دستگاه‌ها به نمایش گذاشته می‌شوند که شامل مواد سبک، مواد نیمه سنگین و مواد سنگین می‌شوند. هر کدام از این مواد دارای رنگ مجزایی هستند که در این مطلب به شرح کامل هر کدام پرداختیم. اگر سوالات بیشتری ذهن شما را درگیر کرده باشند، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی که در سایت درج شده‌اند، با شرکت پردازش هوشمند پارسیان تماس بگیرید.