تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3181504
شناسه : 3181504
تاریخ :
معاون وزیر راه خبر داد: خطر خسارات به جاده‌ها با کاهش تولید آسفالت اقتصاد ایران: مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به ضرورت خروج عرضه قیر از بورس، گفت: به دلیل قیمت بالای قیر و کاهش تولید آسفالت، خسارت به زیرساخت‌های جاده‌ای تشدید شده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، خیرالله خادمی در جمع خبرنگاران با یادآوری این‌که 15 سال قبل سالانه حدود 15 میلیون تن آسفالت برای پروژه‌های راهسازی و تعمیر و نگهداری تولید می‌شد، اظهار کرد: این در حالی است که امروز میزان تولید آسفالت به 6 میلیون تن کاهش پیدا کرده است.

وی دلیل این کاهش را افزایش قیمت قیر عنوان کرد و افزود:‌ از اوایل سال گذشته تاکنون یعنی طی 18 ماه قیمت قیر از 2 میلیون تومان برای هر تن به 12 میلیون تومان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: دلیل این افزایش قیمت داخلی است؛ طی 45 روز اخیر قیمت هر تن قیر از 8 میلیون به 12 میلیون تومان افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور بیان کرد: به‌عنوان مجری پروژه‌های عمرانی در کشور باید تاکید کنم نرخ ارز در افزایش نیافته است. فقط قیمت نفت مقداری افزایش یافته که آنهم تاثیری بر قیمت قیر ندارد.

خادمی با بیان این‌که لازم است مجلس به موضوع افزایش قیمت قیر ورود پیدا کند، اضافه کرد: تمام مولفه‌های دخیل در تولید قیر از جمله برق، آب، نیروی انسانی و... با سوبسید در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد، حالا چه اتفاقی افتاده که تولیدکنندگان قیر را با قیمت بین‌المللی در بازار داخلی عرضه می‌کنند.

وی با یادآوری این‌که حدود دولت مصرف کننده حدود 90 درصد قیر است، گفت: وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مصرف کننده عمده قیر تولیدی کشور هستند. متاسفانه همانگونه که اشاره کردم تولید آسفالت در کشور به دلیل گرانی قیر افزایش یافته و این باعث تشدید خسارت‌ها به زیرساخت‌های جاده‌ای می شود.

وی تاکید کرد: باید در راستای تامین منافع ملی عرضه قیر از بورس خارج شود و با قیمت ثابت در اختیار مصرف‌کنندگان عمده قرار گیرد.