تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاست
لینک : econews.ir/5x3178529
شناسه : 3178529
تاریخ :
در آستانه سرمای زمستان؛ افغانستان با بدترین بحران انسانی روبروست اقتصاد ایران: حدود سه ماه پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، این کشور با یکی از بدترین بحران‌های انسانی در جهان رو به رو شده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران  به نقل از گزاش شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، حدود سه ماه پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، این کشور با یکی از بدترین بحران‌های انسانی در جهان رو به رو شده است.

حدود نیمی از مردم این کشور با ناامنی غذایی رو به رو هستند. این در حالیست که زمستان نزدیک است و دمای هوا در این کشور گاهی به منفی ۲۵ درجه سانتیگراد هم می‌رسد.
 کابل هم مانند سایر نقاط کشور در فقر و بدبختی فرو رفته است. هفته گذشته در یکی از اردوگاه‌های آوارگان چهار کودکان بر اثر گرسنگی جان باختند. توزیع مواد غذایی که به ندرت توسط داوطلبان صورت می‌گیرد در اغلب مواقع به خشونت و درگیری ختم می‌شود.
زنی می‌گوید خانواده‌هایی که مرد دارند می‌توانند غذا به دست بیاورند، اما خانواده‌هایی مانند من که مردی ندارند نمی‌توانند مبارزه کنند و در نتیجه گرسنه می‌مانیم.
حدود دویست خانوار که به دلیل درگیری‌ها آواره شده اند از سه ماه پیش به این اردوگاه آمده اند. همه این افراد برای یافتن غذا با مشکل رو به رو هستند.
غلام نبی که پدر یک خانواده است می‌گوید ما امروز سه لیوان برنج پخته برای خوردن داشتیم. دیروز هم فقط نان و چای خوردیم. روز‌های زیادی است که ما فقط همین را برای خوردن داریم و گاهی افراد یک کیلو برنج به ما می‌دهند.
مادر این خانواده می‌گوید صبح امروز پسرم از من برای خرید نان پول خواست، زیرا گرسنه بود. من به او گفتم صبر کند تا پدرش بیابد. اما او بسیار گرسنه بود و من از همسایگانم کمک خواستم. اما وقتی همسرم آمد پولی نداشت و ما باز هم گرسنه ماندیم.
حدود یک سوم مردم افغانستان پیش از این هم با ناامنی غذایی رو به رو بودند.
تعداد مشتریان در بازار بسیار معدود است. خشکسالی و بحران اقتصادی موجب افزایش شدید قیمت‌ها شده است.
یکی از ساکنان کابل می‌گوید سیب زمینی که خریدم بسیار گران است. قیمت دو برابر شده است. همه قیمت‌ها افزایش یافته است و کاری هم برای ما پیدا نمی‌شود.
در حالی که کمک‌های بین المللی برای توسعه افغانستان از سر گرفته نشده است، طالبان از ماه گذشته برنامه‌ای موسوم به «غذا در برابر کار» را در شهر‌های بزرگ کشور از جمله کابل آغاز کرد.
نعمت الله بارک زای سخنگوی شهرداری کابل می‌گوید شهرداری کابل زمستان امسال در میان مردانی که قادرند کار فیزیکی انجام دهند گندم توزیع می‌کند. ما دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار نفر را در این زمینه در کابل شناسایی کردیم. با آغاز بارش برف و باران ما به کمک زیادی نیاز داریم.
بنابر اعلام سازمان ملل متحد در ماه نوامبر، از هر ده خانواده افغان ۹ خانواده به اندازه کافی غذا برای خوردن در اختیار نداشت. این بحران غذایی از زمان روی کار آمدن طالبان تشدید شده است.