تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3171361
شناسه : 3171361
تاریخ :
رئیس کل بانک مرکزی تشریح کرد: جزئیات زمان اجرای کامل قانون جدید چک اقتصاد ایران: رئیس کل بانک مرکزی گفت: تا قبل از پایان آبان امسال، درباره بخش‌های باقی مانده از قانون جدید چک و زمان اجرای کامل این قانون، اطلاع رسانی خواهم کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، علی صالح آبادی پس از نشست با فعالان اقتصادی در این باره که قانون جدید چک با وجود اینکه بر اساس تکلیف قانونی، ماه‌ها قبل باید به طور کامل اجرایی می‌شد افزود: در قانون جدید چک ۱۷ تکلیف دیده شده که ۱۱ مورد از آن اجرایی شده و تنها ۶ مورد باقی مانده است.

وی اضافه کرد: تکالیف باقی مانده قانون چک مانند چک الکترونیک، به زیرساخت‌هایی نیاز دارد که تامین آن زمان بر و محتاج کار بیشتری است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: ۶ مورد باقی مانده از تکالیف جدید قانون چک نیاز به کار فنی بیشتر و سنگین تری دارد که در این باره کارگروهی تشکیل دادیم تا پس از بررسی ها، زمان تکمیل آن را اعلام کنند.

صالح آبادی افزود: تا قبل از پایان آبان، به صورت شفاف درباره جزئیات تکالیف اجرا شده و نوع تکالیف باقی مانده و زمان اجرایی شدن آن‌ها اطلاع رسانی خواهم کرد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر که در قانون جدید چک زمان اجرای آن دیده شده و حتی مسئولان بانک مرکزی نیز بر اساس آخرین اعلام، اطلاع رسانی کردند ابتدای سال ۱۴۰۰ قانون جدید چک به صورت کامل اجرایی می‌شود، گفت: بعضی چیز‌ها زمان بر است و اجازه دهید با بررسی‌هایی که انجام می‌دهم در گفتگوی بعدی در این باره اطلاع رسانی کنم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه امروز فعالان اقتصادی از اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور و نمایندگان صنایع بزرگ حضور داشتند افزود: از ابتدای حضور در مسئولیت بانک مرکزی مایل بودم از دیدگاه‌های فعالان اقتصادی در تدوین سیاست‌های ارزی، ریالی و اعتباری استفاده کنم بنابراین فعالان اقتصادی هم باید از طریق رویه‌های نظامند.
پیشنهاد‌های خود را به بانک مرکزی ارائه کنند ما هم در حوزه‌های مختلف از افراد متخصص و خبره در تشکیل کمیته‌های مشترک استفاده می‌کنیم ضمن اینکه بنا داریم مسئولان بانکی هم در این کمیته‌ها حضور داشته باشند تا از دیدگاه‌های آن‌ها نیز در تدوین مقررات استفاده شود.

 صالح آبادی گفت: در این نشست فعالان اقتصادی درباره سامانه‌های موجود از جمله ارتقاء سامانه‌های ارزی، پیشنهاد‌های خوبی ارائه کردند ضمن اینکه اعتقاد داشتند باید از ظرفیت‌های بازار پول و سرمایه به صورت مشترک استفاده کنیم که ما هم از آن استقبال کردیم تا با بازار سرمایه در تعامل باشیم و دو بازار پول و سرمایه به صورت مکمل کار تامین مالی بنگاه‌ها را انجام دهند.

وی افزود: تملک واحد‌های تولیدی توسط بانک‌ها نکته دیگری بود که از سوی فعالان اقتصادی مطرح و مقرر شد دستورالعملی در این زمینه تهیه و در جلسه آینده شورای پول و اعتبار مطرح و تصویب شود البته با ساز و کار‌هایی که در این دستورالعمل پیش بینی خواهد شد روند بازگشت بنگاه‌های تعطیل شده و دارای مشکل را به چرخه تولید تسهیل خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در نشست با فعالان اقتصادی گفت: امیدواریم اقدامات در دستور کار ما در عمل و به دور از کار رسانه‌ای باشد و با این اقدامات تحولات مثبت را در فضای اقتصادی کشور شاهد باشیم.

صالح آبادی با بیان اینکه بسیار به بهبود اوضاع اقتصادی کشور خوشبین هستم افزود: دولت، مجلس و قوه قضاییه، نگاه مثبت به حل مشکل دارند که امیدواریم با اقدامات هماهنگ این سه قوه هم مشکل فعالان اقتصادی حل شود و هم وضع اقتصاد کشور بهبود یابد.

وی گفت: البته فعالان اقتصادی که همیشه کمک کننده بودند اکنون هم باید کمک کنند، زیرا ما در بانک مرکزی بدون کمک شما فعالان اقتصادی نمی‌توانیم کاری را از پیش ببریم بنابراین کمک کنید تا نشست‌های این چنینی نتیجه بخش باشد.