واکسیناسیون۲۰۰هزار راس دام علیه بیماری طاعون نشخوار کنندگان در بم

اقتصاد ایران: بم- رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بم از واکسیناسیون ۲۰۰ هزار راس دام علیه بیماری طاعون نشخوار کنندگان در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود اسدی پور در خصوص بیماری ppr گفت: به منظور حفظ سرمایه ملی و بهداشت عمومی واکسیناسیون علیه بیماری PPR یا همان «طاعون نشخوارکنندگان کوچک» با تزریق این واکسن به دام‌های سبک در حال انجام است.

وی افزود: در این طرح بیش از ۲۰۰ هزار رأس دام سبک علیه بیماریppr صورت رایگان واکسینه می‌شوند.

اسدی پور گفت: بیماری ppr یک بیماری کشنده حاد با واگیر بسیار بالاست که نشخوار کنندگان کوچک را درگیر می‌کند و از علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، تورم دهان، اسهال، ذات الریه همراه با سختی تنفس بوده که گاهی منجر به مرگ نیز می‌شود و ترشحات مختلف بدن دام مانند ترشحات چشم، بینی، دهان و مدفوع آبکی حاوی مقدار زیاد این ویروس هستند.

اسدی پور از دامداران و عشایر شهرستان خواست تا در زمان انجام فاز مایه کوبی همکاری لازم را با اکیپ‌های مایه کوبی داشته باشند و در این مدت حتی المقدور از جابجایی دام خودداری کنند و در صورتی که دام‌ها علیه این بیماری واکسینه نشوند، میزان واگیری تا ۱۰۰ درصد و مرگ و میر به ۹۰ درصد هم می‌رسد.

وی یادآور شد: مهمترین راه‌های پیشگیری از این بیماری انجام واکسیناسیون، جلوگیری از تماس دام با حیات وحش و پایش بیماری در حیات وحش است و مایه کوبی تمام روستاهای مستقر در نواحی اطراف مناطق حفاظت شده می‌توانند باعث جلوگیری از انتشار احتمالی بیماری‌های عفونی و واگیردار از جمله ppr به حیوانات موجود در مناطق حفاظت شده، شود.

وی از دامداران خواست در صورت مشاهده علائم بیماری، در اسرع وقت به شبکه دامپزشکی شهرستان و یا با شماره تلفن ۴۴۲۱۳۷۴۴ اطلاع رسانی کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ