عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

خسارت سیگار بر نظام سلامت قابل جبران نیست

اقتصاد ایران: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، پیش بینی دولت از مالیات بر سیگار در بودجه سال آینده را نامناسب دانست.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  فاطمه محمدبیگی، با انتقاد از میزان مالیات در نظر گرفته شده برای هر نخ سیگار، گفت: بر اساس لایحه بودجه ارائه شده از دولت، از ابتدای سال ۱۴۰۲ به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ ۵۰ تومان، تولید داخل با نشان بین المللی ۱۰۰ تومان و هر بسته ۵۰ گرمی تنباکوی قلیان داخلی ۲۰ هزار تومان به عنوان مالیات دریافت می‌شود، این ارقام ناچیز در حالی است که درآمد حاصل از مالیات بسته شده برای دخانیات صرف بخش‌های سلامت و ورزش همگانی و ورزش بانوان خواهد شد.

وی افزود: در کشورهای همجوار و سایر کشورها مالیات بر سیگار در راستای ارتقا سلامت چندین برابر است متأسفانه کشور ما ضعیف‌ترین کشور در اعمال مالیات بر دخانیات است که همین مسئله باعث رشد مصرف سیگار و کاهش سن اعتیاد در کشور شده است.

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس در ادامه یادآور شد: هر ساله در حوزه مبارزه با مواد مخدر شهدای بسیاری را تقدیم می‌کنیم از سوی دیگر سیگار و دخانیات با نازل‌ترین قیمت در دسترس همگان از جمله نوجوانان و جوانان قرار می‌گیرد و در زمان اعمال مالیات کمترین مبلغ مورد نظر برای آن در نظر گرفته می‌شود. این تحلیل‌ها با هیچ منطقی قابل جبران نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: مصرف سیگار سالانه منجر به مرگ ده‌ها هزار نفر در سال می‌شود و این تنها بخشی از خسارات جانی تولید مواد دخانی در کشور است که با هیچ رقم دلاری و ریالی قابل جبران نیست، بماند خسارات مادی که از خود به جای می‌گذارد.

وی افزود: مصرف سیگار خسارات هنگفتی را به نظام سلامت کشور وارد می‌کند به گونه‌ای که امروز در کشور با رشد بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی، سکته مغزی، بیماری‌های دهان و دندان و پیری زودرس پوست و انواع سرطان‌ها روبرو هستیم.

محمدبیگی با انتقاد از دولت در جهت دیده نشدن مالیات منطقی برای سیگار در بودجه سال آینده گفت: با در نظر گرفتن ۷ هزار میلیارد تومان مالیات بی‌تردید نمی‌توان عملکرد مثبتی در این راستا داشته باشیم؛ در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس این مسئله را مورد توجه قرار خواهیم داد، تلاش خواهیم کرد تا این مالیات به ۲۷ هزار میلیارد تومان برسد و درآمد حاصل از آن در حوزه تأمین آمبولانس، اجرای بندهایی از قانون جوانی جمعیت، سلامت و بهداشت، تأمین بهداشت مدارس کشور و…، صرف گردد.

وی افزود: انتظار می‌رفت سازمان برنامه و بودجه نسبت به رشد مالیات بر دخانیات با نگاه سلامت محور به میدان می‌آمد قطعاً در مجلس تلاش خواهیم داشت تا جلوی مافیای سیگار گرفته شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ