«سیدعبدالحسین لاری» از قهرمانان بسیجی ایران زمین

اقتصاد ایران: رهبر معظم انقلاب در بیانات اخیر خود بار دیگر نام و مرام آیت‌الله «سیدعبدالحسین لاری» را به عنوان مبارزی بسیجی، یادآور شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از لارستان، رهبر معظم انقلاب در پنجم آذرماه ۱۴۰۱ در دیدار با بسیجیان، با بازخوانی تاریخ، به معرفی برخی از شخصیت‌های دارای اراده و روحیه بسیجی در تاریخ معاصر ایران پرداختند که در این میان نام علامه بزرگ حضرت آیت‌الله سیدعبدالحسین لاری به چشم می‌خورد و به تازگی از اسامی ذکر شده، پوسترهایی طراحی و در پیج مقام معظم رهبری منتشر شده است.

ایشان راجع به آیت‌الله لاری فرمودند: "هم کشور ظرفیت دارد که بسیجی تربیت کند و رویشهای نوبه‌نو را در بسیج به وجود بیاورد. بسیج هم این ظرفیت را دارد که کشور را قدم‌به‌قدم با گامهای بلند جلو ببرد. این ظرفیت تازه به وجود نیامده، در دوران حکومت های طاغوتی، همین روحیه بسیج پروری ورود در میدان، نترسیدن، با دشمن سینه به سینه شدن در دوران گذشته هم بود. منتها یا بیگانه ها مسلط بر کشور بودند و سرکوب می‌کردند، یا خود حکومت ها فاسد بودند.

حالا نمونه هایی‌ از سابقه روحیه بسیجی را من اینجا یادداشت کردم: در تبریز؛ شیخ محمد خیابانی است، او یک بسیجی است، قیام میکند، حرکت میکند بعد هم شهید میشود. در مشهد؛ محمدتقی‌خان پسیان. در رشت؛ میرزا کوچک‌خان جنگلی. در اصفهان؛ آقا نجفی و حاج‎‌آقا نورالله؛ در شیراز؛ آسید عبدالحسین لاری و بعضی دیگر از بزرگان علما، شیخ جعفر محلاتی، در بوشهر؛ رئیسعلی دلواریو در جاهای دیگر هم همین‌طور، زیاد است دیگر.

اغلب، شرح حال اینها را شماها نمی‌دانید متأسفانه؛ باید کتاب زیاد بخوانید؛ باید شرح حال اینها را بفهمید، بدانید. غالباً اینها یا سرکوب شدند یا کمک نشدند یا دولتها برایشان مانع ایجاد کردند. این روحیه‌ی بسیجی وجود داشته اما در دوران انقلاب همین ظرفیت افزایش پیدا کرد به خاطر اینکه انقلاب روحیه‌ی ضد استکباری و ضد استبدادی مردم را تقویت کرد."

به گزارش فارس، بازخوانی و مروری بر مبارزات آیت‌الله سیدعبدالحسین لاری، فرصتی شد که به طور اجمالی به این عالم وارسته و مبارز بپردازیم:

آیت‌الله سید عبدالحسین لاری از فقهای شیعه در منطقه لارستان و طرفدار نظریه مشروطه مشروعه بود که در جنگ جهانی اول قطع روابط و احتیاجات از بیگانه را بر مسلمانان واجب شمرده و به جهاد علیه انگلستان حکم داد.

 در خلأ قدرت ناشی از استبداد صغیر در منطقه لارستان، اقتدار منطقه را به دست گرفته و احکام اسلامی را اجرا کرد.

 او امر به معروف و نماز جمعه را واجب عینی می‌دانست و خود نماز جمعه اقامه می‌کرد. 

سید لاری در دوران تحصیلات خود در درس پنج تن از اساتید نجف، فاضل ایروانی، شیخ محمدحسین کاظمی، شیخ لطف الله مازندرانی، ملا حسینقلی همدانی و میرزای شیرازی حضور داشت.

سید عبدالحسین لاری معتقد به ولایت فقیه بود و ولی فقیه را از شئون حکومت اسلامی می‌دانست. او که در دوره مظفرالدین شاه به مقابله با استعمار پرداخته بود در دورۀ استبداد صغیر، حکومت‌ محمدعلی‌ شاه قاجار را غیرمشروع اعلام کرد و واکنش جهادی خود را در برابر سلطه و ظلم شاهان قاجار که خودفروخته به دولت بریتانیا و روس بودند، به شکل جدی تری بروز داد و پس از آن به ساماندهی و تربیت نیروهای انقلابی در مقابله با استعمار انگلیس پرداخت و پرچمدار مقابله با استعمار انگلیس در لارستان و جنوب کشور بود.

 

واجب جهاد با استعمار

سید عبدالحسین لاری جهاد با استعمارگران را واجب برشمرد و خود به همراه عده‌ای از مریدانش در این میان، نقشی ماندگار رقم زد.

به گفته کارشناسان تاریخ، مهم‌ترین اقدامات این مجتهد وارسته، تشکیل‌ نیروی‌ نظامی‌ و انتظامی‌ با حضور جمعی از نیروهای انقلابی و با استفاده از نشان مخصوص، چاپ‌ و تکثیر تمبر با عنوان‌ پست‌ ملت‌ لار و پست‌ ملت‌ اسلام، اجرای‌ حدود اسلامی در مناطق‌ تحت‌ سیطره، اخذ مالیات‌های‌ شرعی‌ از اقشار مختلف‌ مردم‌ همچنین اعطای‌ القاب‌ به‌ سرداران‌ و سران‌ نظامی‌ و مذهبی‌ نهضت‌ بوده است.

آیت‌اللّه لاری بارزگانی استعمارگران روس و انگلیس را به زیان امت اسلامی می‎دانست و به همین خاطر استفاده از چای، قند، ادویه، خوراک و پوشاک‌هایی را که از کشورهای خارجی وارد ایران و سایر کشورهای اسلامی می‎شد، تحریم می‌کند و عقیده داشت خروج ارز از کشورهای اسلامی برای خرید اشیای خارجی موجب تقویت دشمنان اسلام است.

هر چند بارها وعده تولید سریالی با موضوعیت آیت الله سید عبدالحسین لاری مطرح شده اما تاکنون به سرانجام نرسیده، این در حالی است که توجه متولیان هنری و فرهنگی به تولید چنین آثاری در راستای آشنایی نسل جدید با این علما و فضلا به ویژه چهره هایی که در مبارزات حضوری شاخص داشتند، از اهمیتی وافری برخوردار است.

پایان پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ