تولید اسپری ویژه برای نابودی باکتری های مواد غذایی توسط محقق ایرانی

اقتصاد ایران: یک اسپری جدید از ذرات میکروژل ایمن برای نابودی باکتری های مواد غذایی استفاده می‌کند و روشی تازه و موثر برای حفظ سلامت مواد غذایی به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، محققان سال هاست به دنبال یافتن یک روش ساده برای از بین بردن همه باکتری‌های مضر موجود در مواد غذایی بوده اند. تازه ترین روش کشف شده استفاده از یک اسپری است که توسط محققان دانشگاه مک مستر کانادا ساخته شده و در آن از دانه های میکروژل ویروسی به نام باکتریوفاژ استفاده شده است.

این ماده برای انسان بی ضرر است، اما باکتری ها را می کشد و از بین می برد. برخی از باکتریوفاژها انواع خاصی از باکتری ها را شکار می کنند. بنابراین آنها همه باکتری ها را، چه مضر و چه مفید، از بین نمی برند و فقط بر روی باکتری های مضر تمرکز می کنند.
بر اساس تحقیقات قبلی توسط همین گروه، علاوه بر باکتریوفاژها از یک ترکیب آلی اتصال دهنده عرضی به نام گلوتارآلدئید نیز استفاده می‌شود. این ترکیب بر روی یک لایه پلیمری نازک دو لایه قرار می گیرد. لایه پایه پایینی جامد است، در حالی که لایه قالب بالایی از یک شبکه لانه زنبوری از سوراخ های ریز تشکیل شده است.
سپس این مجموعه به مدت 10 دقیقه در خلاء قرار داده می شود و سپس به مدت دو روز در یک محیط خنک و مرطوب قرار می گیرد. در طول این مدت، گلوتارآلدئید باعث می‌شود تمام باکتریوفاژهای منفرد در هر سوراخ لانه زنبوری در قالب شبکه‌های نانو رشته‌ای متصل و تثبیت شوند و در نتیجه یک مهره ژلاتینی تشکیل شود.
هنگامی که لایه بالایی فیلم کنده می شود، دانه های میکروژل را می توان از لایه پایه و در معرض دید برداشت کرد. هر مهره حدود 20 میکرون عرض دارد و تقریباً نیم میلیون باکتریوفاژ در آن قرار دارد. 
به گفته یکی از دانشمندان برجسته این تحقیق، پروفسور زینب حسین دوست، دانشیار گروه مهندسی شیمی دانشگاه مک مستر کانادا، دانه های مذکور مانند قطعات لگوی میکروسکوپی به هم متصل می شوند. این ساختار طبیعی سازمان یافته آنها را بسیار بادوام تر و بسته بندی، نگهداری و استفاده از ان را آسان تر می کند.
در جریان استفاده آزمایشگاهی، اسپری مذکور به طور کامل باکتری E. coli را بر روی کاهو و گوشت آلوده در ظرف 9 ساعت پس از استفاده از بین برد. دانشمندان معتقدند در صورت استفاده از انواع دیگر باکتریوفاژها، این اسپری می تواند باکتری های مضری مانند سالمونلا و لیستریا را نیز از بین ببرد.
امید است که در نهایت بتوان از این اسپری هنگام پردازش و بسته بندی مواد غذایی و یا حتی در هنگام رشد محصولات تازه استفاده کرد. این فناوری می‌تواند کاربردهای پزشکی نیز داشته باشد و از آن برای کشتن باکتری‌های زخم‌های عفونی استفاده کرد.
پایان پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ