به گزارش خبرنگار اقتصادی ایران از بیرجند، محمدصادق معتمديان افزود:روز گذشته هیات دولت مصوبه بسیار خوب و تاثیرگذاري براي خراسان جنوبي داشت و آن احداث راه آهن و اتصال مرکز استان به شبکه ريلي کشور بود. 
استاندار خراسان جنوبی از راه آهن به عنوان یکی از مطالبات به حق و اصلي مردم خراسان جنوبي ياد کرد و افزود:پس از سالها انتظار و در راستاي توسعه محور شرق و اتصال چابهار به سرخس لازم بود عمليات اجرايي راه آهن در استان آغاز شود، اما خراسان جنوبي بنا به دلايلي تنها استاني است که هيچگونه عمليات اجرايي در بحث راه آهن سراسري در انجام نشده بود و اين در حالي بود كه در خراسان رضوي مراحل نهايي اين پروژه در حال طي شدن است و در سيستان و بلوچستان نيز قطعات مختلف از سال قبل آغاز شده است. 
معتمدیان با اشاره به هدف گذاری استان از سال ها قبل در این خصوص گفت:هدف اين بود که به صورت ميان مدت شهرستان بيرجند به عنوان مرکز استان در يک برنامه زمان بندي مشخص به نزديك ترين ايستگاه راه آهن منطقه در ايستگاه يونسي در گناباد متصل گردد.
وی گفت: از سال گذشته و در جلسات متعدد با وزیرراه و شهرسازی و مسئولان مربوطه بحث راه آهن و اتصال بيرجند به يونسي به عنوان يکي از مطالبات جدي و اصلي استان مطرح گرديد و امروز شاهد آن هستيم که مراحل مطالعه و مناقصه اين طرح انجام شده است. 
استاندار خراسان جنوبی گفت: مدیرعامل شرکت زیرساخت در آخرين مذاکره هفته آينده را براي شروع مرحله اول قطعه ۳۲ کيلومتري از شهرستان بيرجند و مرحله نهايي تعيين پيمانكار مشخص كرده است. 
معتمدیان با ابراز امیدواری از اينکه در چند هفته آينده تجهيز کارگاه و آغاز عمليات اجرايي را شاهد باشيم گفت: بيش از ۹۰ ميليارد تومان اعتبار از محل منابع دولتي براي اين پروژه تعيين شده است که انتظار مي رود كمتر از ۲ سال به بهره برداري برسد. 
وی همچنین اتصال بیرجند به ايستگاه يونسي را يکي ديگر از اهداف دنبال شده در بحث راه آهن مطرح کرد و افزود: اين مهم در قالب پروژه بزرگتر به شکل مدل جديد اجرايي مي شود. 
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به تشکیل کنسرسیومي از پنج شرکت بزرگ فعال در كشور اضافه كرد: بر اساس مصوبه روز گذشته دولت، وزارت راه و شهرسازي به نمايندگي از دولت اجازه دارد قرارداد مشاركتي با اين كنسرسيوم منعقد كند كه در برنامه زمان بندي شده چهار ساله مسير بيرجند به يونسي به طول ۲۷۱ كيلومتر مطالعه، طراحي ، تامين مالي و اجرا شود. 
معتمدیان گفت: بعد از اتمام هشت سال دوره بازپرداخت وام شرکت های کنسرسیوم به اضافه چهار سال زمان اجراي پروژه در مجموع بعد از ۱۲ سال مالکيت كامل راه آهن به دولت باز مي گردد. 
وی افزود: در مرحله بعدی رایزني ها و پيگيري ها با بانک هاي عامل انجام مي شود تا با اين کنسرسيوم تشکيل شده تحت عنوان شركت احداث راه آهن بيرجند به ايستگاه يونسي ليدرها مشخص شود. 
استاندار خراسان جنوبی با ابراز امیدواری از اينکه بعد پرداخت وام به زودي شاهد آغاز فعاليت اين شرکت باشيم اضافه کرد:قطعا اجراي اين پروژه تاثير بسيار مهمي در توسعه استان به لحاظ حمل و نقل كالا و مسافر خواهد داشت. 
وی برآورد اجرای کل پروژه را چهار هزار میليارد تومان اعلام کرد و افزود: اميد است که بعد از چهار سال با كمك منابع مالي دولت و تلاش شركت هاي كنسرسيومي سوت قطار در استان شنيده شود.
معتمدیان با بیان اینکه پيش از اين قرار بود از طريق فاينانس پروژه دنبال شود که انجام نشده عنوان کرد: براي برخي پروژه استان از جمله راه آهن مسيرهايي مشخص شده كه نتيجه نداده، لذا مطالبات بايكوت مانده بود كه با تعريف مدل هاي جديد مالي دوباره به جريان افتاده است

ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ