تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3608941
شناسه : 3608941
تاریخ :
مجلس مصوب کرد؛ خرید سهام بانک ها توسط شرکتهای وابسته ممنوع شد اقتصاد ایران: شرکت ها، مؤسسات و نهادهای مالی تابعه و وابسته بانک ها به استثنای صندوق های بازارگردانی از خرید مستقیم و غیرمستقیم سهام منع شدند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  مجلس در ادامه بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم با بندهای، ج، ح و چ ماده 9 این لایحه موافقت کرد.

بر اساس این گزارش، طبق بند ج، شرکت ها، مؤسسات و نهادهای مالی تابعه و وابسته بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی به استثنای صندوق های سرمایه گذاری اختصاصی بازار گردانی، مجاز به خرید سهام بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی متبوع به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم نیستند.

در غیر این صورت، معامله باطل بوده و مرتکب علاوه بر جبران خسارات وارده حسب مورد در صورتی که مشمول مجازات شدیدتری نباشد به یک یا چند مورد از مجازات های درجه 7 موضوع ماده 19 قانون مجازات اسلامی محکوم می شود.

همچنین بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی طبق بند ح مکلفند طبق ضوابط مصوب شورای پول و اعتبار نسبت به تعیین تکلیف یا بستن حساب های سپرده بانکی راکد اقدام کنند.

علاوه بر این بر اساس چ سازمان ثبت اسناد و املاک مکلف است ظرف 6 ماه پس از اجرای قانون، نسبت به ثبت و نگهداری اطلاعات تمام مالکان حداقل یک درصد از سهام یا سرمایه اشخاص حقوقی غیر از شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس اقدام کرده و همچنین هرگونه نقل و انتقال مالکیت میزان سهام یا سرمایه مذکور به صورت اختیاری یا قهری را در سامانه اطلاعاتی منتشر و دسترسی‌های لازم را برای بانک مرکزی فراهم کند.

مالکیت سهام یا سرمایه مذکور و هرگونه نقل و انتقال آن در صورتی معتبر و قابل استناد است در این سامانه ثبت شود. احراز مالکیت سهام یا سرمایه مذکور صرفاً بر اساس اطلاعات ثبت شده صورت می‌گیرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام