تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3608261
شناسه : 3608261
تاریخ :
تولید لپ تاپ های باریکتر سامسونگ با رم نوآورانه LPCAMM اقتصاد ایران: سامسونگ ماژول جدیدی به نام LPCAMM معرفی کرده است که ابعاد کوچک‌تری نسبت‌به رم‌های سنتی دارد و به ساخت لپ‌تاپ‌های باریک‌تر کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، سامسونگ در بیانیه‌ای مطبوعاتی فرم‌فکتور کاملا جدیدی برای رم معرفی کرده است که LPCAMM نام دارد و برای لپ‌تاپ و کامپیوترهای دسکتاپ تولید می‌شود. این DRAM-ها عملکرد سریع‌تری نسبت‌به DRAM-های استاندارد دارند و ابعادشان کوچک‌تر است.

سامسونگ می‌خواهد LPCAMM را در نهایت جایگزین ماژول‌های So-DIMM و LPDDR DRAM در لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای دسکتاپ کند. این شرکت که رهبر تراشه‌ی حافظه در دنیا محسوب می‌شود، مدعی است که LPCAMM تا ۵۰ درصد قدرت بیشتر و ۷۰ درصد بهره‌وری انرژی بهتر ارائه می‌دهد.

LPCAMM درمقایسه‌با LPDDR DRAM تا ۶۰ درصد فضای کمتری از مادربرد را اشغال می‌کند. به‌لطف این سبک طراحی، تولیدکنندگان لپ‌تاپ می‌توانند سراغ تولید محصولات باریک‌تر و کوچک‌تر بروند. سامسونگ می‌گوید ماژول‌های جدیدش را حتی می‌توان در دیتاسنترها نیز استفاده کرد.

رم‌های سنتی امروزی معمولاً از ماژول So-DIMM یا LPDDR استفاده می‌کنند. So-DIMM فضای زیادی از مادربرد را به خود اختصاص می‌دهد و LPDDR مستقیماً روی مادربرد لحیم می‌شود تا امکان ارتقای آن وجود نداشته باشد. LPCAMM نقص‌های دو ماژول So-DIMM و LPDDR را برطرف می‌کند.

بر اساس گفته‌ی سامسونگ، رم‌های LPCAMM داده‌ها را با نرخ ۷٫۵ گیگابیت‌برثانیه انتقال می‌دهند و تأییدیه‌ی سازگاری با پردازنده اینتل را دریافت کرده‌اند. بهبود عملکرد و بهینه‌بودن مصرف انرژی LPCAMM تحسین‌برانگیز است؛ اما نباید فراموش کنیم که نسل فعلی رم‌های LPDDR5X سامسونگ نرخ انتقال داده‌ی بیشتری دارد (۸٫۵ گیگابیت‌برثانیه).

قائم‌مقام واحد حافظه و فناوری‌های IO در اینتل می‌گوید: «بهره‌وری مصرف انرژی و مزایای LPCAMM در حوزه‌ی تعمیرپذیری باعث می‌شود فرم‌فکتور جدید سامسونگ سرنوشت‌ساز باشد.»

نسل بعدی لپ تاپ سامسونگ گلکسی بوک که در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۴ رونمایی می‌شود، به پردازنده‌ی نسل ۱۴ اینتل و رم LPCAMM مجهز خواهد بود. مشخص نیست که قیمت رم جدید سامسونگ تا چه حد روی قیمت لپ تاپ این شرکت اثر خواهد گذاشت.