تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3278704
شناسه : 3278704
تاریخ :
اکو نیوز گزارش می دهد " فرونشست زمین " در گلپایگان، تهدیدی جدّی برای آثار تاریخی اقتصاد ایران: گلپایگان _ میزان فرونشست زمین در شهرستان گلپایگان، ۲۵ برابر مقیاس جهانی است و نرخ این فرونشست سالانه به ۱۹ سانتی متر رسیده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری اقتصاد ایران ،  شاید وقتی صحبت از فرونشست می شود، بیشتر متوجه ذهن مردم معطوف شهرهای کویری شود، اما متاسفانه گلپایگان شهرستانی در دامنه کوهستان و و شامل دشتی معروف است که در سال های اخیر در کمال تعجب، به گفته کارشناسان دچار فرونشست زمین شده است.

طبق آخرین اظهار نظر مدیر کل زمین شناسی استان اصفهان، میزان فرونشست در شهرستان گلپایگان، ۲۵ برابر مقیاس فرونشت جهانی است و نرخ این فرونشست سالانه به ۱۹ سانتی متر رسیده است.
فرونشتی که علاوه بر زمین‌های کشاورزی به منازل مسکونی نیز رخنه کرده است، نکته قابل تامل این پدیده خوفناک، تاثیر مخرب این فرونشست بر آثار تاریخی گلپايگان است.

گلپایگان علاوه بر آنکه در کشور به عنوان پايتخت سنگ نگاره های ایران شهرت دارد، شهر قلعه های تاریخی و بناهای شاخص دوره های تاریخی سلجوقی و صفوی نیز می باشد، که با توجه به معماری این اَبنیه تاریخی فرونشست زمین تهدیدی جدّی برای این آثار محسوب می شود.
پل قاضی زاهد، ارگ گوگد، قلعه وداغ، مسجد جامع گلپايگان امامزادگان سیدالسّادات و هفده تن، مناره سلجوقی و بازار بناهای شاخصی هستند که روند فرونشست در گلپایگان سبب نگرانی شهروندان و دوستداران میراث فرهنگی شده است.

از عوامل فرونشست می شود به عدم تخصیص و رهاسازی حق آبه زیست محیطی رودخانه گلپايگان، حفر چاه های عمیق در دشت گلپایگان، ایجاد زهکش در دشت گلپایگان وخشکسالی چند سال اخیر نام برد.
به همین سبب از مسئولان شهرستان و استانی انتظار می‌رود پیش از فوت وقت، با تشکیل کارگروه تخصصی و بررسی کارشناسی این معضل، تمهیدات لازم را در جهت برطرف کردن این بحران جدّی انجام دهند.

رهاسازی حق آبه زیست محیطی رودخانه اناربار گلپايگان، احیای دریاچه دشت شمال گلپايگان، مدیریت برداشت آب های زیرزمینی در حوزه کشاورزی، از جمله اقداماتی است که برای جلوگیری از تشدید فرونشت در گلپایگان می شود انجام داد.

گزارش : مهدی یاوری