تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3267104
شناسه : 3267104
تاریخ :
اکو نیوز گزارش می دهد آغاز مبارزه با آفت حشره سِن در مزارع گلپایگان اقتصاد ایران: گلپایگان _ آفت حشره سِن علاوه بر وارد کردن خسارت به مزارع گندم، به همان میزان به مزارع جو نیز آسیب وارد می کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، اشرف جَنت گفت : حشره سِن غلات آفتی تک نسلی می باشد که فصل زمستان را در دامنه کوه ها سپری می کند و با مساعد شدن شرایط محیطی، به سوی مزارع هجوم می آورد.
حشرات با ورود به مزرعه از شیره گیاهی تغذیه کرده و در مدت کوتاهی در پشت برگ ها تخم گذاری می کنند.
از علائم خسارت این آفت می توان به سفید شدن خوشه که با نیش زدن جوانه مرکزی گندم یا جو ایجاد می شود اشاره کرد.

کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی شهرستان گلپایگان تاًکید کرد : مبارزه با آفت سِن در هر منطقه می بایست به طور یک پارچه صورت پذیرد و چنانچه به این مهم توجه نشود، امکان مهار این آفت کم خواهد بود، به عنوان مثال اگر در یک مزرعه سم پاشی در زمان مناسب و اصولی انجام شود، اما مزرعه مجاور اقدامی در جهت مبارزه با این آفت انجام ندهد، پس از چند روز مجدداً سِن به همان مزرعه که در آن سم پاشی انجام شده است هجوم می آورد‌.

وی افزود ؛ سطح زیر کشت مزارع گندم در گلپایگان در سال جاری حدود ۲۳۰۰ هکتار و جو ۵۶۰۰ هکتار می باشد.
کارشناس های شبکه مراقبت دولتی و خصوصی از ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ که ریزش اولیه سن در مزارع شهرستان رخ داده است به طور منظم مزارع گندم و جو را پایش می کنند، تا جمعیت این آفت بررسی شود و ۱۷ فروردین نیز پس از بازدید از اماکن زمستان گذران سِن غلات و تخلیه این اماکن و همچنین بازدید از مزارع، توصیه مبارزه انجام شده است.

جَنت به این نکته مهم اشاره کرد که متاسفانه برخی از کشاورزان بر این باور هستند که آفت سِن به مزارع جو خسارت زیادی وارد نمی کند، اما خسارت این آفت در مزارع گندم و جو یکسان می باشد و با از بین بردن جوانه مرکزی باعث افت عملکرد محصول در هر دو محصول گندم و جو می شود.

کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلپایگان بیان کرد : درصد خسارت آفت سِن به محصول، بستگی به تراکم محصول، وضعیت تغذیه محصول و تعداد سن در متر مربع دارد.
نمی توان به صورت کلی تخمین زد که چند درصد محصول در صورت عدم مبارزه با سِن از بین خواهد رفت.
مثلا در مزارع حاشیه کوه با تراکم کم بوته که آبیاری و تغذیه مناسبی هم نداشته اند، عدم مبارزه می تواند تا ۱۰۰ درصد محصول را از بین ببرد‌ و فقط از مزرعه می توان کاه برداشت کرد.
اما در مزارع با تراکم بوته مناسب و تغذیه و آبیاری مناسب خسارت کمتر خواهد بود.

اشرف جَنت در پایان گفت : توصیه می شود کشاورزان در اسرع وقت درصورت مساعد بودن شرایط محیطی (عدم وزش باد و بارندگی ) با استفاده از سموم توصیه شده توسط حفظ نباتات مانند : ژوپیتر، دلتا رال، دسیس، جایام پلاس و هف لامبادا جهت مبارزه اقدام نمایند.
همچنین لازم به ذکر است بهتر است در این مرحله همراه با سموم از کودهای ریز مغذی جهت تقویت محصول استفاده شود.

گزارش : روح الله علایی