اختصاص ۴۶۰ میلیارد تومان به صندوق رفاه دانشجویان از هدفمندی رایانه ها

اقتصاد ایران: معاون کل سازمان برنامه و بودجه گفت: ۴۶۰ میلیارد تومان از محل هدفمندسازی یارانه‌ها به صندوق رفاه دانشجویان اختصاص داده شده است.

- اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، سی‌وچهارمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور به منظور بحث و بررسی در خصوص وضعیت بودجه دانشگاه‌ها در لایحه بودجه سال 1401، تأمین منابع مالی همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه‌ها و مسائل جاری دانشگاه‌ها در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد.

 سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در این نشست گفت: درخواست فوری که از سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی داریم این است که اعتبار مناسب برای اجرای همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه‌ها در بودجه 1401 دانشگاه‌ها دیده شود و همچنین منبع پایداری برای همسان‌سازی در نظر گرفته شود.

رئیس دانشگاه تهران افزود: کارکنان دانشگاه منتظر هستند تا شاهد افزایش منطقی و مناسب در حقوق‌هایشان باشند. بنابراین از سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس انتظار داریم همان‌طور که در راستای رفع اشکالات در زمینه همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی دقت‌نظر به خرج می‌دهند، جبران لازم برای حقوق کارکنان نیز صورت گیرد.

 احمد نوحه‌گر، معاون اداری و مالی دانشگاه تهران نیز با اشاره به برگزاری نشست معاونان اداری و مالی دانشگاه‌های سطح یک کشور درباره بودجه آموزش عالی در سال 1401 و بحث همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه‌ها، تاکید کرد: برای اینکه دانشگاه‌ها بتوانند نقش خود را در ارائه راهکار برای رفع مسائل جامعه ایفا کنند، لازم است تدبیر جدی در زمینه‌های زیرساختی و تجهیزاتی آنها اندیشیده شود.

وی تصریح کرد: از نیمسال آینده تحصیلی و در سال تحصیلی 1402-1401دانشگاه‌ها باید پذیرای بخش بزرگی از دانشجویان به صورت حضوری باشند که این بازگشایی حضوری پس از گذشت دو سال از آموزش مجازی، می‌طلبد که بودجه دانشگاه‌ها در لایحه بودجه 1401 به صورت پررنگ‌تر دیده شود. با وجود اینکه در مسیر بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها به صورت تدریجی قرار داریم اما هنوز اعتبارات لازم برای تأمین و تجهیز به دانشگاه‌ها تخصیص پیدا نکرده است.

در ادامه این نشست، رؤسای دانشگاه‌های حاضر در نشست به طرح موضوعات و انتظارات در حضور محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، علیرضا علی احمدی، معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی و رحیم ممبینی، معاون کل سازمان برنامه و بودجه پرداختند.
 

* درخواست‌های رؤسای دانشگاه‌ها برای کمک بودجه‌ای ویژه بازگشایی حضوری

محمد موذنی، سرپرست دانشگاه شیراز در ادامه این نشست، با بیان اینکه بار مالی تهیه غذای دانشجویی نسبت به قبل از پاندمی کرونا تا چند برابر افزایش یافته است، گفت: با توجه به اینکه بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها به صورت تدریجی در حال وقوع است، از وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم در زمینه تأمین و ارتقای کیفی خدمات رفاهی دانشجویان، حمایت مالی لازم را از دانشگاه‌ها صورت دهند.

 بودجه تجهیزات و تعمیرات؛ محور عمده درخواست‌های رؤسای دانشگاه‌ها

 حسین هرسیچ، سرپرست دانشگاه اصفهان نیز گفت: انتظار می‌رود بودجه دانشگاه‌ها بر اساس انتظاراتی که از آنها می‌رود و همچنین ماموریت‌هایی برایشان تعریف شده، در نظر گرفته شود.

هرسیچ خواستار تخصیص بودجه به دانشگاه‌های قدیمی برای بازسازی و تعمیر خوابگاه‌های دانشجویی شد و تصریح کرد: دانشگاه اصفهان حدود 15 سال است که اصلاً بودجه تجهیزاتی دریافت نکرده است.

 محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست عنوان کرد: وقتی بازگشایی حضوری صورت گیرد، حضور هر دانشجو در دانشگاه مستلزم تأمین تغذیه، خوابگاه و امکانات آموزشی و پژوهشی است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور، هزینه‌های تأمین این خدمات نسبت به دو سال قبل افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است. این درحالیست که اعتبارات تعمیر و تجهیز دانشگاه فردوسی مشهد هنوز پرداخت نشده است.
 

* تاکید بر تناسب میزان افزایش بودجه دانشگاه‌ها در 1401 با نرخ تورم

وی با بیان اینکه مطالبه مقام معظم رهبری همواره این است که شتاب علمی کشور نباید کم شود، خاظرنشان کرد: بنابراین برای حفظ سرعت و شتاب علمی در کشور لازم است توجه ویژه به مسائل بودجه‌ای دانشگاه‌ها صورت گیرد. از سازمان برنامه و بودجه و رؤسای کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و برنامه و بودجه انتظار داریم که بودجه دانشگاه‌ها در لایحه بودجه 1401 حداقل متناسب با نرخ تورم زیاد شود.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در بخش دیگر سخنانش درباره توجه به دانشجویان دکتری نیز گفت: دانشجویان دکتری نیازمند توجه بیشتر هستند. به همین جهت درخواست داریم در سال آینده به شکل ویژه‌ای دیده شوند که بتوانیم پرداختی مناسبی برای آنها داشته باشیم تا با آرامش بیشتر بتوانند برای فعالیت‌های تحقیقاتی خود وقت بگذارند.

* شرایط کرونا، درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها را تحت تأثیر قرار داد

 فریده حق‌بین، سرپرست دانشگاه الزهرا (س) نیز در این هم‌اندیشی اظهار کرد: با توجه به اینکه در سال اول شیوع کرونا به یک عده از دانشجویان اجازه استفاده از مرخصی داده شد، آمار فارغ‌التحصیلان دانشگاه ظرف 2 سال اخیر پایین آمده است. بر این اساس جمعیت خوابگاه‌های دانشگاه الزهرا پس از بازگشایی حضوری کامل، بیش از میزانی است که پیش‌بینی می‌کردیم. این درحالیست که همچنان بودجه مناسبی برای بحث بازگشایی بویژه برای حوزه تغذیه و تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها دیده نشده است.

وی خاطرنشان کرد: تحت تأثیر شرایط و محدودیت‌های دوران کرونا، بخشی از فعالیت‌های درآمدزای دانشگاه‌ها متوقف شده‌اند، بنابراین منابعی که در گذشته از محل درآمدهای اختصاصی برای حوزه زیرساخت‌ها و تجهیزات اختصاص پیدا می‌کرد هم محدود شده‌اند.

صفر نصرالله‌زاده، سرپرست دانشگاه تبریز نیز عنوان کرد: دانشگاه‌ها در دو سال گذشته از نظر بودجه تحت فشار قرار گرفتند و امید داریم دیگر لایحه بودجه 1401 طوری تدوین و تصویب شود که این فشار تکرار نشود. بین 75 تا 85 بودجه دانشگاه‌ها صرف حقوق و هزینه‌های پرسنلی می‌شود، بنابراین انتظار می‌رود جبران مسائلی نظیر افزایش چند برابری قیمت تمام‌شده غذای دانشجویی نسبت به دو سال قبل، در لایحه بودجه 1401 مدنظر قرار گیرد.

فرهاد دانشجو، سرپرست دانشگاه تربیت مدرس نیز از مسئولان سازمان برنامه و بودجه که در نشست حضور داشتند، خواستار شد تا کمک‌ها و راهکارهای مشخص درباره اعتبار لازم برای همسان سازی حقوق‌ها، بودجه تعمیر و تجهیزات و بودجه مورد نیاز برای خدمات دانشجویی نظیر تغذیه و خوابگاه و … را عنوان کنند.

در ادامه سی‌وچهارمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور، حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، علیرضا علی احمدی معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی و رحیم ممبینی معاون کل سازمان برنامه و بودجه، دیدگاه‌های خود درباره موضوعات اجلاس را با رؤسای دانشگاه‌ها درمیان گذاشتند.

علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در آغاز سخنان خود، از رئیس‌جمهوری و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بخاطر تشکیل صندوق علوم، تحقیقات و فناوری، تأسیس معاونت نوآوری و فناوری و تدبیر درباره بکارگیری دانش‌آموختگان دکتری در دوره‌های پسادکتری قدردانی کرد و گفت: دیدگاه رئیس‌جمهوری متوجه فعالیت‌های دانش‌بنیان است و از سازمان برنامه و بودجه می‌خواهیم این سازمان هم این‌چنین باشد. بنابراین انتظار می‌رود اعتبار خوبی برای صندوق علوم، تحقیقات و فناوری در نظر گرفته شود چراکه هر قدر در حوزه‌های علمی هزینه شود، در واقع هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است.

منادی سفیدان افزود: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در انتخاب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم به درستی تصمیم گرفت. کمیسیون آموزش و تحقیقات بدون تعارف و بدون نگاه به هیچ جریان سیاسی حرکت می‌کند و حامی جدی دانشگاه‌ها و وزیر علوم است.

وی درباره ردیف بودجه دانشگاه‌ها نیز گفت: دانشگاه هیئت امنایی است و باید مستقل باشد. بنابراین هر دانشگاهی ردیف مستقل به نام خود خواهد داشت و بحث تجمیع ردیف‌های بودجه دانشگاه‌ها منتفی است. همچنین انتظار می‌رود در زمینه همسان‌سازی حقوق نیز در بودجه سال آینده یک ردیف مشخص در نظر گرفته شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: بحث بهینه‌سازی و تبدیل به حسن کردن اموال و سرمایه‌گذاری کردن آنها در راه فعالیت‌های دانش‌بنیان و اعتلای نظام آموزش عالی کشور از سوی دولت جدی گرفته شود.

 حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در جمع رؤسای دانشگاه‌ها گفت: اگر دولت لایحه بودجه 1401 را با دید علمی و مبتنی بر عدالت به مجلس ارائه کند، هیچ نماینده‌ای به لایحه ایراد نخواهد گرفت.

 اظهارات مهم معاون کل سازمان برنامه و بودجه در جمع رؤسای دانشگاه‌ها

 رحیم ممبینی، معاون کل سازمان برنامه و بودجه در این نشست اظهار کرد: همیشه فرمایش مقام معظم رهبری در ارتباط با دفاع از حوزه علم و فناوری و مأموریت‌های آن در گوش‌مان طنین‌انداز است. این مطلب در سرلوحه کار سازمان برنامه و بودجه قرار دارد. بنابراین رؤسای دانشگاه‌ها مطمئن باشند که اعتقاد داریم موضوع علم و دانش باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

ممبینی با ابراز امیدواری نسبت به بهبود و ارتقای وضعیت کشور با یک نگاه و اجماع ملی، افزود: بودجه را باید واقعی ببندیم و ان شاء الله یک تصویر روشنی از موضوعات اصلی کشور در بودجه تجلی پیدا خواهد کرد.

وی بر بر مولدسازی اموال به منظور ایجاد منابع جدید تاکید کرد و در بخش دیگر سخنانش اطمینان داد: قطعاً برای حوزه پژوهش، تأمین تجهیزات و تعمیرات اعتبار در نظر گرفته خواهد شد.

معاون کل سازمان برنامه و بودجه افزود: در ارتباط با بازگشایی دانشگاه‌ها، 460 میلیارد تومان از محل هدفمندسازی یارانه‌ها به صندوق رفاه دانشجویان اختصاص داده شده و در این باره در آینده هم پرداخت خواهد شد.

وزیر علوم: با اختصاص بودجه مناسب، روند رو به رشد تولید علم را استمرار بخشیم

 محمدعلی زلفی‌گل نیز در پایان این اجلاس، با بیان اینکه در نتیجه تلاش محققان کشور، سطح اول تولید علم منطقه را داریم، گفت: با سرمایه‌گذاری مناسب در علم و فناوری و اختصاص بودجه مناسب به دانشگاه‌ها، باید فتح قله‌های علم در دنیا را استمرار بخشیم. اینکه با اختلاف بالا نسبت به کشور دوم، از نظر تولید علم در منطقه اول هستیم افتخار بزرگی است که باید آن را حفظ کنیم.

وی تاکید کرد: حفظ و ارتقای جایگاه ایران از نظر تولید علم در دنیا، حرکت در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و از شاخص‌های ولایت‌مداری است و در این مسیر فراهم آوردن امکانات و تجهیزات بر عهده دولت و تحقیق و پژوهش بر عهده محققان، اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی است.

 زلفی‌گل با اشاره به فرمایش اخیر مقام معظم رهبری در مورد حفظ نخبگان در داخل کشور، گفت: باید دولت و مجلس شورای اسلامی شرایطی را فراهم کنند تا تحقیق و پژوهش مورد تشویق قرار گیرد و هر محقق و عضو هیئت علمی به اندازه شایستگی علمی و میزان تلاش و نوآوری خود از مزایای مادی و قانونی برخوردار شود.

وزیر علوم با اشاره به تعیین سقف حقوق اعضای هیئت علمی در قانون بودجه سال 1400 گفت: تعیین سقف 33 میلیون و 700 هزار تومان، افزایش حقوق اعضای هیأت علمی با درجه استاد تمامی را بی‌اثر کرده و حتی باعث شده است حقوق عادی اساتید بر اساس روال سال‌های گذشته نیز پرداخت نشود و حق قانونی این عزیزان ضایع شود.

وی افزود: با اتفاقی که در قانون بودجه سال 1400 افتاد، امکان پرداخت حق‌التدریس، حق راهنمایی رساله و پایان‌نامه و مشارکت در پژوهش‌های علمی به اساتید وجود ندارد. ادامه این روند نیز برای نظام علمی کشور مطلوب نیست.

 زلفی‌گل با قدردانی از رئیس جمهور برای ابلاغ قانون تأسیس صندوق شورای عالی عتف، گفت: اگر بودجه مناسبی به این صندوق اختصاص یابد و بودجه پژوهشی دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی در آن متمرکز شود، می‌توان گام بلندی برای تحول در پژوهش و فناوری و رفع نیازهای کشور برداشت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: در قبال تکالیف قانونی وزارت علوم، برنامه‌های اعلامی وزیر به مجلس شورای اسلامی و هر گونه امکاناتی که دولت و مجلس در اختیار این وزارت بگذراند پاسخگو هستیم و آمادگی دارم نسبت به سه ماه آغاز فعالیت به کمیسیون آموزش و تحقیقات گزارش ارائه کنم.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ