خاله قاصدک چطور وارد حوزه کودکِ تلویزیون شد؟

اقتصاد ایران: مریم وطن‌پور مجری برنامه‌های کودک و نوجوان اعتقاد دارد دلیل اینکه ما کمتر به کودکان‌مان توجه می‌کنیم گاهی اوقات کم‌کاری نیست بلکه روزمرگی است.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مریم وطن‌‌پور مجری برنامه‌های کودک و نوجوان که با نام هنری «خاله قاصدک» فعالیت می‌کند به همراه خواهرزاده‌ بازیگرش میهمان «شب‌نشینی» تلویزیون شدند. 

وطن‌پور درباره فضای کار کودک توضیح داد: فضای کار کودک اصولاً انتزاعی است مخصوصاً وقتی عروسک وارد آن می‌شود. کار با عروسک را خیلی دوست دارم عروسک همیشه برایم روج دارد و زنده است. امیدوارم توانسته باشیم آن رسالتی که در موردِ موضوع بهداشت، مهارت و سبک زندگی برای کودک و خردسال امروز لازم است را انجام داده باشیم. 

باید کاری کنیم از فضای‌مجازی عقب نیفتیم

او در پاسخ به این سؤال که تلویزیون کمتر به خردسال و کودک بها می‌دهد، این‌طور پاسخ داد: در این سال‌ها همیشه دغدغه کسانی که برای کودکان کار می‌کنند این بوده که کارهایی بسازند و ایده‌هایی بیاورند که برای بچه‌ها جذاب و مؤثر باشد. البته در اجرا و حمایت گاهی وقتی کم و کاستی‌هایی وجود دارد که انگاری بچه‌ را به اندازه سنش ارزش و بها می‌دهند. در صورتیکه همه‌جای دنیا برعکس است.

وطن‌پور تأکید کرد: تمام رسانه‌ها برای بچه‌ها بیشتر هزینه می‌کنند و دل‌نگرانِ این قشرند و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت دارند و نتیجه‌اش را هم می‌بینند. اما با همه این حداقل‌ها فکر می‌کنم به هر حال کسانی که مسئولیتی در قبال بچه‌های این مرز و بوم احساس می‌کنند تلاش‌شان را بکنند؛ امیدوارم بچه‌ها را از قبل، جدّی‌تر بگیریم. باید خودمان را به آن‌ها برسانیم تا فضای‌مجازی و دیگر مدیوم‌ها از ما جلو نیفتند. باید با مطالعه و تحقیق و پژوهش این قشر را به خوبی بشناسیم و بتوانیم با کارهای خوب، آن‌‍‌ها را پایِ تلویزیون نگه داریم. 

وطن‌پور گفت: کودک درونم همیشه کنارم نشسته است؛ در زندگی شخصی پیش می‌آید که فارغ از مسائل دنیای کودکان می‌شوم بالأخره من هم مثل همه انسان‌ها دغدغه زندگی و بچه‌ام را دارم. نسبت به فرزند خودم یکی از والدین سخت‌گیر اما از لحاظ کاری به شدت متفاوتم. خیلی سعی می‌کنم پسر 16 ساله‌ام را درک کنم، اما بالأخره جنسش با من فرق دارد و گاهی آن‌طور که باید او را نمی‌فهمم.

وی افزود: وقتی از او خواهش دارم به سبک اجرای کودکانه و مادرانه‌ام از او درخواستم را مطرح می‌کنم. او دنیای نوجوانی خودش را دارد من هنوز در دنیای کودکانه‌ام زندگی می‌کنم.

مجری کودک و نوجوان تصریح کرد: از بچگی اجرا را دوست داشتم، در دوران کودکی یا معلم می‌شدم یا مجری می‌شدم و برای خواهرانم برنامه اجرا می‌کردم. بخش زیادی از کار اجرا استعداد است. شروع کار من از رادیو بود. در دانشگاه رشته کارگردانی سینما خواندم و تدوین کار می‌کردم و به آن علاقه زیادی داشتم. در دانشگاه صداوسیما شاگرد مهران دوستی شدم و توسط او به رادیو رفتم. یک روز آقای قناد به من گفتند از سیمای خودت هم استفاده کنید و فقط بر روی صدا متمرکز نباشید و از آنجا کار کودک را آغاز کردم. با وجود اینکه بازیگری را هم کار کرده‌ام اما این حوزه را بسیار دوست دارم.

وطن‌پور نظرش را درباره چهره معروف جوانان دهه 1350 و 1360 این‌طور بیان کرد: گیتی خامنه یکی از مهربان‌ترین و بهترین مجری‌ها بودند؛ همیشه فکر می‌کردم دست نیافتنی‌اند و در رویاهایم دوست داشتم ایشان را ببینم. وقتی توانستم حضوری با ایشان صحبت کنم و از من تعریف کردند روی ابرها بودم چون یکی از آرزوهایم این بود که ایشان را از نزدیک ببینم.

وی اظهار داشت: پا به پای بچه‌ها دویدن و به روز شدن برای فعالان عرصه کودک و نوجوان بسیار سخت است. 

خاله قاصدک درباره اهمیت توجه به کودکان و شنیدن آنها ادامه داد: دلیل اینکه ما کمتر به کودکان‌مان توجه می‌کنیم گاهی اوقات کم‌کاری نیست بلکه روزمرگی است و اشتباه ما این است که مشکلات بزرگ خودمان را با بچه‌ها قاطی می‌کنیم. ما می‌توانیم ساعت‌هایی از عمرمان را در تلفن همراه بگذرانیم، اما آن بچه نیاز به شنیده شدن و توجه کردن دارد.

وطن‌پور دیدگاهش را درباره همکارانش به اشتراک گذاشت و گفت: فرضیایی یکی از بهترین شومن‌های تلویزیون، درجه یک و بی‌نظیر و با قابلیت بالا است بسیار خوب می‌خواند و این وجه تمایز اوست و بسیار هم مستعد است. عموهای فیتیله‌ای نازنین و کاربلدند آقای مسلمی کارگردان خلاقی‌اند، آقای فروتن خیلی دلسوزند و آقای گلی چارچوب شخصیتی جالبی دارند.

وی افزود: روشن‌پژوه هیچ‌وقت مرا در مسابقه محله راه نداد از او شاکی‌ام من مسابقه محله را خیلی دوست داشتم. اسم قناد را گذاشته‌ام پدر اجرای کودک ایران چون بسیار کاربلد و با تجربه است. ملیکا زارعی را روزهای زوج و فرد باهم آنتن شبکه جام‌جم را داریم در یک دکور مشترک داریم از بهترین خاله‌های تلویزیون است. خانم آل‌ایوب برنامه رنگین‌کمان را اجرا می‌کنند با او کار مشترک داریم.

این مجری جوان کودکان اظهار داشت: وقتی حالم خوب نیست و روی آنتن زنده می‌روم آن‌قدر انرژی بچه‌ها خوب است؛ آن رنگ‌ها همان صدای نازک‌تر و هیجانم کمک می‌کند برای همان زمان اجرا همه‌چیز را فراموش کنم و ممکن است بعد از تمام شدن برنامه همه‌چیز دوباره یادم بیفتد اما همان زمان برنامه همه‌چیز را فراموش می‌کنم.

همچنین در ادامه برنامه ترنم کاظمی بازیگر سینما و خواهرزاده خاله قاصدک گفت: از چهار سالگی در عرصه سینما و تلویزیون کار را شروع کردم. هر موقع خاله‌ام را در تلویزیون می‌دیدم می‌گفتم خاله پیر شده و من باید به جای او به تلویزیون بروم. کم‌کم نسبت به کارهای تلویزیونی علاقه‌ام بیشتر شد و در مسابقه استعدادیابی شرکت کردم، در آن سال در سن چهار یا پنج سالگی به عنوان کوچکترین  استندآپ کمدین ایران انتخاب شدم. از آنجا چهره‌ام آرام‌آرام شناخته شد تاکنون حدود 20 کار انجام داده‌ام. کار بازیگری را بیشتر از مجری‌گری دوست دارم. به خاطر اینکه باید نقشی را درک کنی و بعد سعی کنی آن را بازی کنی. دوست دارم نقش‌های متفاوتی را به من بدهند و بیشتر کارهای خیالی را دوست دارم. کاری که این روزها دارم سریال "نارگیل" است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ