اما و اگرهای تکمیل راه آهن رشت-کاسپین
اقتصاد ایران: گام اول اتصال خطوط ریلی رشت-کاسپین- انزلی- آستارا، اتصال ریل به بندر کاسپین (بندرانزلی) است که از 15 سال پیش نیمهتمام مانده است.
به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، محمدباقر نوبخت، معاون رئیسجمهوری در سفر اخیر خود به گیلان اعلام کرد خط ریلی رشت- انزلی با تزریق اعتبار تا پایان امسال تکمیل خواهد شد. او تاکید کرده بود بر خلاف مسیر ریلی قزوین-رشت، خطآهن رشت-انزلی جلگهای و هموار است و اگر تملک اراضی طول مسیر به تاخیر نیفتد، میتوان آن را تا پایان سال به بهرهبرداری رساند. هرچند نوبخت ۵۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه راهآهن رشت-کاسپین-انزلی اختصاص داد (این اعتبار به جز 70 میلیارد تومان اعتباری است که قبلا پرداخت شده بود) و ۲۰ میلیارد تومان هم برای قطعه ریلی آستارا پرداخت شد، اما وعدهای که نوبخت میدهد با چالشهای متفاوتی روبهروست.
راهآهن رشت–کاسپین–انزلی-آستارا، پروژهای راهبردی و در مسیر کریدور شمال-جنوب است و بهرهبرداری از آن میتواند تحولات شگرفی در مبادلههای تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و اروپایی برای ایران و گیلان رقم بزند و به نوعی، توسعه گیلان در گروی حملونقل ریلی است، اما مشکلات محیطزیستی و کمبود مصالح که حالا مدیران راهآهن آن را انکار میکنند موجب شده است کارشناسان چندان به پروژه خوشبین نباشند.