مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان:

استان همدان دارای برند جغرافیایی برتر است

اقتصاد ایران: همدان- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، تنوع ابعاد را مانع به کارگیری بسته بندی مقرون به صرفه دانست و اظهار کرد: کاهش ابعاد صنایع دستی، ارزش افزوده بیشتری را تولید خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، به مناسبت روز صنایع دستی در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نشست خبری برگزار شد. در این نشست که به دلیل محدودیت های متاثر از شیوع کرونا ویروس در فضای باز این اداره واقع در باغ نظری برگزار شد، مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان ضمن تبریک این روز به علاقمندان و فعالان این عرصه بیان کرد: صنایع دستی موضوعی هنری و اقتصادی است؛ از جنبه فروش در حوزه بازاریابی و اقتصادی قرار می‌گیرد به این معنا که بین عرضه کننده و تقاضاکننده، فروشنده و خریدار، بر اساس ارزش‌های بین آن ها ارتباط برقرار می‌شود. اگر خریدار علاقمند به خرید محصول با بسته بندی خاص باشد، فروشنده نیز در راستای تامین تقاضای خریدار گام برخواهد داشت.

مالمیر افزود: با توجه به میزان هزینه ای که خریدار برای خرید محصول در نظر می‌گیرد و از آن استقبال می‌کند، بسته بندی انجام می‌شود. فروشندگان نیز ابراز می‌کنند که مشتریان بیشتر تمایل به خرید محصولات بسته بندی نشده و مقرون به‌صرفه تر دارند. آن چیزی که برعهده این اداره کل است بیان اهمییت بسته بندی در صنایع دستی و سوغات است و موضوع بازاریابی و توجه به آن نیز به کرات در سمینارها و کارگاه های تخصصی به فعالان این عرصه آموزش داده شده است.

وی ادامه داد: قیمت تمام شده باید متناسب با نیاز مشتری باشد تا مشتری حاضر باشد هزینه بسته بندی را هم بپردازد. در این خصوص محدودیت‌هایی نیز وجود دارد از جمله اینکه تولیدات صنایع دستی بسیار متنوع است و این تنوع سبب تنوع ابعاد، سخت تر شدن بسته بندی و هزینه بر شدن آن می شود.

وی تاکید کرد: امیدوارم به سمت و سویی برویم که از ابعاد صنایع دستی بکاهیم و بر کیفیت آن بیافزاییم که منجر به ارزش افزوده بیشتر شود. با کاهش ابعاد این محصولات علاوه بر کاهش مواد اولیه، حمل و نقل نیز آسان‌تر می‌شود و بسته بندی کم‌هزینه تر و یکدست تری برای آن می‌توان در نظر گرفت.

این مقام مسئول بیان کرد: برندسازی با تکیه بر مواد اولیه، کیفیت نهایی و استادکار در اختیار بنگاه هنری اقتصادی مربوطه قرار دارد. استان همدان گام‌های بسیار مهمی را در عرصه برند جغرافیایی برداشته است و اعتقاد دارم از این لحاظ دارای رتبه برتر هستیم. برند شهر جهانی که در سفال شکل گرفت و توانست بسیار پرآوازه و تاثیر گذار شود؛ هرچند ظرفیت های بسیاری وجود دارند که باید بالفعل شود. شهرملی منبت نیز به شهرجهانی منبت تبدیل شد که امیدواریم امسال جشن شهرجهانی را داشته باشیم که این ثبت های مختلف ملی و جهانی همان برند جغرافیایی را شکل می‌دهند. ما آموزش و ترویج را به بنگاه ها ارائه می‌کنیم تا خود بنگاه در بحث برندسازی شخصی ورود کند.

وی با تاکید بر اینکه استانداردسازی بسیار مشکل است، گفت: کارشناسان این اداره به خوبی عمل کرده اند و استانداردهای لازم را تعریف کرده‌اند. این موضوع به صورت جدی در دستور کار قرارگرفته است و هرسال بر اساس بودجه موجود نسبت به استانداردسازی کارگاه های موجود اقدام می کنند.

مالمیر با اشاره به سوال خبرنگاران درباره سرب موجود در سفال لالجین، پاسخ داد: باید در نظر بگیریم، کالاهایی که تولید می شود ویژگی هایی را که موجب افت فروش می شود نداشته باشد. در خصوص وجود سرب در سفال، خوشبختانه مجموعه هنرمندان سفال در لالجین با ارتباط با جهاد دانشگاهی و دانشگاه بوعلی و پارک علم و فناوری، توانستند محصولات بدون سرب تولید کنند و اکنون تولیدات بدون سرب در حال انجام است. البته این ادعا را نداریم که تمام تولیدات بدون سرب هستند. تغییر روش تولید در بین هنرمندان و به ویژه هنرمندان قدیمی‌تر زمان‌بر است. اکنون باید تلاش کنیم که فراگیری آن بیشتر شود.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ