اختصاصی اکونیوز/
حوزه هنر حلقه مفقوده تحریم های ظالمانه
اقتصاد ایران: مدیر اسبق روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران گفت:مهمترین و موثرترین راه برون رفت از این شرایط سخت بخصوص بحران تحریم ورود به بازارهای تجارت جهانی در حوزه هنر و از طریق خود هنر است
به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، فرهاد بادپا در گفتگو با خبرنگار اکونیوز افزود:ما سال هاست که با تحریم دست به گریبانیم هنر حلقه گمشده تحریم ها است از طریق هنر می توانیم بدون هیچ نگرانی با تمام دولت ها تعامل داشته باشیم هنر مقوله ای تحریم ناشدنی و یک زبان بین المللی و برتر است که ما با داشتن چنین فرهنگ و تمدن غنی می توانیم در جهان جلوه نمایی کنیم که لازمه ی آن فرهنگ سازی است که قدم اول نیاز به تبلیغات بین المللی و جهانی را می طلبد.
وی گفت: تردیدی نیست زمانی که اقتصاد هنر ضعیف باشد بخش اعظمی از انرژی و وقت هنرمند صرف اموری غیر از آفرینش های هنری می شود زیرا همگان در وضعیت کنونی دغدغه مالی دارند و تفکری برای خلق اثر هنری فاخر دیگر در میان نیست ، بنابراین اقتصاد هنر باید قدرتمند عمل شود ما می توانیم با حضور در نمایشگاه های فروش آثار هنری در دنیا هم هنر فاخر و ارزشمند ایرانی را به دنیا نشان داده وهم هنرمندان در تنگنا مالی نیستند در واقع هنرمند ایرانی دارای استقلال نسبی مالی شده و با دستیابی به جایگاه و منزلت خاص خود در جامعه با آرامش ذهن به خلق یک اثر ناب هنری محقق می شود، در تمام جوامع هستند کسانی که بخشی از درآمد خود را به خرید آثار هنری اختصاص می دهند باید ورود کنیم و با شناسایی ابزار و مجموعه های لازم هنر ناب ایرانی را به جهانیان نشان دهیم.
مشاور هنررسانه موزه هنرهای اسلامی و بنیاد هنر معماری و هنر معاصر ایران بیان کرد: دیگر دوره اتکا به صنعت نفت، گاز و امثالهم به سر آمده است بایستی در هر خانه در دنیا یک اثر هنری ایرانی باشد ، باید به داشته هایمان ایمان داشته باشیم ما از طریق هنر ، صنعت و توریسم با تمام این ذخایر فرهنگی غنی می توانیم درآمدی چندین برابر ذخائرمان داشته باشیم هنر وادی قدرتمندی است که می تواند ما را با دنیا و دنیا را با ما آشتی دهد بایستی فرهنگ سازی صورت گیرد اقتصاد هنر و دولت نبایستی ادغام شود ، در این صورت هم هنر و هم اقتصاد متکی به دولت می شود و دولت توان فراهم کردن خواسته های هنرمندان را ندارد هنرمند با یک مانع روبرو می شود هر هنرمند باید آزادانه خلق اثر کند و حرکت صعودی داشته باشد تنها وظیفه دولت مهیا نمودن زیرساخت های لازم نظیر ساخت و راه اندازی سالن های کنسرت ، تئاتر ، اپرا و موزه درقالب استاندارد جهانی باشد.
وی گفت: وضعیت هنر نسبت به چند دهه قبل حرکت رو به رشد داشته است البته در بخش هایی از شاخه هنر شاهد پسروی نیز بوده ایم به طور مثال تاسیس آموزشگاه های هنری با رشد قابل توجهی روبرو بوده اما متاسفانه از کیفیت آموزشگاه ها کاسته شده است در تاسیس گالری های هنری، خوب عمل کرده اما متاسفانه در بخش خرید آثار هنرمندان وضعیت مطلوبی فراهم نشده است مصوب شده بود تمام دستگاه های دولتی می توانند جهت تلطیف فضاهای اداری خود اگر اشتباه نکنم نیم درصد بودجه های عمرانی خود را به هنر اختصاص دهند که اگر این امر محقق می شد در تمام بخش های هنری نیز گسترش پیدا می کرد و یک تحول عظیم در بخش اقتصاد هنر را شاهد بودیم .
متاسفانه در بسیاری از بخش ها با عدم مدیریت صحیح در حوزه هنر شاهد تعطیل شدن بنگاه های هنری هستیم آموزشگاه های موسیقی ، تجسمی ، تئاتر ، گالری های هنری که بسیاری از آنها صرفا به دلیل عشق ورزیدن به هنر سرپا هستند و از طرفی دیگر اشخاصی هستند که متاسفانه بدون داشتن کوچکترین سر رشته ای از هنر فقط و فقط به دلیل داشتن روابط سازمانی تیشه به ریشه هنر کشور می زنند باید در این خصوص بازنگری شود به طور مثال با تغییر اعضای شوراهای هنری هر چهار سال یکبار مانعی در برابر رانت خوارها گرفته شده و این قدمی است بزرگ تا اینکه به سمت هنر متعالی روانه شویم.
استاد آموزش سازهای کوبه ای در ادامه می گوید: آموزشگاه های موسیقی با توجه به تعدد اصناف و انجمن های موسیقی به سامان در نیامده است اگر چه ممکن است با افزایش آموزشگاه روبرو بوده ایم اما فقط از لحاظ کمی رشد داشته و نمی توانیم به عنوان یک شاخص کیفی آن را در نظر بگیریم، بدیهی است موسیقی در تمامی جوامع از طریق آموزشگاه ها، دانشگاه ها و هنرستان ها انجام می شود و نمی توان منکر آن شد اما در جوامع پیشرفته آموزش موسیقی دارای یک استانداریکسان است و همه باید از آن تبعیت کنند در ایران با توجه به عدم وجود کارشناسان مجرب در حوزه های تخصصی ما با فقر آئین نامه و بخش نامه های تخصصی روبرو هستیم.
وی ادامه داد:متاسفانه سیستم های تخصصی به جای اینکه بدنبال جذب افراد با تجربه و مجرب باشند آنها را نادیده گرفته و کماکان از افراد غیر متخصص استفاده می کنند باید تدبیری اندیشه شود که لزوم توجه به جوانگرایی در تمامی شوراها سرلوحه قرار داده شود بدیهی است تمام آن چیزی که از هنر باقی مانده میراث بزرگان این حوزه است و به حتم آنان نیز نسل بعد از خود را میراث دار فرهنگ و هنر سرزمین شان می دانند و تفکر امروزی و مدرن با اتکا به پشتوانه تجربیات پیشکسوتان شرایطی را فراهم خواهد آورد که موسیقی را به سمت تعالی رهسپار می کند و برای خارج شدن از این وضعیت رو به فنا موسیقی باید مراکز آکادمیک موسیقی مضاعفی راه اندازی شود ما در حال حاضر تنها هنرستان موسیقی تخصصی در کشور داریم و این برای یک کشور هشتاد و چند میلیونی با فرهنگ غنی یعنی صفر، با راه اندازی موسیقی در آموزش بخصوص مقطع ابتدایی برنامه ریزی درستی صورت گیرد تا فرزندانمان از همان بدو یادگیری الفبا، الفبای موسیقی را نیز فراگیرند واگر این اتفاق بیفتد در کمتر از یک دهه رشد چشمگیری درآگاهی و بالا بردن سطح موسیقی جامعه خواهیم داشت.
بادپا از برنامه ها و فعالیت های آتی خود می گوید: وی به عنوان اولین برگزار کننده دوره های تخصصی ریتم در موسیقی است هر ساله یک کارگاه بزرگ تخصصی در این حوزه با همکاری مرکز آموزش بنیاد فرهنگی هنری رودکی برگزار می کند که امسال به خاطر شرایط بحرانی حاکم بر کشوربه احتمال زیاد چند ماهی به تعویق خواهد افتاد و نیز مقرر شده با همکاری موسسه فرهنگی هنری آوای حنانه برنامه ریزی در جهت برگزاری کارگاه های آموزش دف و تنبک در استان های دیگر ومراکز دانشگاهی داشته باشند، در برنامه امسال تنبک نوازی آلبوم جدید خواننده خوش صدا مهیار شادروان به عهده فرهاد بادپا است پس از انتشار آلبوم مناجات ( دونوازی دف و تنبور) با دوست هنرمند و یار قدیمی اش کامران همت پور در سال 90 در صدد برآمدند آلبوم مناجات 2 را با اضافه کردن ساز کمانچه به نوازندگی دوست گرانقدرش شهرام خان صارمی عزیز به سرانجام برسانند.
وی گفت: انتشارات بنیاد رودکی نیز تعدادی از قطعات بادپا را جهت چاپ در سال جاری در صورت مهیا شدن شرایط در اختیار گرفته اند و همچنین در امر آموزش، آموزش و پرورش هنرجو در سرلوحه کارهای وی بوده و صحنه چندان جذاب و صاحب اولویت برای او نیست و همچنین وی با تلاش بر فرهنگ سازی شیوه آموزشی آن لاین که چندین سال است در مجامع پیشرفته در حال اجرا است سعی بر گامی بزرگ و مثبت درعرصه آموزش موسیقی آن لاین دارد.
فرهاد بادپا ازوارد شدنش در عرصه هنر موسیقی به خبرنگار اکونیوز می گوید: عشق به هنر بخصوص موسیقی از دوران نوجوانی و مدرسه از درونم شعله ور شد با مخالفت شدید خانواده ام به موسیقی بیشتر مجذوب آن شدم در خانه مان سروده های انقلابی و چند نوار کاست قدیمی مرا به سمت هنر روانه کرد و عشق به ریتم و نظم آنقدر در وجودم ریشه دوانده بود که حتی گام هایم را با ریتم بر می داشتم حتی غذا خوردنم نیز ریتم گرفته بود فهمیدم نیمه گمشده من ریتم است و اینچنین به سمت سازهای کوبه ای کشیده شده و فقط ریتم و ... .
وی در پایان گفت:چندین سال گذشت وارد رادیو شده برنامه سخن ساز جزو اولین برنامه های جذاب و مورد علاقه او بوده که به عنوان کارشناس مجری خود را محک زده و با بزرگان موسیقی نیز بیشتر و بیشتر آشنا شد و بعد شب نشینی های طولانی با بزرگان موسیقی مطالعات بیشتر و هدایت های آنان دیدگاه او را هر روز به موسیقی تغییر داد ، همنوازی با استادان ، استاد کامران داروغه کمانچه نواز شیرین پنجه ، استاد ملیحه سعیدی آهنگساز و استاد قانون در واقع مادر قانون ایران ، همنوازی با استاد شاپور رحیمی ،استاد کریم صالح عظیمی، استاد حسن ناهید،استاد مسعود ملک،استاد مسعود صارمی و بسیار بزرگان دیگر که هر کلامشان به حتم برای فرهاد بادپا سال ها آموزش بود .