تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x4241976
شناسه : 4241976
تاریخ :
خسارت روزانه ۲ میلیون دلاری ناشی از توقف ناوگان در مرز دوغارون  اقتصاد ایران: ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات‌ رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: در ماه‌های اخیر، افزایش توقف‌ در مرز دوغارون سبب خسارت‌ روزانه حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون دلار ناشی از توقف ناوگان شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

محمود امتی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید براینکه مرز دوغارون نه‌تنها یک مرز استانی، بلکه یک گذرگاه ملی و راهبردی است، اظهار کرد: خراسان رضوی به واسطه موقعیت ممتاز جغرافیایی، همجواری با افغانستان و آسیای میانه و قرار گرفتن در مسیر کریدورهای مهم منطقه‌ای، نقش تعیین‌کننده‌ای در صادرات، واردات و ترانزیت کشور دارد. در این میان، مرز دوغارون نه‌تنها یک مرز استانی، بلکه یک گذرگاه ملی و راهبردی است که عملکرد آن به‌طور مستقیم بر هزینه تمام‌شده کالا، رقابت‌پذیری تجار و اعتبار اقتصادی کشور اثرگذار است.

وی با بیان اینکه در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، افزایش توقف‌ها در مرز دوغارون مشاهده شده است، تشریح کرد: به‌طوری‌که توقف خروج کامیون‌ها به ۷ تا ۸ روز و در برخی موارد بیشتر رسیده است. بیش از ۱۵۰۰ دستگاه کامیون متوقف شدند. همچنین توقف ورود کامیون‌های خالی از اسلام‌قلعه به دوغارون بین ۵ تا ۶ روز گزارش شده و کامیون‌های برگشتی از هرات تا ۲۰ روز در انتظار مانده‌اند. بر اساس آمارهای غیررسمی، حدود ۱۲۰۰ کامیون ایرانی نیز در اسلام‌قلعه متوقف هستند. این وضعیت، زنجیره‌ای از هزینه‌ها و پیامدهای اقتصادی را به دنبال داشته است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد تصریح کرد: برآوردها نشان می‌دهد خسارت ناشی از توقف ناوگان، با متوسط روزانه حدود ۱۵۰ دلار برای هر کامیون و برای حدود ۳۰۰۰ کامیون، به رقمی در حدود ۴۵۰ هزار دلار می‌رسد. همچنین خسارت واردشده به محموله‌های تجاری، با متوسط ۵۰۰ دلار برای هر کامیون و برای ۱۵۰۰ کامیون، حدود ۷۵۰ هزار دلار برآورد می‌شود.

وی با بیان اینکه اتلاف منابع انسانی و زیرساخت‌های مرزی نیز قابل توجه است، ادامه داد: در یک مجموعه پایانه‌ای فعال، صدها نفر نیروی انسانی مستقیم مشغول به کار هستند که هزینه ماهانه حداقلی نیروی انسانی، به‌علاوه هزینه خواب سرمایه، استهلاک تأسیسات، انبارها، تجهیزات، انرژی و نگهداری، حداقل ماهانه بین ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار برآورد می‌شود.

امتی هزینه‌های دموراژ و انبارداری در بنادر برای بیش از ۲۰۰۰ کانتینر متوقف را حدود ۱۰۰ هزار دلار تخمین زد و افزود: همچنین افزایش کرایه و هزینه مازاد صادرات و ترانزیت، با متوسط هزینه مازاد ۱۲۰۰ دلار برای هر کامیون، رقمی در حدود ۷۲۰ هزار دلار را به دنبال داشته است. در مجموع، خسارت‌های فعلی به‌صورت روزانه حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون دلار برآورد می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این ارقام قابل محاسبه، توقف‌های طولانی‌مدت تبعات پنهان و اجتماعی جدی نیز به همراه دارد؛ از جمله افزایش زمینه‌های فساد اداری و رویه‌های غیرشفاف در شرایط ازدحام و صف‌های طولانی، تضعیف اعتماد فعالان اقتصادی و رانندگان به کارآمدی فرآیندها، فرسودگی روانی و معیشتی رانندگان و خانواده‌های آنان، افزایش نارضایتی اجتماعی در مناطق مرزی و در نهایت آسیب به اعتبار تجاری کشور در تعاملات منطقه‌ای. اگرچه این خسارت‌ها عدد مشخصی ندارند، اما در بلندمدت بسیار پرهزینه‌تر از خسارت‌های مستقیم خواهند بود.

عضو هیات‌ رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع، معادن و کشاورزی مشهد در خصوص اقدامات و راهکارها بیان کرد: در این راستا، پیگیری جدی و عملیاتی توافقنامه اقتصادی خراسان–هرات با محوریت شبانه‌روزی شدن مرز، تردد هدفمند تا ۲۰۰۰ کامیون در روز، تفکیک و افزایش گیت‌های ورود و خروج و توسعه سامانه‌های الکترونیکی کنترل و بازرسی، از جمله راهکارهای پیشنهادی است. همچنین نقش‌آفرینی راهبردی استاندار با هماهنگی همه دستگاه‌های مستقر در مرز، به‌ویژه گمرک و سازمان حمل‌ونقل و ایجاد یک فورس اجرایی کوتاه‌مدت برای به‌روزرسانی خروجی‌ها و تخلیه صف‌ها، می‌تواند موثر باشد.

وی تاکید کرد: اجرای کامل مصوبه ستاد ملی ترانزیت به ریاست محمدرضا عارف، معاون رئیس‌جمهور، مصوب ۱۴۰۴/۰۹/۱۰ و مصوبه هیات وزیران، به‌عنوان یک سند ملی معتبر با ظرفیت اجرایی بالا، از دیگر راهکارهای پیشنهادی است. استفاده موثر از ظرفیت منطقه آزاد تجاری دوغارون در مدیریت، ساماندهی و تسهیل ورود کامیون‌های خالی افغانستان به خاک ایران نیز اهمیت دارد.

امتی خاطرنشان کرد: تعامل مستمر مدیران با گمرک اسلام‌قلعه در تعاملات مرزی و رفع موانع، همچنین مشارکت دوجانبه در آماده‌سازی زیرساخت‌ها و هماهنگی‌های عملیاتی و مشارکتی در گمرک اسلام‌قلعه، از دیگر اقدامات ضروری است.

وی ادامه داد: در کنار این موارد، حمایت معیشتی، انگیزشی و جبرانی از نیروی انسانی و کارکنان مستقر در مرز، از طریق پرداخت اضافه‌کاری متناسب با شرایط خاص کاری مرز و پیش‌بینی بسته‌های حمایتی و تشویقی هدفمند برای پرسنل و مدیران شاغل در پایانه‌های مرزی، گمرک و دستگاه‌های اجرایی مستقر در دوغارون، به‌ویژه در دوره‌های افزایش تردد و فشار کاری، می‌تواند به افزایش انگیزه و بهره‌وری نیروی انسانی، کاهش فرسودگی شغلی، ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی و تسریع فرآیندهای اجرایی و کنترلی کمک کند.

امتی بیان کرد: حل چالش‌های مرز دوغارون، نه‌تنها حل یک مسئله مرزی، بلکه سرمایه‌گذاری بر اقتصاد استان، معیشت رانندگان و اعتبار ملی کشور است و با همت و تصمیم قاطع استاندار خراسان رضوی و همراهی مدیران مرزی، دوغارون می‌تواند به الگویی موفق و ملموس از روان‌سازی مرزها در کشور تبدیل شود.

انتهای پیام