تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x4230360
شناسه : 4230360
تاریخ :
رئیس مرکز تحقیقات مجلس: سامانه قوانین در کشور نیازمند بازنگری جدی است اقتصاد ایران: ایسنا/قم رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه سامانه قوانین و مقرره‌ها در کشور نیازمند بازنگری جدی است، گفت: قوانین مصوب مجلس باید به تایید شورای نگهبان برسد ولی مقرره‌ها فرایند را طی نمی‌کنند و نهادهای مختلفی در کشور نیز مقرره گذاری می‌کنند، لذا مطالعات حکمرانی تقنینی می‌تواند پیشنهاد اصلاح ساختار دهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

حجت الاسلام والمسلمین علی نهاوندی در جلسه شورای علمی گروه حکمرانی و مدیریت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بیان کرد: در دل قوانین موجود ما، قوانین ضد و نقیض زیاد است، برخی از سیاست‌ها که باید از مبانی و اصول استخراج شود، قوانین را پشتیبانی نمی‌کنند و بسیاری از قوانین از دل سیاست‌های مبتنی بر ارزش‌های توحیدی، استنطاق نشده است، و نیز بعضی از مقرره‌ها نیز به سیاست و قانون ارتباطی ندارد، صدها هزار مقرره و ۱۲ هزار و ۵۸۳ قانون داریم که همه این‌ها باید در نظام تنقیح که در این دوره مجلس در حال پیگیری است به حدود سه هزار خواهد رسید.

وی ادامه داد: سوال مهم این است که در حکمرانی تقنینی باید چه کنیم که همه مسائل مربوط به حکمرانی و مشکلات تقنینی احصاء و پیشنهاد اصلاح ساختار آن روی میز قانونگذاری قرار گیرد؟ 

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: یکی دیگر از مسائل مهم از منظر حکمرانی دینی، این است که چه کارهایی را نباید انجام دهیم و حاکمان نیز ساحت‌های مختلف حکمرانی خود را با این «نبایدها» دنبال کنند.

وی به عنوان نمونه در ارتباط با نبایدها در ساحت حکمرانی گفت: شاید مداخله‌های اشتباهی در عرصه عمومی و احوالات شخصیه اعمال می کنیم که باید عرصه حکمرانی این مساله مورد توجه قرار داده شود.

نهاوندی تصریح کرد: این مطالعات و تحقیقات مهم در ساحت‌های مختلف به حکمرانی تقنینی کمک می‌کند که اولویت‌های خود را شناسایی و ناظر به حوزه‌های تقنین و مقرره گذاری، بحث‌های جدی انجام دهد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: مطابق قانون اساسی تمام قوانینی روابط سازمان یافته جامعه را شکل می‌دهد باید مطابق با موازین شرعی باشد، علاوه بر اصل چهارم قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، اصول متعدد قانون اساسی بر این مساله اشعار دارد، از سوی دیگر، مقنن، ناظر و مفسر قانون، آن موازین اسلامی که ما باید مطابق آن قانونگذاری کنیم را منبطق بر فقه امامیه اعلام کردند.

نهاوندی تصریح کرد: بر همین اساس، دغدغه و رویکرد ما این است که سه ضلع شریعت به معنای عام، فقه به معنای خاص و قانون در تمام برنامه‌های مرکز تحقیقات اسلامی مورد توجه پژوهشگران باشد، از سویی، فقه داعیه‌دار این است که قواعد فردی و اجتماعی را در تعاملات و ارتباطات خود باید سامان دهد. 

وی با طرح سوالاتی اساسی در حوزه حکمرانی و دستگاه فقاهت گفت: آیا فقه و دستگاه فقاهت متناسبت با نیازهای روز فرآیند اجتهادی خود را تامین و تصحیح کرده است، آیا کاستی در این زمینه وجود دارد؟ چگونه و با چه مدلی دستگاه حکمرانی دینی مبتنی بر فقه، روزآمد، کارآمد و پاسخگوی جامعه می‌شود.

نهاوندی ادامه داد: اگر مردم قوانین را سازگار با ارزش‌های مورد قبول خود بیابند و آن قانون را کارآمد و تامین کننده نیازهای خود و عدالت پایه بدانند، قطعا از آن پیروی خواهند کرد.

وی گفت: باید در نهاد حکمرانی، این مساله تعریف و تبیین شود که چگونه مردم را با حقوق اولیه خودآشنا کنیم که اگر بخواهند از دستگاه حکمرانی مطالبه‌ای داشته باشند مطابق با وظایف و حقوق خود آن را دنبال کنند و این از رسالت حوزه حکمرانی است.

نهاوندی با اشاره به پیوند عمیق سیاستگذاری، حکمرانی و حوزه اجراء تصریح کرد: فرآیند حکمرانی از سیاستگذاری که باید مبتنی بر منابع ارزشی و توحیدی باشد، عبور می‌کند و از دل این سیاست‌ها، قانون و قواعدی استخراج می‌شود و از درون قوانین نیز در حوزه اجراء باید مقرره استخراج کنید، بی تردید بازیگران حکمرانی دینی سه نهاد دولت، قانون و نهادهای مدنی و مردمی است که ما در نظام حکمرانی باید میان این سه ضلع پیوند منطقی برقرار کنیم.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در روز سه‌شنبه ۲۵ آذر، وی ادامه داد: در حکمرانی تعیین شاخصه های دارای اولویت بسیار مهم است، که باید سه مساله «امر مهم و ضروری»، «امر فوری حکمرانی» و «امر واقعی نه انتزاعی» را در تعیین اولویت حکمرانی مورد نظر قرار دهد.

انتهای پیام