رشد ۳۷ درصدی تولید در «ایران خودرو»
اقتصاد ایران: ایکوپرس- با تلاش و همت جمعی کارکنان و همکاری سازندگان شبکه تامین، علاوهبر ارتقای کیفیت قطعات و محصول، در آبانماه امسال تولید خودروهای سواری و وانت گروه صنعتی ایرانخودرو با رشد ۳۷ درصدی نسبت به آبانماه سال گذشته همراه بود و از ۴۲ هزار و ۱۴۸ دستگاه در سال قبل به ۵۷ هزار و ۵۶۹ دستگاه در آبان امسال رسید. ا
ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
این رشد پرشتاب در کنار افزایش ۴۵ هزار دستگاهی تولید از ابتدای سال تا پایان آبان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نشاندهنده ثبات و تحرک مثبت در چرخه تولید این گروه صنعتی است.
در کنار افزایش تولید در بزرگترین خودروساز کشور، بهبود محسوس در فرآیندهای فروش و عرضه خودرو نیز محقق شده است. صدور اسناد خودروها در آبانماه با رشد ۶۱ درصدی همراه و برای نزدیک به ۶۲ هزار دستگاه سند صادر شد. از سوی دیگر، عرضه خودرو به بازار در هشتماهه امسال با رشد بیش از ۱۶ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل، به بیش از ۳۷۶ هزار دستگاه رسید که نشان از مدیریت موثر در زنجیرهتامین و توزیع دارد.
یکی از موارد مهم عملکرد هشت ماهه ایرانخودرو، کاهش قابل توجه تعهدات معوق به مشتریان است. این رقم که در پایان آبانماه به حدود سه هزار دستگاه رسیده، حتی از حجم تولید دو روز این شرکت نیز کمتر است و این امر گواه پویایی و برنامهریزی دقیق در جهت کاهش فاصله تحویل خودرو به مشتریان است.
در کنار این دستاوردهای کمی، گروه صنعتی ایرانخودرو ارتقای کیفیت را بهعنوان محوری اساسی در کنار افزایش تولید دنبال میکند. در این مسیر، بهبود شاخصهای کیفیت قطعات و محصولات در دستور کار جدی مدیریت قرار گرفته است.
گزارشهای مرتبط با شاخص کیفیت محصولات نیز نشاندهنده ارتقای کیفیت محصولات و خدمات بهمشتریان است. مجموعهاقداماتی که نشان میدهد رویکردهای فعلی در ایرانخودرو، بر پایه شفافیت، ریشهیابی عیوب، پاسخگویی به مشتری و قطع چرخههای معیوب گذشته بنا شده است.
در ۹ ماهه اخیر و پس از واگذاری مدیریت ایرانخودرو به بخشخصوصی، در زنجیره تامین، کیفیت ۲۹ قطعه کلیدی مورد بازبینی قرار گرفت؛ آزمایشگاههای صحهگذاری تجهیز شد و سازندگان ملزم به استفاده از ابزارهای ضدخطا در تستهای قطعه شدند. در فرآیندهای تولید خودرو نیز مکانیزمهای کنترلی سختگیرانهتری نسبت به گذشته اجرا شده است.
در حوزه خدمات پس از فروش، سطح گارانتی محصولات جدید تا ۱۰۰ هزار کیلومتر ارتقا خواهد یافت. شبکه خدمات پس از فروش برای ارائه خدمت به خودروهای برقی و هیبریدی در ۲۸ نمایندگی پایلوت تجهیز شده است. سهم مراجعات زودهنگام کاهش معناداری داشته؛ ۷۶ درصد خودروهای تحویلشده در سال ۱۴۰۴ طی سه ماهه نخست بدون مراجعه بودهاند.
همچنین در سال جاری، ۱۶۵ برنامه کیفی در حوزههای زیرساختی، قطعات و محصول تعریف شده و طبق برنامه زمانبندی در حال اجراست.
ایرانخودرو با بازنگری در استانداردهای کنترل کیفیت، نظارت بیشتر بر قطعات تامینکنندگان و بهرهگیری از بازخوردهای مشتریان، درصدد است خودروهایی با کیفیت برتر و استانداردهای بالاتر بهبازار عرضه کند. این رویکرد، بیانگر عزم ایرانخودرو برای تلفیق کمیت و کیفیت و ارائه محصولاتی شایسته به مشتریان است.
بدیهیاست تحولات اخیر گروه صنعتی ایرانخودرو با کمک و حمایت وزارت صمت و ارگانهای اجرایی مانند گمرک، بانکمرکزی، سازمان ملی استاندارد، نیروی انتظامی و... امکانپذیر بوده است.