بیمهنامههای نوشماره به سمت دیجیتالی شدن کامل میروند
اقتصاد ایران: با صدور مجوز تازه بیمهمرکزی برای شرکت بیمه هوشمند فردا و امکان ارائه تخفیف ۹ درصدی در حقبیمه ثالث و حوادث راننده خودروهای نوشماره، حالا این پرسش مطرح است که این اقدام چه پیامدهایی برای بازار بیمه، صنعت خودرو و رفتار مشتریان خواهد داشت؟
ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
علی وثوق، کارشناس حوزه بیمه خودرو در گفتوگو با «دنیایخودرو» گفت: «صدور مجوز ارائه تخفیف ۹ درصدی در بیمه شخصثالث خودروهای نوشماره توسط بیمه هوشمند فردا، آن هم مازاد بر سقف قانونی تخفیف یکی از مهمترین تحولات ماههای اخیر در صنعت بیمه خودرو بهشمار میرود.»
وی افزود: «این تخفیف که بهصورت آزمایشی و بهمدت یک سال اعطا شده، مشروط به برخط بودن کل فرآیند صدور بیمهنامه، فروش مستقیم و واریز بیواسطه حقبیمه بهحساب شرکت بیمه است.»
او با اشاره به متن مجوز صادره از سوی بیمه مرکزی توضیح داد: «اصل این مجوز بر پایه یک تحول ساختاری شکل گرفته و هدف آن، حذف کامل واسطهگری در فروش بیمهنامههای نوشماره است. اینکه بیمه مرکزی صراحتا تاکید کرده حتی پرداخت هزینههایی مثل بازاریابی یا هر نوع هزینه واسطهگری باعث کاهش میزان تخفیف خواهد شد، نشان میدهد اراده جدی برای آزمودن یک مدل فروش شفاف و مبتنی بر فناوری وجود دارد.»
وی افزود: «این مدل میتواند بهعنوان یک الگوی جدید در بازار بیمه خودرو مطرح شود؛ مدلی که در آن فروش، صدور، پرداخت و ثبت در بیمهگری همگی بدون هیچ واسطهای انجام میشود.»
بهگفته او، چنین الزامی عملا شرکت بیمه را ناچار میکند زیرساخت دیجیتال واقعی و نه صوری داشته باشد. این موضوع در بلندمدت میتواند کیفیت خدمات بیمهای را ارتقا دهد.
وثوق تاکید کرد: «در بازاری که قیمت خودرو بالاست و هزینه بیمهنامهها هم برای خریداران قابلتوجه است، تخفیف ۹ درصدی میتواند انگیزه قابل قبولی ایجاد کند. البته این تخفیف باید واقعی باشد، نه اینکه در قالب هزینههای غیرشفاف از بیمهگذار پس گرفته شود.»
وی با اشاره بهشرط دیگری که بیمهمرکزی در این مجوز بر آن پافشاری کرده است، یعنی امکان انتقال سابقه عدم خسارت بیمهای توضیح داد: «این شرط بسیار مهم است. سابقه عدمخسارت، سرمایه بیمهگذار است و نمیتوان آن را فدای طرحهای تخفیفی کرد. اینکه بیمه هوشمند فردا ملزم شده این سابقه را به اعتبار گذشته بیمهگذار منتقل کند، بهنوعی تضمینکننده حقوق مشتری است.»
این کارشناس بیمه افزود: «بهطور حتم اجرای موفق این مدل، سایر شرکتها را نیز به سمت ارتقای دیجیتالی و حذف واسطهها سوق میدهد. اما باید مراقب بود رقابت قیمتی به جنگ تخفیف تبدیل نشود؛ چون نهایتا این موضوع میتواند توانگری مالی شرکتها را تحت فشار قرار دهد.»
او به بخش پایانی نامه بیمهمرکزی درباره افزوده شدن احتمالی خودروهای کارکرده به این طرح اشاره کرد و گفت: «اگر این مدل در خودروهای نوشماره موفق باشد، اجرای آن برای خودروهای کارکرده میتواند تحولی بزرگتر رقم بزند. ولی بیمهمرکزی بهدرستی اعلام کرده که تا زمان رفع چالشهای فروش برخط، تصمیمگیری در اینباره را بهتعویق میاندازد. این نشان میدهد سیاستگزار عجولانه عمل نمیکند.»
وی گفت: «این مجوز هم یک فرصت و هم یک آزمون بزرگ برای صنعت بیمه است؛ فرصتی برای دیجیتالی شدن واقعی و آزمونی برای سنجش میزان شفافیت و پایبندی شرکتها به مقررات.»
وثوق در پایان افزود: «اگر این طرح درست اجرا شود، میتواند یک نقطه عطف باشد. اما اگر شرکتها از مسیر اصلی خارج شوند، همین تخفیف ۹ درصدی ممکن است به چالشی برای کل بازار تبدیل شود.»