تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x4201929
شناسه : 4201929
تاریخ :
یک مسئول: ایران هنوز زیرساخت‌های لازم برای توسعه ورزش‌های ساحلی را ندارد اقتصاد ایران: ایسنا/البرز رئیس انجمن علمی مدیریت ورزش ایران با بیان اینکه گردشگری ورزش ساحلی یکی از پردرآمدترین بخش‌های اقتصاد گردشگری جهان است، گفت: ایران هنوز زیرساخت‌های لازم برای توسعه ورزش‌های ساحلی را ندارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

حبیب هنری در کارگاه آموزشی اقتصاد دریا محور با موضوع گردشگری دریایی که روز شنبه یکم آذر در دانشگاه پیام نور البرز برگزار شد، با اشاره به پژوهش‌ها و تجربه‌های جهانی، نقش ورزش را بسیار فراتر از یک فعالیت جسمانی دانست و گفت: اثرات ورزش بر اقتصاد، فرهنگ، اجتماع، سیاست و حتی محیط‌زیست ثابت شده است و ورزش‌های دریایی از جمله حوزه‌هایی است که در همه این ابعاد اثرگذاری چندوجهی دارد.

وی با اشاره به اینکه ایران یکی از معدود کشورهایی است که هم در شمال و هم در جنوب به دریا متصل است، گفت: ما حدود ۵۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی شامل ۸۹۰ کیلومتر در شمال و ۴۹۰۰ کیلومتر در جنوب داریم. وجود ۲۰ جزیره در خلیج فارس و چهار جزیره در دریای خزر، ایران را در جایگاهی منحصربه‌فرد در خاورمیانه قرار داده است. اما با وجود این ذخایر عظیم، در حوزه اقتصاد ورزش‌های ساحلی واقعاً کم‌کاری کرده‌ایم.

هنری ادامه داد: این ظرفیت‌ها ایران را به یک کشور استراتژیک در منطقه و جهان تبدیل کرده اما بخش اندکی از این قابلیت‌ها به ارزش افزوده ورزشی و گردشگری تبدیل شده است.

وی در ادامه بیان کرد: جاذبه دریا به حدی است که تمام سنین را شامل می‌شود و فعالیت‌های ساحلی قابلیت پوشش دادن ورزش‌های گوناگون و همگانی مثل پیاده‌روی، ورزش تربیتی مثل آموزش شنا، ورزش قهرمانی مثل والیبال ساحلی و یا ورزش حرفه‌ای و رشته‌های درآمدزا با امکان جذب اسپانسر و گردشگری را دارد.

وی عنوان کرد: در دنیا بسیاری از رویدادهای بزرگ ساحلی میلیون‌ها نفر جذب می‌کنند. گردشگری ورزشی ساحلی یکی از پردرآمدترین بخش‌های اقتصاد گردشگری جهان است.

هنری با اشاره به مفهوم اقتصاد آبی گفت: اقتصاد آبی فقط ورزش نیست؛ حمل‌ونقل دریایی، انرژی‌های نو، شیلات، گردشگری، تجارت و حتی امنیت غذایی را شامل می‌شود. اما ورزش و گردشگری ورزشی، یکی از بخش‌های پربازده آن است.

رئیس انجمن علمی مدیریت ورزش ایران اظهار کرد: متاسفانه ضعف زیرساخت‌های ساحلی ورزشی، چالش اصلی توسعه این بخش است، ایران هنوز زیرساخت‌های لازم برای توسعه ورزش‌های ساحلی را ندارد.

هنری، دلایل این ضعف را سرمایه‌گذاری محدود و ناکافی، شناخت کم و فعالان اقتصادی از درآمد اقتصاد ساحلی و نیز گرایش سرمایه‌گذاران به ساخت پروژه‌های سنتی مثل استادیوم‌ها عنوان کرد و افزود: کمبود تجهیزات حرفه‌ای، پیست‌های ساحلی، مراکز غواصی استاندارد از دیگر مشکلات این حوزه است. در این راستا باید بازاریابی مقصد را به خوبی بشناسیم و زیرساخت های ساحلی را توسعه دهیم.

وی با تأکید بر اهمیت پایداری فرهنگ بومی گفت: نباید فرهنگ مردم ساحل را تغییر دهیم؛ باید آن را حفظ و تقویت کنیم. گردشگر برای همین تفاوت‌های فرهنگی جذب منطقه می‌شود. تجربیات فرهنگ بومی قشم، کیش، بندرعباس یا گیلان بخشی از جاذبه گردشگری ورزشی است.

رئیس انجمن مدیریت ورزش ایران خاطرنشان کرد: هرگونه توسعه بدون درک موقعیت فرهنگی و اجتماعی، می‌تواند زندگی مردم محلی را مختل و حتی معیشت آن‌ها را تهدید کند.

هنری در ادامه افزود: جشنواره ملی ایده‌های استارت‌آپی گردشگری ورزش دریایی برگزار شود تا ایده‌ها در سطح کشور شناسایی و به سرمایه‌گذاران معرفی شوند.

رئیس انجمن مدیریت ورزش ایران با انتقاد از کمبود شدید پژوهش در این حوزه گفت: در حوزه ورزش‌های دریایی پایان‌نامه و تحقیق بسیار محدودی داریم. لازم است در حالی که ظرفیت های لازم وجود دارد، پژوهشکده گردشگری ورزش‌های دریایی و قطب علمی این حوزه تأسیس شود.

هنری خاطرنشان کرد: ایران با وجود سواحل گسترده، هنوز در برگزاری مسابقات ساحلی ملی بسیار کم‌ کار است. کشورهای اطراف خزر، رویدادهای مشترک زیادی برگزار کرده‌اند، ولی ما نیاز داریم این همکاری‌ها را گسترش دهیم و مسابقات ساحلی را به رویدادهای ثابت سال تبدیل کنیم.

وی در ادامه افزود: در کشور پروژه راه‌اندازی کشتی‌های کروز آغاز شده است. پیش‌بینی می‌شود سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی از این طریق وارد سواحل ایران شوند.

هنری در پایان گفت: ایران از معدود کشورهایی است که هم‌زمان از دریای خزر و دریای عمان و خلیج فارس بهره‌مند است. اگر برنامه‌ریزی علمی، سرمایه‌گذاری هدفمند، حفظ فرهنگ بومی، مشارکت مردم محلی و توسعه زیرساخت‌ها را در کنار هم قرار دهیم، اقتصاد ورزش‌های دریایی می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین فصل‌های جدید اقتصاد ملی باشد.

انتهای پیام