شبکه محبوب صداوسیما در آستانه مرگ ناگهانی است
اقتصاد ایران: نشانههای «مرگ ناگهانی» در آنتن شبانگاهی نسیم به وضوح نمایان شده است؛ جایی که بازپخشهای پیاپی جای تولیدات تازه را گرفته و ساعات پربیننده عملاً به آرشیوی بیرمق تبدیل شدهاند.
ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
برترینها: نشانههای «مرگ ناگهانی» در آنتن شبانگاهی نسیم به وضوح نمایان شده است؛ جایی که بازپخشهای پیاپی جای تولیدات تازه را گرفته و ساعات پربیننده عملاً به آرشیوی بیرمق تبدیل شدهاند. کمبود برنامههای جدید و اتکای بیش از حد به محتواهای قدیمی، آنتن را از تحرک انداخته و نگرانی جدی درباره آینده و حفظ مخاطبان این شبکه بهوجود آورده است.
روزنامه خراسان درباره وضعیت شبکه نسیم نوشت: شبکه نسیم که سالهاست با مأموریت ایجاد سرگرمی و نشاط در مخاطبان شناخته میشود و از لحاظ پخش برنامههای سرگرمکننده، مهمترین شبکه سیماست، این روزها برای تولید و پخش محصولات جدید از این دست، دچار چالش شده است و در شرایط نامناسبی به سر میبرد. بررسی جدول پخش شبانگاهی این شبکه در دو هفته اخیر با تمرکز بر ساعات پربیننده شب (حدود ساعت ۱۹ تا ۲۴) نشان میدهد باکسهای اصلی برنامههای نسیم عملاً به آرشیو برنامههای قدیمی تبدیل شده است؛ وضعیتی که میتواند زنگ خطر کاهش مخاطب را برای این شبکه به صدا درآورد.
با نگاهی اجمالی به آنتن این روزهای نسیم هم میتوان دریافت چند برنامه نسبتاً پرمخاطب این شبکه که انتظار میرفت با فصلهای تازه به آنتن بازگردند، همچنان در مرحله بازپخش باقی ماندهاند. در رأس این عناوین، «هزار و یک» با حضور «جناب خان» قرار دارد که بدون پخش تولیدات جدید، صرفاً با تکرار قسمتهای قبلی روی آنتن قرار دارد. «هموطنز» دیگر برنامه شبه«خندوانه» نیز چنین شرایطی دارد. مسابقه طراحی لباس «نوآ» که وعده فصل دوم آن داده شده بود، به تازگی از اولین قسمت به جدول پخش وارد شده تا تأکیدی روشنتر برای کمبود جدی محتوای تازهتولید در این شبکه باشد. در این شرایط حتی مسابقات ورزشی و پرهیجان مانند «تهمتن» نیز در ساعات پایانی شب با بازپخش، فضای این جدول را پر کرده. نکته قابل توجه آن که بازپخش برنامهها به تولیدات شبکه نسیم محدود نشده و حتی عنوانی مثل مسابقه «فامیلبازی» که برای اولین بار روی آنتن شبکه افق رفت، اکنون به صورت تکراری در شبکه نسیم پخش میشود و سهمی از باکس اصلی را به خود اختصاص داده است.

به شکلی عجیب، شبکه نسیم حتی برای برخی برنامههایی که تولید جدید هم دارند، دست به بازپخش میزند که از آن جمله میتوان به برنامه «نسیم آوا» اشاره کرد. این برنامه با وجود تولیدات جدید و سفر به استان خراسان جنوبی برای شرکت در پویش «ایران جان»، در یکی دو هفته اخیر چند قسمت بازپخشی داشته است. به طور مثال، قسمت ۱۵ آبان این برنامه، پیش از آن در ۲۶ مرداد روی آنتن رفته بود و در نمونهای عجیبتر، برنامه ۹ آبان آن صرفاً یک هفته قبلتر در ۲ آبان پخش شده بود! مجله-مسابقه «دیدینو» هم که ۲-۳ روز گذشته از هفته کتاب، با قسمتهای جدید به آنتن رسیده، در روزهای پیش از شروع هفته کتاب، با بازپخش برنامههای شهریور و مهر روی آنتن دیده میشد!
نگاهی به جدول پخش شبکه نسیم در این روزها نشان میدهد که در میان حجم انبوه بازپخشها، تعدادی برنامه جدید وجود دارد. فهرست این برنامهها شامل «خوشنمک»، «سرنخ»، «نسیمیشو» و «قندپهلو» است که بهتازگی «خردل» و «دیدینو» نیز به جمع آنها اضافه شده است. در مجموع، آنتن شبانگاهی نسیم تقریباً به اندازه انگشتان یک دست برنامه جدید دارد که البته اغلب آنها تنها در بعضی روزهای هفته پخش میشوند. این وضعیت نشان میدهد که تلاش برای تولید محتوا کاملاً متوقف نشده، اما این تعداد قطعاً کفایت نمیکند.

نتیجه آنچه رخ داده، وضعیت بحرانی ابتدای هفته نسیم است که بر اساس بررسی جدول پخش، در روزهای شنبه تا دوشنبه، از ساعت ۲۱ به بعد، تقریباً کل جدول پخش تکراری است! اگرچه شبکه نسیم در گذشته نیز بازپخشهایی داشت، اما این تکرارها عمدتاً محدود به گلچین برنامههایی با ضریب نفوذ بالا مانند «دورهمی» یا «خندوانه» بود که تماشای مجدد آن نیز برای مخاطب جذابیت داشت، اما اکنون این سیاست برای برنامههایی با مخاطب کمتر مثل «تهمتن» و «هموطنز» رخ میدهد که میتواند به بیاعتمادی و بیمیلی مخاطب نسبت به جدول پخش اصلی شبکه منجر شود. نکته قابل تأمل آن که در انتخاب برنامههای بازپخشی، تکیه روی تولیدات ۲-۳ سال اخیر شبکه است که باعث شده برندهایی چون «خندوانه»، «دورهمی» یا «کتابباز» هیچگاه بازپخش نشوند و این در حالی است که بیتردید بازپخش این عناوین بیش از بازپخش «هموطنز» میتوانست رضایت مخاطبان را به همراه داشته باشد.