اصغری: مشارکت اجتماعی در حل مسائل تربیتی باید گستردهتر و عمیقتر شود
اقتصاد ایران: قزوین – مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با بیان اینکه مشارکت اجتماعی در حل مسائل تربیتی باید گستردهتر و عمیقتر شود، گفت: استان قزوین طبق ارزیابی مردمی در رتبه ششم کشور قرار دارد.
ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرنگار مهر، حسنعلی اصغری بعد از ظهر سه شنبه در نشست گفتوگوی مؤثر بر مدار تحول و بهسازی سازمانی اظهار کرد: برنامهها و اقدامات آموزش و پرورش قزوین در چارچوب نهضت توسعه عدالت آموزشی است و نقش مشارکت مردم، معلمان، دانشآموزان و خانوادهها را در تحقق تحول آموزشی تعیینکننده است.
اصغری با بیان اینکه مشارکت فعال تمامی ذینفعان شاهبیت تحول در آموزش و پرورش است، اظهار کرد: سه محور اصلی برنامههای استان شامل توسعه و بهسازی فضاهای آموزشی، کیفیتبخشی به فرآیندهای تعلیم و تربیت و تقویت تجهیزات و امکانات مدارس است؛ برنامههایی که بر پایه دادهمحوری و نیازسنجی دقیق مدارس طراحی شدهاند تا عدالت آموزشی به صورت عینی محقق شود.
وی با نقل قول از رئیسجمهور درباره ضرورت مشارکت جمعی در ساخت مدرسه افزود: اگر یک نفر صد مدرسه بسازد ارزشمند است، اما اگر صد نفر با هم یک مدرسه بسازند ارزشمندتر است.
وی تاکید کرد: همین نگاه فلسفه نهضت توسعه عدالت آموزشی در استان را تشکیل میدهد و مشارکت اجتماعی در حل مسائل تربیتی باید گستردهتر و عمیقتر شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان درباره اقدامات اجرایی بیان کرد: در مدارس ابتدایی طرح توانا به اجرا درآمده و اجتماعات یادگیری معلمان شکل گرفته تا فرآیند تبادل تجربه و ارتقای مهارتهای حرفهای معلمان تقویت شود. همچنین حلقههای کیفیت و نشستهای تخصصی شورای معلمان با هدفگذاری مشخص و مبتنی بر رویکرد حرفهای دنبال میشود.
اصغری ادامه داد: در حوزه آموزش دانشآموزان، فرآیند غربالگری با دقت و حساسیت انجام میشود و دانشآموزان نقش فعال مدیریتی و مشارکتی در مدرسه دارند تا مهارتهایی همچون تفکر انتقادی و حل مسئله را بیاموزند.
وی اضافه کرد: فرصت نقد و ارائه پیشنهاد به مدیران و معلمان نیز در راستای تقویت فرهنگ گفتوگو و احترام به دیدگاههای متفاوت فراهم شده است.
وی پنج محور کلیدی ارتقای کیفیت آموزشی را شامل تدوین برنامه درسی علمی و منسجم، مدیریت اثربخش کلاس و فرآیند یادگیری، آشنایی با روشهای نوین تدریس و فناوری آموزشی، برخورداری از دانش تخصصی مرتبط و توانایی برقراری ارتباط مؤثر با نسل جدید عنوان کرد.
اصغری با تأکید بر اینکه مدیر مدرسه بدون برنامه، سازماندهی منسجم و رهبری آموزشی قادر به تحقق اهداف نیست، گفت: رهبر آموزشی باید مرجع علمی و اخلاق حرفهای باشد تا بتواند اعتماد و پیروی معلمان و دانشآموزان را جلب کند.
وی افزود: انسجام سیستمی، نظارت اجرایی، هماهنگی ساختاری و شفافیت در گزارشدهی از ارکان اصلی موفقیت مدارس است.
وی تاکید کرد: استان قزوین طبق ارزیابی مردمی در رتبه ششم کشور قرار دارد اما این جایگاه باید با تلاش بیشتر ارتقا یابد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان در پایان گفت: هدف نهایی ما رسیدن به فهم مشترک از بهتر شدن است. وی تأکید کرد: گفتوگو، نقد سازنده و مشارکت حداکثری معلمان، دانشآموزان و خانوادهها مسیر تحقق عدالت آموزشی و افزایش کیفیت مدارس را هموار میکند.