تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x4196623
شناسه : 4196623
تاریخ :
اخلاق، ستون هویت و شرافت پایدار نظام سلامت است اقتصاد ایران: در پیام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دوازدهمین کنگره اخلاق پزشکی و اخلاق پرستاری تاکید شد، اخلاق نه یک عنوان تشریفاتی، بلکه روح زنده و شرافت پایدار نظام سلامت است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبدا، در پیام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دوازدهمین کنگره اخلاق پزشکی و اخلاق پرستاری تاکید شد، اخلاق نه یک عنوان تشریفاتی، بلکه روح زنده و شرافت پایدار نظام سلامت است.

متن پیام محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت که توسط عباس عبادی معاون پرستاری در افتتاحیه این کنگره قرائت شد، به این شرح است:

اساتید بزرگوار، پژوهشگران ارجمند و خدمتگزاران شریف نظام سلامت؛ برگزاری همزمان دو رویداد مهم «کنگره اخلاق «پزشکی» و «کنگره اخلاق پرستاری» فرصتی مغتنم برای تأملی دوباره بر بنیان‌هایی است که تعالی و هویت حرفه‌های علوم پزشکی بر آن استوار است.

اخلاق، نه یک عنوان تشریفاتی، بلکه روح زنده و شرافت پایدار نظام سلامت است؛ اصلی که کیفیت خدمات اعتماد مردم و کارآمدی ساختار درمانی کشور بر آن بنا می‌شود.

در طول سه دهه گذشته توجه عالمانه و نظام‌مند جامعه علمی کشور به حوزه اخلاق حرفه‌ای دستاوردهای ارزشمندی را رقم زده است توسعه برنامه‌های آموزشی، رشد قابل توجه تولیدات علمی در سطح منطقه و جهان و شکل گیری ساختارهای منسجم نظیر کمیته‌های اخلاق در پژوهش و مراکز دانشگاهی، سرمایه‌ای کم نظیر برای کشور ایجاد کرده است الزام به اخذ کد اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی نیز گامی مهم در صیانت از حقوق مردم و ارتقای کیفیت فعالیت‌های علمی بوده است.

با این حال درک صحیح و عمیق از اخلاق زمانی تحقق می‌یابد که در عمل حرفه‌ای تجلی یابد. هنوز میان آنچه در ساحت نظر آموزش داده می‌شود و آنچه باید در عرصه ارائه خدمات درمانی به مردم اتفاق بیفتد مسیری پیمودنی است و مردم مشتاق مشاهده جلوه‌های اخلاق عملی در رفتار روزمره پزشک، پرستار، مدیر و همه ارکان نظام سلامت هستند.

امروز بیش از هر زمان ضرورت دارد متخصصان اخلاق، پزشکان، پرستاران، فلاسفه، حقوقدانان و صاحب نظران دینی در کنار یکدیگر راهنماها و دستورالعمل‌هایی تدوین کنند که اخلاق حرفه‌ای را از سطح توصیه به سطح هنجار و فرهنگ سازمانی ارتقا دهد.

رعایت اصولی همچون تکریم بیماران، رضایت آگاهانه، حفظ حریم خصوصی رازداری، مراقبت‌های دلسوزانه و اهدای عضو، باید نه یک انتخاب بلکه جزئی جدایی ناپذیر از رفتار حرفه‌ای در همه مراکز بهداشتی و درمانی باشد.

پیام اصلی همراهی این دو کنگره نیز روشن است: نظام سلامت زمانی می‌تواند با قدرت به رسالت خود عمل کند که اخلاق زبان مشترک همه حرفه‌مندان و کار تیمی و همدلی روش جاری همکاری میان گروه‌های پزشکی پرستاری و تیم ملی سلامت باشد.

در پایان، از استادان بزرگوار پژوهشگران فرهیخته و برگزارکنندگان این کنگره، به ویژه دانشگاه علوم پزشکی همدان قدردانی می‌کنم و امیدوارم خروجی این نشست علمی به توسعه نظام سلامت اخلاق مدار و بهبود کیفیت خدمات برای مردم بزرگوار ایران عزیز منجر شود.

از درگاه خداوند متعال توفیق خدمت رسانی صادقانه به ملت شریف ایران را برای همه شما مسالت دارم.