تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x4162353
شناسه : 4162353
تاریخ :
«شهر من بی‌پرده» جزء ۵ فیلم برتر جشنواره فیلم کوتاه تهران شد اقتصاد ایران: ایسنا/ایلام اثر مستندساز ایلامی جزو ۵ فیلم برتر آرای مردمی جشنواره فیلم کوتاه ایلام شناخته شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

هیأت نظارت بر آرای مردمی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، ۵ فیلم برتر بخش مستند از نگاه تماشاگران در روز دوم جشنواره را به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر معرفی کرد که نام مستند فیلمساز ایلامی احمد نورمحمدی با عنوان "«شهر من بی پرده» در بین آرای مردمی به چشم می‌خورد.

فیلم‌های کوتاه معرفی شده «آبه» اثر سارا طالبیان، «چیازاد» اثر مهرداد افتخاری، «درس انار» اثر پردیس عزیزی«روبارو» اثر امیر پذیرفته و «شهر من، بی‌پرده» اثر احمد نورمحمدی هستند.

مستند شهر من بی‌پرده روایتگر سرگذشت تنها سینمای تاریخ شهر ایلام از تاسیس تا تخریب و رابطه تاریخ ایلام با این سینماست و در انجمن سینمای جوانان ایلام تهیه شده است.

یک نویسنده سینمایی در خصوص فیلم کوتاه «شهر من بی پرده» به ایسنا گفت: «شهر من بی‌پرده» با بهره‌گیری از قاب‌های دقیق، تصاویر آرشیوی و سکوت‌های معنادار، مخاطب را به احساس وضعیت ایلام دعوت می‌کند؛ شهری که در آن، سینما تنها یک نیاز فرهنگی نیست، بلکه ضرورتی برای زنده ماندن روح جمعی است

قاسم ساجدی با اشاره به حضور مستند «شهر من بی‌پرده» ساخته احمد نورمحمدی در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران خاطرنشان کرد: این اثر صرفاً یک گزارش اجتماعی نیست بلکه سوگ‌نامه‌ای برای شهری خاموش و ستایشی برای خودِ هنر سینماست.

وی خاطرنشان کرد: در این مستند تلاش شده است از سطح روایت‌های خبری عبور کرده و به زبان سینما نزدیک شود. استفاده از قاب‌های فکرشده، ریتم آرام اما پر معنا، و ترکیب تصاویر آرشیوی و نماهای جاری، همگی در خدمت خلق فضایی هستند که مخاطب را به احساس وضعیت ایلام دعوت می‌کنند.

وی افزود: پشتوانه فکری این اثر، حاصل مطالعات ادبی و تأملات شخصی فیلمساز درباره انسان، مکان و معنای زیستن است. این نگاه باعث شده که از سطح مشکلات روزمره عبور کند و به لایه‌های عمیق‌تر و هستی‌شناسانه‌ مسئله‌ ایلام بپردازد.

ساجدی بیان کرد: با تأکید بر اینکه فقدان سینما در ایلام تنها یک نماد است، این مستند تلاش دارد خلأهای فرهنگی، اجتماعی و زیرساختی را به تصویر بکشد و آن‌ها را از یک مفهوم انتزاعی به تجربه‌ای ملموس تبدیل کند.

انتهای پیام