ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
بررسی بازار خودرو از نیمه شهریورماه سال جاری تا روز گذشته، نشان میدهد بهای دلاری خودروهای داخلی بهرغم موج تورمی جدیدی که در بازار خودرو ایجاد شده و همچنین رشد محسوس بهای دلار، تقریبا ثابت باقی مانده است. با این حال قیمت دلاری خودروهای مونتاژی کمی افزایش را به خود میبیند. بررسیهای انجامشده در بازه زمانی ۱۵ شهریور تا اوایل هفته گذشته نشان میدهد ارزش دلاری چند محصول داخلی و مونتاژی پرتقاضا با نرخ دلار ۱۰۲ هزار و ۳۰۰ تومان برای ۱۵ شهریور و ۱۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان در روزهای گذشته، در بازار با نرخ ارز کاملا همسو شده است. این بررسی نشان میدهد بهای دلاری خودروهای داخلی در این بازه به طور میانگین ۱۳۰ دلار (۰.۶ درصد) کاهش پیدا کرده که میتوان تقریبا آن را ثابت گرفت؛ اما بهای خودروهای مونتاژی بهطور میانگین ۴۸۷ دلار (معادل ۲.۱ درصد) رشد را به خود میبیند.
بر این اساس میتوان گفت بهای خودروهای داخلی در این مدتزمان تقریبا پا به پای نرخ ارز افزایش داشته است. این موضوع بهنوعی تغییر رفتار بازار خودرو نسبت بهگذشته را نشان میدهد. در واقع از سال ۹۶ تا سال گذشته خودرو نسبت به ارز نوعی اضافهپرش قیمتی داشت؛ اما از میانه سال گذشته تا پیش از موج تورمی جدید، بازار خودرو مسیر خود را تغییر داد و تا حدی نسبت به تغییرات قیمت ارز بیتفاوت شد؛ یعنی رشد نرخ ارز موجب افزایش محسوسی در قیمت خودرو نمیشد و به عبارت دیگر بهای دلاری خودروهای داخلی رو بهکاهش گذاشته بود. اما حالا بازار خودرو نه مثل سالهای گذشته اضافهپرش قیمتی دارد و نه مثل ماههای اخیر از تحولات بازار ارز عقب مانده است؛ بلکه تقریبا پا بهپای آن حرکت میکند.
قیمت انواع خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۳ بهطور میانگین رشد ۱۸۴۸ درصدی داشته. این در شرایطی بود که نرخ دلار در این سالها ۱۴۵۲ درصد رشد کرده بود. بنابراین طی هفت سالی که از آن یاد کردیم، تورم در بازار خودرو از تورم عمومی پیشی گرفت. اما از میانه سال گذشته تا اواسط شهریورماه امسال بازار خودرو رفتار دیگری را در پیش گرفت؛ بهطوری که از ابتدای مردادماه امسال تا هشتم شهریورماه در حالی نرخ ارز ۱۳ درصد افزایش یافت که بهای خودرو تنها ۶/۰ درصد افزایش داشته است. بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشتند این موضوع نشانگر این است که پیوند سنتی میان دلار و بازار خودرو کاملا قطع یا حداقل کمرنگ شده است. اما این رویه چندان ثباتی نداشت و حالا شاهد هستیم که بازار خودرو و بازار ارز تقریبا هممسیر شدهاند و هر دو به طور تقریبی با سرعت همسانی حرکت میکنند.
موضوع قابلتوجه دیگری که در بررسی بازار میتوان به آن توجه کرد اینکه قیمت دلاری محصولات داخلی و مونتاژی تقریبا به بازارهای جهانی نزدیک شده است. از بین ۶ محصول داخلی که تغییرات بهای دلاری آنها را از نظر گذراندیم، سه محصول بهایی بالاتر از ۱۲ هزار دلار دارند. بین ۴ محصول مونتاژی مورد بررسی نیز یک محصول بیش از ۲۳ هزار دلار و خودرو دیگر بیش از ۱۵ هزار دلار قیمت دارد. محدوده قیمت دلاری که خودروهای داخلی و مونتاژی در آن قرار گرفتهاند در حدی است که در بازارهای جهانی خودروهایی با کیفیت بسیار بهتری قرار دارند. درواقع قیمت خودرو در سالهای اخیر درحالی افزایش یافته که کیفیت آن نتوانسته پا بهپای تغییرات قیمتی حرکت کند. از سوی دیگر اما کاهش ارزش دلاری خودروهای داخلی، توان رقابت آنها در بازارهای صادراتی را محدود میکند و ممکن است جذابیت این محصولات را برای سرمایهگذاری و تولید مشترک کاهش دهد.
تداوم رشد قیمت خودروهای داخلی
خودروهای داخلی روز گذشته رشد بهای یک تا ۲۰ میلیونتومانی را تجربه کردند. جایی که ریرا (۱۴۰۴) با ۲۰ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۷۸۵ میلیونتومان، کوییک اتومات (۱۴۰۳) با ۱۹ میلیونتومان افزایش ۸۲۹ میلیونتومان، پژو ۲۰۷ پانوراما ارتقا یافته (۱۴۰۴) با ۱۵ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۳۵۵ میلیونتومان، کارون (پادرا دوکابین) (۱۴۰۴) با ۱۰ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۳۰ میلیونتومان، نیسان دوگانه آپشنال (دریچهبرقی) (۱۴۰۴) با ۱۰ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۴۵ میلیونتومان و سورن دوگانه (مخزن کوچک) (۱۴۰۴) با ۸ میلیونتومان افزایش ۹۷۵ میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد رشد بهای ۱۰ تا ۳۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که امویام X۳۳ کراس اتومات (۱۴۰۴) با ۳۰ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۵۳۰ میلیونتومان، هایما ۷X (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیونتومان افزایش ۲ میلیارد و ۲۸۰ میلیونتومان، کیامسی A۵ (۱۴۰۴) با ۲۰ میلیونتومان افزایش ۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیونتومان، تیگارد X۳۵ پلاس (۱۴۰۴) با ۲۰ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۸۷۰ میلیونتومان، فیدلیتی پرستیژ ۷ نفره (۱۴۰۴) با ۱۰ میلیونتومان افزایش ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیونتومان و کیامسی X۵ (۱۴۰۴) با ۱۰ میلیونتومان کاهش ۲ میلیارد و ۳۳۰ میلیونتومان خرید و فروش شدند.
همچنین در میان خودروهای وارداتی شاهد رشد بهای ۱۰۰ و ۵۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که ارزش هیوندای توسان (۲۰۲۳) با ۱۰۰ میلیونتومان افزایش به ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیونتومان، هیوندای کونا (۲۰۲۵) با ۱۰۰ میلیونتومان افزایش به ۴ میلیاردتومان، تویوتا bz۴X ۶۱۵ پرو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان افزایش به ۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیونتومان و نیسان سیلفی E-Power پلاس (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان افزایش به ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیونتومان رسید.