به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، «ایلان ماسک»، مدیرعامل تسلا، این خودروها را به عنوان راهی برای جذب طیف وسیعتری از خریداران ارائه کرده و سال گذشته گفته بود که قیمت زیر 30 هزار دلار آمریکا، پس از اعمال مشوقها، کلید موفقیت است.
با این حال، برخی از تحلیلگران بر این باورند که قیمتهای اولیه 39 هزار و 990 دلار و 36 هزار و 990 دلار برای جذب طبقه جدیدی از خریداران به برند خودروهای برقی بسیار بالاست.
این خودروساز با توجه به افزایش رقابت در اروپا و چین و از دست دادن اعتبار مالیاتی 7500 دلاری آمریکا، در تلاش است تا روند کاهش فروش محصولات قدیمی خود را معکوس کند. خودروهای جدید این خودروساز، برخی از قابلیتهای ویژه خود را از دست دادهاند اما برد رانندگی آنها بیش از 480 کیلومتر است.
مدیرعامل تسلا، سالهاست که وعده تولید انبوه خودروها را داده است، هرچند سال میلادی گذشته، برنامههایش برای تولید یک خودروی برقی کاملا جدید 25 هزار دلاری را لغو کرد. در عوض، او تصمیم گرفت مدلهای ارزانتری را بر اساس مدلهای فعلی تسلا تولید کند که این امر نگرانیهایی را در میان سرمایهگذاران و تحلیلگران ایجاد کرد مبنی بر اینکه خودروهای ارزانتر، فروش خودروهای موجود را کاهش داده و رشد را محدود میکنند.
در شرایطی که برخی، مکانیسمهایی را برای افزایش موثر مزایای مشوقها ایجاد کردهاند، برخی از خودروسازان در آمریکا با ترس از کاهش تقاضا پس از از دست دادن اعتبارات مالیاتی، قیمتها را کاهش دادهاند.
سرمایهگذاران و تحلیلگران گفتند که کاهش قیمت به زیر 40 هزار دلار به افزایش فروش کمک خواهد کرد. با این حال، برخی انتظار داشتند که تسلا قیمتها را به کمتر از 30 هزار دلار کاهش دهد.
در اروپا که دیدگاههای سیاسی راست افراطی ماسک، وفاداری به برند تسلا را تضعیف کرده است، خودروهای جدید با بیش از دهها مدل برقی و پلاگین هیبریدی با قیمت زیر 30 هزار دلار رقابت خواهند کرد.
بنا بر اطلاعات وبسایت تسلا، هر دو خودرو را میتوان فوری سفارش داد و تحویل آنها برای بسیاری از مناطق بین دسامبر 2025 و ژانویه 2026 آغاز خواهد شد.
طبق گزارش رویترز، «ایلان ماسک»، در حال تغییر جهت تسلا به سمت هوش مصنوعی و تمرکز بر روبوتاکسیها و رباتهای انساننماست اما خودروهای جدید، کلید امید به رشد درآمد در کوتاهمدت هستند.