تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x4108553
شناسه : 4108553
تاریخ :
واردات اتوبوس شتاب می‌گیرد اقتصاد ایران: عصر خودرو- در پی رفع محدودیت‌های سقف اعتباری در ثبت سفارش واردات اتوبوس، معاون دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل‌ جاده‌ای گفت: امسال می‌توانیم با واردات قبلی مجموعا ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس نو برون شهری وارد ناوگان کنیم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش‌ پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، هیات وزیران در جلسه‌ 19 مرداد به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت و در راستای تسهیل تامین ناوگان حمل و نقل عمومی به‌ویژه جهت پشتیبانی مراسم اربعین حسینی، محدودیت سقف اعتباری جهت ثبت سفارش واردات 2000 دستگاه ناوگان مسافری کشور را برطرف کرد.

در این زمینه مهدی قلی‌زاد - معاون دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل‌ جاده‌ای  - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سال 1402 هیات دولت مصوبه‌ای تحت عنوان مصوبه اربعینی داد که در آن مجوز داده شده بود تا 2000 دستگاه اتوبوس با کارکرد صفر تا پنج سال به جهت جابه‌جایی زائران اربعین به سرعت وارد کشور و در اربعین همان سال استفاده شود.

وی افزود: اما به دلیل بروکراسی اداری در سال 1402 این مهم محقق نشد و در 1403 مصوبه مجددا ابلاغ شد. در آن سال قسمتی از مشکلات حل شد و برخی از شرکت‌ها توانستند ثبت سفارش واردات اتوبوس انجام دهند ولی محدودیت‌های زیادی که در ثبت سفارش و تامین ارز وجود داشت اجازه داده نشد بیش از 200 دستگاه اتوبوس از این محل ثبت سفارش انجام شود.

معاون دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل‌ جاده‌ای تصریح کرد: در سال 1404 نیز با موافقت دولت مصوبه 1403 تمدید شد و موضوعاتی که مانع ثبت سفارش شده بود از جمله محدودیت سقف سفارش برای هر شرکت برداشته شد و این اقدام سرعت بیشتری گرفت؛ به طوری که در چند روز اخیر حدود 600 دستگاه ثبت سفارش نهایی گرفته و برای خرید و ورود رفته است.

وی با اشاره به اینکه بروکراسی و محدودیت‌ها برای واردات کمتر شده‌ است، اظهار کرد: امیدواریم با فضای ایجاد شده ثبت سفارش 2000 دستگاه را انجام دهیم و تا پایان سال حدود 1000 دستگاه را بتوانیم ترخیص کنیم و به مجموع شبکه اضافه کنیم. مابقی نیز سال آینده اضافه خواهد شد.

قلی‌زاد در ادامه با بیان اینکه 2000 دستگاه نیازمند سفارش‌گذاری و خرید است،‌ گفت: تولید اتوبوس مانند بقیه ماشین‌ها نیست که سریعا تولید و خریداری شود. اتوبوس باید براساس شرایطی که مصرف کننده نیاز دارد، تولید شود و به صورت سفارشی شده و متفاوت خواهد بود. بنابراین وقتی قرار است اتوبوس نو وارد شود بعد از سفارش‌گذاری، شش ماه تا یکسال روند تولید طول خواهد کشید. بنابراین امسال همه آنها وارد شبکه نمی‌شود.

او در ادامه بیان کرد: هر بازرگانی اعم از حقیقی یا حقوقی وقتی می‌خواهد ثبت سفارشی انجام دهد با توجه به سابقه‌ای که دارد عدد ریالی آن تعیین می شود. اگر بازرگان تا سقف مشخص شده واردات و ترخیص را انجام دهد اعتبارش افزایش می یابد و می تواند مجددا با سقف بیشتری واردات انجام دهد. واردات اتوبوس به دلیل اینکه از لحاظ صرفه اقتصادی برای سرمایه‌گذاران مقرون به صرفه نیست  کسانی وارد آن می شوند که حتما زمینه حمل و نقلی و در این کار سابقه داشته باشند که عموما شرکت‌های حمل و نقلی هستند و چون کار بازرگانی انجام ندادند، سابقه واردات ندارند، اخیرا کارت بازرگانی گرفتند و وقتی می‌خواهند ثبت سفارش کنند قیمت اتوبوس اگر چینی باشد بین 170 تا 250 هزار دلار و اگر اروپایی باشد بین 250 هزار دلار تا 400 هزار دلار بوده و به همین منظور نمی‌توانستند ثبت سفارش زیادی انجام دهند.

وی در پایان گفت: براساس تقاضای مشترک وزیر راه و وزیر صنعت برای این مصوبه 2000تایی محدودیت لغو شده تا کسانی که می خواهند ثبت سفارش کنند به این سقف برخورد نکنند و بتوانند آزادانه واردات را انجام دهند.