تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x4097427
شناسه : 4097427
تاریخ :
پروژه‌های استراتژیک وزارت راه و شهرسازی؛ ازخط‌آهن رشت–آستارا تا وعده افتتاح خط‌آهن چابهار-زاهدان اقتصاد ایران: وزیر راه از واگذاری ۳۰ کیلومتر مسیر تملک شده خط‌آهن رشت-آستارا به روس‌ها خبر و گفت: تلاش می کنیم خط‌آهن چابهار-زاهدان تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، فرزانه صادق مالواجرد  وزیر راه و شهرسازی درباره پروژه خط‌آهن رشت–آستارا اظهار کرد:  سال گذشته حدود 60 کیلومتر از مسیر این پروژه تملک شده و برنامه‌ریزی و طراحی اجرایی مراحل بعدی در حال پیگیری است. این مسیر حلقه مفقوده اتصال ریل شمال به جنوب کشور را کامل می‌کند و تحول بزرگی در ترانزیت منطقه‌ای خواهد بود.

وی افزود:30 کیلومتر از اراضی تملک‌شده در اختیار طرف روسیه قرار گرفته تا مطالعات فنی انجام شود.

وی با اشاره به پروژه راه‌آهن چابهار–زاهدان گفت: این پروژه 85 درصد پیشرفت زیرسازی دارد و تلاش می‌شود تا پایان سال به بهره‌برداری برسد. این مسیر به‌عنوان حلقه اتصال جنوب ایران به آسیای میانه و فراتر از آن، نقش مؤثری در توسعه تجارت و ترانزیت منطقه‌ای خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی درباره قطار شلمچه–بصره اضافه کرد: مین‌روبی بخش ایرانی انجام شده و پیشرفت فیزیکی پل بین‌المللی بسیار خوب است. قرار است همزمان با تکمیل پل، ریل‌گذاری نیز انجام شود؛ چراکه این پروژه تأثیر زیادی بر جابه‌جایی زائر و تجارت دو کشور خواهد داشت.

دیپلماسی حمل‌ونقل برای اتصال به دریای سیاه

صادق در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سفر اخیر به ارمنستان گفت: توسعه تعامل با کشورهای همسایه از اولویت‌های دولت چهاردهم است و هدف اصلی، اتصال خلیج فارس به دریای سیاه از طریق ارمنستان و تقویت ترانزیت منطقه‌ای محسوب می‌شود. در همین راستا توافق شد دسترسی ارمنستان به آب‌های آزاد از طریق جنوب ایران فراهم شود.

وی افزود: پروژه پل دوم نوردوز، ساماندهی گمرک، تسهیل عوارض و توسعه لجستیک از دیگر محورهای توافقات بود. همچنین با ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، پاکستان و عراق توافقاتی انجام شد که از جمله آن تضمین حمل بار با قزاقستان و توسعه سایت لجستیکی در جنوب ایران است.

صادق با اشاره به شروع مسئولیتش همزمان با اربعین سال گذشته یادآور شد: ایمنی مسیرها به‌ویژه برای 95 درصد زائرانی که از طریق جاده سفر می‌کنند، در اولویت قرار گرفت. روشنایی، خط‌کشی، گاردریل‌ها و پایش جاده‌ها اجرایی شد و پایانه‌ها و مراکز مانیتورینگ مرزی تقویت شدند.

وی ادامه داد: مسیرهای منتهی به مرزهایی مانند مهران، شلمچه، چزابه، تمرچین، خسروی و بازرگان نیازمند تقویت زیرساخت بودند. پایانه برکت ساماندهی شد و هشت مرکز مانیتورینگ در مرزها تجهیز گردید.

کمبود 6 هزار اتوبوس و برنامه تأمین ناوگان

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ناترازی در ناوگان حمل‌ونقل گفت: بیش از 6000 دستگاه اتوبوس کمبود وجود دارد. با حمایت معاون اول رئیس‌جمهور و همکاری وزارت صمت و نفت، بخشی از ناوگان صنایع دیگر به جابه‌جایی زائران اختصاص یافت. همچنین سفارش 1300 دستگاه اتوبوس داخلی ثبت شده و مجوز واردات 2000 دستگاه اخذ شده است؛ بنابراین تا پایان سال آینده حدود 3400 تا 3500 دستگاه به ناوگان افزوده خواهد شد.

به گفته وی،  در بخش ریلی با وجود محدودیت‌ها، جابه‌جایی زائران 19 درصد افزایش یافت. در شلمچه سکوی موقت ایجاد شد تا فاصله زائر با مرز کاهش یابد و سرعت قطار خرمشهر–شلمچه از 80 به 120 کیلومتر رسید.

صادق درباره حمل‌ونقل هوایی گفت: در بازه 10 روزه پایانی سفرها نرخ مصوب بلیت تعیین و توسط دستگاه‌های نظارتی کنترل شد. هرچند شکایاتی وجود داشت اما نسبت به سال گذشته کاهش محسوسی داشت. ایران‌ایر نیز مکلف شد تا پایان ماه صفر خدمات خود را با نرخ مصوب ادامه دهد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به اقدامات جاده‌ای اشاره کرد و گفت: حدود 60 کیلومتر دوبانده‌سازی و روکش آسفالت در مسیرهای منتهی به مرز انجام شد. همچنین پایانه مسافری شهید رئیسی در حال آماده‌سازی است تا برای سال آینده تکمیل شود.

صادق تأکید کرد: هیچ چالشی 100 درصد رفع نمی‌شود، زیرا حرکت زائران غیرقابل پیش‌بینی است. اما برای کاهش مشکلات در حوزه ناوگان، پایانه‌ها، زیرساخت و ایمنی برنامه‌ریزی جدی شده است. حدود 20 درصد کاهش تلفات جاده‌ای نسبت به سال گذشته نیز حاصل شد.