تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x4097061
شناسه : 4097061
تاریخ :
لـزوم ارزیـابی و پـایـش خودروهـای بـرقی اقتصاد ایران: سوالی که ممکن است این روزها ذهن دارندگان خودروهای برقی و هیبریدی نو را به خود مشغول کند این است که آیا این خودروها نیز پس از مدتی کارکرد، شامل قانون دریافت برگه معاینه‌فنی می‌شوند؟ روز گذشته مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران دراین‌باره بیان کرد که مطالعات مربوط به مولفه‌های معاینه‌فنی خودروهای برقی و هیبریدی توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران انجام شده و این ستاد آمادگی دارد به منظور تدوین دستورالعمل مربوطه جهت اجرایی شدن در مراکز معاینه‌فنی، با وزارت کشور همکاری کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

میرزایی قمی همچنین درباره معاینه‌فنی تاکسی‌های پایتخت نیز توضیحاتی بیان کرد.

همه وسایل‌نقلیه باید معاینه شوند

مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران با اشاره به روند رو به‌رشد به‌کارگیری خودروهای هیبریدی و برقی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی اظهار کرد: «یکی از اهداف اصلی توسعه ناوگان حمل‌ونقل برقی و هیبریدی، کاهش آلایندگی و بهبود کیفیت هوای شهری است که در سه سال اخیر استفاده از این خودروها با فناوری متفاوت به‌ویژه در ناوگان حمل و نقل عمومی مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته است.»

سید محمدمهدی میرزایی قمی با تاکید بر این‌که استفاده ایمن و بهینه از خودروهای برقی و هیبریدی نیازمند تعیین استانداردها و ضوابط مشخصی جهت پایش و کنترل این خودروهاست، افزود: «معاینه‌فنی خودرو فرآیندی است که در آن سلامتی فنی و ایمنی خودرو توسط کارشناسان و به‌کمک تجهیزات تخصصی در مراکز معاینه‌فنی بررسی می‌شود تا اطمینان حاصل شود خودرو اعم از بنزینی، برقی یا هیبریدی از نظر فنی مشکلی نداشته و استانداردهای لازم را براساس ضوابط و دستورالعمل‌های جاری برای تردد در معابر داراست. در این مورد تفاوتی میان خودروهای با سوخت فسیلی با خودروهای برقی و هیبریدی نیست و همه وسایل‌نقلیه، باید به صورت دوره‌ای مورد معاینه قرار گیرند.»

وی افزود: «اگرچه خودروهای برقی فاقد موتور احتراق‌داخلی هستند و بسیاری از آلاینده‌های متعارف خودروهای بنزینی را تولید نمی‌کنند، اما همچنان بخش‌های حیاتی مانند باتری‌های ولتاژ بالا، سیستم ترمز احیاکننده، سیستم‌های الکترونیکی و سیستم‌های ایمنی باید به‌طور منظم ارزیابی و مورد پایش قرار گیرند. نبود نظارت کافی بر سلامت این اجزا می‌تواند به‌خطرات ایمنی و کاهش کارایی خودرو منجر شود.»

مدیرعامل ستاد معاینه فنی با بیان این‌که کلیه مراکز معاینه‌فنی کشور براساس ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت کشور فعالیت می‌کنند، گفت: «آخرین دستورالعمل نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه‌فنی خودرو مربوط به سال ۱۳۹۵ است که در آن ضوابط انجام معاینه‌فنی خودروهای برقی و هیبریدی پیش‌بینی نشده است. از این رو، با توجه به‌ورود خودروهای برقی به کشور در چند سال اخیر و سپری شدن معافیت این خودروها از انجام معاینه‌فنی تدوین و اجرای شیوه‌نامه‌های جامع معاینه‌فنی خودروهای برقی و هیبریدی، همراه با آموزش نیروی انسانی متخصص و تجهیز مراکز معاینه به ابزارهای مورد نیاز، یکی از الزامات به‌شمار می‌رود.»

میرزایی قمی در پایان از تدوین پیش‌نویس نحوه انجام معاینه‌فنی خودروهای برقی و هیبریدی در شهرداری تهران خبر داد و تصریح کرد: «با توجه به مراجعه این خودروها به مراکز معاینه‌فنی و الزام قانونی برخورداری از برگ معاینه برای کلیه وسایل نقلیه جهت تردد، ستاد معاینه فنی خودروهای تهران آمادگی دارد در همکاری با وزارت کشور، دستورالعملی را تدوین و اجرایی کند تا از بروز مشکلات برای این خودروها و اعمال جریمه‌های ناخواسته جلوگیری شود.»

معاینه‌فنی تاکسی‌های پایتخت؛ بدون نوبت و رایگان

مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران همچنین در توضیح جزئیات ارائه خدمات ویژه به تاکسی‌های پایتخت تاکید کرد: «پذیرش خودروهای تاکسی در مراکز، مجزای از قسمت پذیرش اینترنتی انجام خواهد شد و رانندگان بدون هیچ‌گونه معطلی و با سهولت بیشتر به این خدمات دسترسی خواهند داشت.»

وی تاکید کرد: «این اقدام با هدف کاهش زمان انتظار و بهبود کیفیت خدمات‌رسانی به‌ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران به‌ویژه تاکسی‌ها صورت گرفته است.» میرزایی قمی در خصوص حمایت‌های مالی از تاکسی‌های پایتخت یادآور شد: «بنا بر تدبیر مدیریت شهری، هزینه مراجعه نخست معاینه‌فنی خودروهای تاکسی در سال ۱۴۰۴ در مراکز شهر تهران رایگان است. همچنین بخشی از ظرفیت پذیرش اینترنتی در مراکز معاینه فنی را به‌صورت اختصاصی به خودروهای تاکسی اختصاص داده‌ایم.»

به گفته وی، این بدان معناست که ستاد معاینه‌فنی به‌صورت خودکار برای نوبت‌دهی به این خودروها اقدام کرده تا رانندگان تاکسی با سهولت بیشتری خدمات دریافت کنند.

مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی شهرداری تهران تاکید کرد: «از سوی دیگر، این طرح به‌گونه‌ای طراحی شده که حقوق سایر شهروندانی که با تعیین وقت قبلی به مراکز مراجعه می‌کنند، حفظ شود و هیچ‌گونه اختلالی در خدمات‌رسانی به آن‌ها ایجاد نشود.»

وی با اشاره به ضوابط فعلی، بر ضرورت معاینه‌فنی مکرر تاکسی‌ها تاکید کرد و گفت: «با توجه به پیمایش چندین ‌برابری تاکسی‌ها نسبت به خودروهای شخصی و نقش حیاتی آن‌ها در جابه‌جایی مسافران، ایمنی و سلامت فنی این خودروها از اهمیت بالایی برخوردار است.»

بر این اساس، با در نظر گرفتن سن خودرو، تاکسی‌ها موظف هستند سالانه حداقل ۲ تا ۴ بار به مراکز معاینه‌فنی مراجعه کنند. میرزایی قمی در پایان افزود: «این مراکز به‌گونه‌ای توزیع شده‌اند که تمامی مناطق شهرداری تهران را شامل می‌شوند. علاوه‌بر این، تاکسی‌ها می‌توانند حتی در روزهای تعطیل نیز از خدمات این مراکز استفاده کنند تا به‌راحتی و بدون اختلال در فعالیت‌های روزمره، معاینه‌فنی خودروهای خود را انجام دهند.»