ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برنامههایی این روزها در تلویزیون تحت عنوان افزایش سواد رسانهای ساخته شده و روی آنتن میرود اما شاید کمتر به افزایش سواد سلامت توجه شده که «دکتر سلام» شبکه آموزش در دستور کار خودش دارد. این برنامه تلویزیونی در چشمانداز خود چنانکه تهیهکنندهاش معتقد است «یکی از اهدافی که برای آینده برنامه در نظر داریم این است که تا حد توان، ایدههایی را برای افزایش سواد سلامت عموم جامعه طراحی کنیم. همچنین برای افزایش جذابیت مباحث سلامت در برنامه، به صورت ویژهتر به بیماریها یا مشکلاتی میپردازیم که دغدغه روز جامعه است و شمار زیادی از مردم در این خصوص ابهامات یا پرسشهایی در ذهن دارد.»
بابک حسنزاده، تهیهکننده این برنامه، معتقد است رمز پایداری «دکتر سلام» در همراهی مداوم با مخاطبان و سادهسازی مفاهیم پزشکی نهفته است؛ مخاطبان این برنامه نقش فعالی در انتخاب موضوعات و طرح پرسشها دارند و همین مشارکت به برنامه هویت و پویایی بخشیده است.«دکتر سلام» برخلاف بسیاری از برنامههای حوزه سلامت، تنها به جنبه جسمی بسنده نمیکند و هر فصل تلاش دارد ابعاد گوناگون سلامت ازجمله سلامت روان، اجتماعی و معنوی را نیز برجسته کند. استفاده از ابزارهای بصری و پرداختن به مسائل روز جامعه، برنامه را برای تماشاگران ملموس و کارآمد نگه داشته است.
حسنزاده تأکید دارد که هدف اصلیشان ارتقای سواد سلامت مردم است؛ رویکردی که نهتنها موجب ارتباط صمیمیتر مخاطبان با تیم برنامه شده، بلکه بستری برای طرح دغدغهها و دریافت پاسخهای روشن و قابل فهم فراهم آورده است. گفتوگو با او، بازتابی از مسیری است که رسانه با خلاقیت و نگاه کلنگر میتواند برای رشد سلامت جامعه پیش پای مخاطب بگذارد.
بابک حسنزاده که تهیهکنندگی برنامه «دکتر سلام» در شبکه آموزش را بر عهده دارد، درباره این برنامه گفتوگومحور گفت: سنگ بنای اولیه تولید این برنامه اوایل دهه 90 در شورای سیاستگذاری سلامت صداوسیما گذاشته شد و طی سالها توانست به یکی از برندهای تلویزیون در حوزه سلامت بدل شود.
وی درباره رمز ماندگاری برنامههای گفتوگومحور موفق مانند «دکتر سلام» افزود: چندین عامل در پایداری و ارتباط صمیمانه «دکتر سلام» با مخاطبان مؤثر است؛ ما همیشه سعی کردهایم در ادوار مختلف، آنچه برای مخاطب اهمیت دارد را روی آنتن ببریم و اگر قرار است درباره بیماری پیچیدهای که ذهن مردم را مشغول کرده صحبت کنیم، این کار را به سادهترین شکل انجام میدهیم تا برای مخاطب قابل فهم باشد.
این تهیهکننده ادامه داد: مبنای ما در برنامه «دکتر سلام» این است که مخاطب با پزشک وارد گفتوگو شود و هدایت بحث توسط مخاطب صورت بگیرد. بیننده «دکتر سلام» به واسطه تعامل با برنامه تعیین میکند که سؤال و محور قسمت بعدی برنامه چه باشد. این مداومت و همکاری با مخاطبان میتواند نقش سازندهای در ادامه حیات دکتر سلام و سایر برنامههای گفتوگومحور داشته باشد.
این مجری و کارشناس درباره خلاقیت و ایدههای تازه برای ادامه راه تولید «دکتر سلام» نیز بیان کرد: ما تلاش میکنیم جلوههای جدیدی از سلامت و ابعاد مختلف آن را در برنامه مورد تأکید قرار دهیم. اغلب برنامههای حوزه سلامت در رسانه به سلامت جسم توجه دارند، اما ما به ابعاد مختلف سلامت ازجمله سلامت اجتماعی، روان و معنوی در کنار سلامت جسم توجه داریم.
حسنزاده با تأکید بر اینکه قرار است در برنامه «دکتر سلام» جامعنگرانهتر از گذشته به مقوله سلامت پرداخته شود، توضیح داد: با استفاده از مولاژهای بصری، میکوشیم برخی مباحث پزشکی را برای مردم ملموستر کنیم و گفتوگوها را به گونهای پیش ببریم که ارتباط میان مخاطب و برنامه و کارشناسان عمیقتر شود و فضای مجازی برنامه نیز برای تحقق این ایده با تغییراتی همراه خواهد بود.
تهیهکننده «دکتر سلام» افزود: یکی از اهدافی که برای آینده برنامه در نظر داریم این است که تا حد توان، ایدههایی را برای افزایش سواد سلامت عموم جامعه طراحی کنیم. همچنین برای افزایش جذابیت مباحث سلامت در برنامه، به صورت ویژهتر به بیماریها یا مشکلاتی میپردازیم که دغدغه روز جامعه است و شمار زیادی از مردم در این خصوص ابهامات یا پرسشهایی در ذهن دارد.
انتهای پیام/