ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بر اساس این گزارش، تولید پژو 405 در ایران از سال 1992 توسط شرکت ایرانخودرو شروع شد و با مدل های زیادی مثل پژو پارس یا همان نسخه فیس لیفت شده 405 تا سال 2024 ادامه پیدا کرد. در بهار همان سال ایران خودرو رسما تولید پژو پارس را متوقف کرد و تمرکز خود را بر روی مدل های جدیدتر مثل پژو 207 گذاشت.
این گزارش تاکید میکند که سدان پژو 405 و پارس ساخت ایران نقشی اساسی در بازار خودرو این کشور ایفا کردند و تبدیل به ستون فقرات ناوگان حمل و نقل بسیاری از بخش های جامعه مخصوصا خانواده ها شدند. با وجود داشتن تکنولوژی قدیمی و منسوخ اما دوام بالا و قابلیت تیونینگ پژو های ساخت ایران باعث شد که این خودرو ها به یک انتخاب محبوب در بین جوانان تبدیل شوند.
نویسنده گزارش مجله آمریکایی همچنین به یک پدیده عجیب و خاص در خیابانهای ایران اشاره میکند که خودرو هایی با عقب بالا رفته هستند که گویا این تغییرات فنی برای افزایش عملکرد و سرعت روی خودرو ها انجام میشوند. مدل هایی مثل GLX و ELX با پیشرانه های XU7 یا XUM قابلیت ارتقا داشته و حتی بعضی از آنها توانایی رسیدن به سرعت های بالای 260 کیلومتر بر ساعت را دارند.
نویسنده مجله The Autopian این روند را نمادی از خلاقیت و سرسختی جوانان ایرانی در مواجهه با محدودیت ها دانسته و آن را نوعی «نوآوری زیر فشار» توصیف میکند. جایی که خودرو های قدیمی به زبان اعتراض، سرگرمی و حتی هویت تبدیل میشوند.